Skaffa sällskapshund

Vill tacka för alla tips. Nu står det mellan pudel och Kleinspitz, tack alla som tipsat om denna då jag trodde dom var betydligt större.
Nu blir det att vänta in utställning i Göteborg för att träffa några:)
Två jättefina raser tycker jag! Särskilt svag för spetsarna. :love: De har ju så praktisk päls också. ;)
 
Eftersom du har löwchen på listan hoppas jag att @linnsan och @Björk dyker upp!
😁 här är jag.

Vår Gusten fyller tre i vår. Det är min första egna hund, men har en del erfarenhet sen innan eftersom mina föräldrar haft hundar genom åren.

Mitt val föll på Löwchen eftersom jag ville ha en bra familjehund. Några av mina kriterier var:
Frisk
Barnvänlig och snäll
Inte så liten att barnen skulle råka snubbla över eller råka klämma hunden
Inte så stor att barnen skulle bli omkulldragna när de håller i kopplet
En hund som inte blir GALEN o käkar upp hemmet om/när den inte kan få flera timmars aktivering/promenad exakt varje dag
Gärna ingen fällning
Helst inte för skällg
Pigg o alert, vilja hänga med på långa promenader, ingen soffpotatis

Gusten uppfyller kraven. Jag kan tycka det är lite konstigt att rasen inte är mer populär o välkänd. Tror knappt jag mött någon som känner till rasen (men många som frågar vad han är).

Han är smart, pigg, lättlärd, oerhört snäll, en mattegris som hatar vara själv (det enda minuset). Social, men folk utanför familjen hälsar han på, luktar lite o sen bryr han sig inte så mycket om dem (vilket är ett karaktärsdrag jag gillar). Han är tuffare/modigare än vad jag kanske trodde rasen skulle vara. Älskar kamplek mest av allt, gillar inte att bada (men det verkar inte vara något rastypiskt drag) men älskar att springa lös på långa skogspromenader.

Om vi är sjuka eller annat gör att jag bara hinner ta korta rastpromenader en vecka så finner han sig i det. Om jag går 1,5 mil i skogen så skulle han lätt kunna gå dubbelt så långt utan problem.

En riktigt trevlig ras!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hade en löwchentik. Pga en tråkig olycka dog hon tyvärr alldeles för tidigt :cry:

Det var verkligen en helt fantastiskt rolig, glad och stabil liten sällskapshund. Hon älskade drag och sprang gärna på cykelturer (delvis dragandes delvis lös) på 1-2 mil utan att bli trött. Körde uppletande, spår och lydnad och hade en ganska stor social kamplust. Samtidigt hade hon inga problem med att ligga I soffan i flera dagar. Sålänge hon fick vara nära och vara med så var hon nöjd.

Hon var otroligt lättsam att ha med sig överallt. Funkade med allt och alla. När vi var någon stans kunde jag med lätthet "placera" henne på typ en väska eller tröja så la hon sig där oavsett vad som hände omkring henne. Första gången hon åkte tåg så låg hon på min väska i 4 timmar trots att det gick förbi hundar precis bredvid henne. Då var hon ändå en ovan lantishund som inte utsatts för så mycket. Dessutom var hon skottfast och det upplever jag som ganska vanligt att rasen är.

Kort sagt, en skitrolig, enkel och lättsam sällskapshund :)

Visa bifogad fil 39320
Jamen precis! 😍
Jag var lite fundersam förra nyårsafton, Gusten har tidigare bott på landet, men nu bor vi i tätort. På nyår funderade jag över raketer osv, men det var ingen som HELST fara. Han var till o med ute på balkongen med oss när det smälldes av raketer rakt nedanför huset som visslade, smällde o tjöt. Han brydde sig inte alls.
 
Upplever de också som friska i det stora hela. Man kan ju låta bli att ha dem så feta som många har dem så är det ännu bättre. :)
*kl*
Mina föräldrar hade två Carin terrier förut. De blev 13-14 år. Friska, pigga, glada o mycket trevliga. Tror dock den ena fick lite mildare allergiproblem o furunkulos om jag minns rätt. Dock ganska lättbehandlat.

Skulle nog ändå säga att de var betydligt mer ”tuffa” än de två sällskapsraser jag har erfarenhet av nu (Löwchen o Boston terrier). Krävdes mer uthållighet o envishet av morsan i fostran/träning. Men resultatet av hennes fostran var två oerhört trevliga och lydiga hundar (speciellt den ena, en sån hund som han brukar morsan säga att hon aldrig får mer).
Mer självständiga också, på gott och ont.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 826
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 372
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 640
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 731
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp