Bukefalos 28 år!

Skaffa quarter

J

jezz_

Hej,
Om man aldrig har pysslat med hästar förrut och vill börja, tycker ni då att det är klokt att köpa en dyr och välutbildad häst då eller börja med en lite billigare, som man kanske inte "rider" ner på en gång`?
 
Sv: Skaffa quarter

Om du har råd så ska du absolut satsa på en läromästare. Och sen se till att träna ofta för instruktör. Två nybörjare tillsammans är ingen bra kombination alls.

Om du inte har råd med en läromästare så är det smartare att rida på ridskola tills du sparat ihop till vad hästen kostar. Det finns westernridskolor lite varstans numera.

Sen har jag tyvärr inte riktigt koll på prisnivån på läromästare, men jag kan tänka mig att priset på en välutbildad häst är relativt högt tyvärr.
 
Sv: Skaffa quarter

Det är aldrig fel att skaffa sig en välutbildad häst när man själv är lite orutinerad. Sen om det är en QH eller annan häst med likvärdig utbildningsnivå spelar mindre roll. Sen när man är nischad åt en viss inriktning kan man skaffa en yngre förmåga och av den ras man själv känner är den som passar bäst;)
 
Sv: Skaffa quarter

Jag köpte faktiskt en outbildad, oinriden unghäst sommaren 2006 och då var jag inte heller så jätteduktig på westernridning, jag hade bara tagit några få lektioner och visste själva innebörden med ridsättet plus att jag alltid ridit med vikthjälper osv så helt främmande var det inte. Men iallafall, när jag köpt henne tog jag hjälp av duktiga instuktörer och red in henne den sommaren, och lyckades tillslut få en riktigt trevlig häst som jag nu är ute och tävlar med.

Så, att vara nybörjare och köpa en oerfaren häst kan funka - om man får mycket hjälp av duktiga männsikor.
 
Sv: Skaffa quarter

Hej,
Om man aldrig har pysslat med hästar förrut och vill börja, tycker ni då att det är klokt att köpa en dyr och välutbildad häst...


tyckte det här var helt idiotiskt, om man ALDRIG har pysslat med hästar ska man INTE, absolut INTE köpa en häst!!
 
Sv: Skaffa quarter

Om man aldrig har hållt på med hästar förut bör man kanske vänta med att skaffa häst tills man kan mer. Det är trots allt mer än bara ridning.
 
Sv: Skaffa quarter

Jag tycker du ska satsa på en läromästare, men inte en quarter/paint eftersom de ofta är fruktansvärt tuffa hästar att både rida och hantera.
 
Sv: Skaffa quarter

Håller med :bow:
Mina 3 små quarter änglar :love:
Tar över direkt om de får tillfälle :devil:
Men men då är de av den berömda :angel: Wiescampstammen också

Välj någon annan ras om du inte har hållit på så mycket med hästar :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 071
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 008
Senast: Liten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: zarmino
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp