Skaffa sällskapshund

Malteser, pigga trevliga hundar och skulle absolut kunna tänka mig en nerklippt sån den dag jag bara vill ha en lättsam sällskapshund. Det enda jag vet kan förekomma i rasen i form av sjukdom är klåda/allergi i övrigt en frisk ras. Shi tzu och bischon är redan nämnda liksom papillon.
 
Malteser, pigga trevliga hundar och skulle absolut kunna tänka mig en nerklippt sån den dag jag bara vill ha en lättsam sällskapshund. Det enda jag vet kan förekomma i rasen i form av sjukdom är klåda/allergi i övrigt en frisk ras. Shi tzu och bischon är redan nämnda liksom papillon.
Om det blir ras med lång päls så blir det petfrisyr, har tall och granskog 10m från ytterdörren😁
 
Den jag passade var hur trevlig som helst, följde med när jag red, vem som kunde hantera han och brydde sig inte det mista när vi sköt in kulvapnen inför kommande jakt. Men som sagt är ju bara den jag träffat. Just det var ju en med på en eftersökskurs också men lärde inte känna den hunden, duktig på att spåra dock.

Avråder starkt från chinese crested. Tycker personligen att de är alldeles för överrepresenterade bland mentala problem och rädslor. När en ras är sas känd för det, så får en inte tro att om en träffat på En trevlig hund så är det representativt. Det är liksom inget en kan räkna med att få, just ett sånt Där exemplar. Ungefär som att köpa en kortbent ponny och tänka att den ska gå hela vägen till GP, ja det finns såna men hur många är de rent procentuellt av kortbenta ponnyer..?
Som med så mkt annat brukar exemplet du tar upp för min del falla in under kategorin "Det blev inte så tack vare, utan Trots"...dvs i detta fallet att en trevlig hund kan vara en trevlig hund trots sina gener och inte tack vare dem. I all välmening... vill du ha en lättsam sällskapshund så välj inte en av de med tveksammast mentalitet :heart
 
Vill du ha en clown ska du skaffa en dvärg- eller toypudel! Pudlar är clowner - och divor...

Nackdelen är pälsen - oavsett frisyr måste den skötas med regelbunden klippning och borstning. Tänderna behöver också borstas, men det har de gemensamt med många andra dvärgraser.
 
En shih tzu, herregud vilka lättsamma söta små hundar, har man en gång hängt med en shih tzu är man fast :)
 
Jag har egentligen ingen större erfarenhet av Pom och den lilla jag har är inte superpositivt. Men så gick jag en kurs i rallylydnad där bland annat en Pom var med. Klassens stjärna, typ. Superkäck liten hund och det fick mig att se rasen med nya ögon i alla fall. Skulle dock ta en extra titt hur hälsan är på dem. De verkar vara populära och det är sällan något bra för hälsoläget i raser då det tenderar att attrahera de mindre noggranna uppfödarna.
 
Jag har egentligen ingen större erfarenhet av Pom och den lilla jag har är inte superpositivt. Men så gick jag en kurs i rallylydnad där bland annat en Pom var med. Klassens stjärna, typ. Superkäck liten hund och det fick mig att se rasen med nya ögon i alla fall. Skulle dock ta en extra titt hur hälsan är på dem. De verkar vara populära och det är sällan något bra för hälsoläget i raser då det tenderar att attrahera de mindre noggranna uppfödarna.

Kleinspitz kan ju då vara ett alternativ. Jag skulle undvika dom allra minsta toyraserna (som chihuahua, russkiy, pomeranian, toypudel) med tanke på de hälsoproblem som kommer med dom och välja snäppet större hundras :)
 
Vill du ha en clown ska du skaffa en dvärg- eller toypudel! Pudlar är clowner - och divor...

Nackdelen är pälsen - oavsett frisyr måste den skötas med regelbunden klippning och borstning. Tänderna behöver också borstas, men det har de gemensamt med många andra dvärgraser.
Hur mycket pälsvård är det mellan klippningar?
 
Malteser kostar dock runt 25 tusen i nuläget. En billig kan du få från 20 dvs samma priser som du tyckte var dyrt:)
Japp 25 tycker jag är dyrt, 20 visst om hundarna kommer från väl testade och mediterade linjer som visar bra hälsa och mentalitet för rasen.

Kommer inte ha priset som avgörande faktor om vilken ras det kommer bli, blev bara paff när jag läste om priserna på några raser.
 
Japp 25 tycker jag är dyrt, 20 visst om hundarna kommer från väl testade och mediterade linjer som visar bra hälsa och mentalitet för rasen.

Kommer inte ha priset som avgörande faktor om vilken ras det kommer bli, blev bara paff när jag läste om priserna på några raser.
Ja, flertalet raser har gått upp i pris väldigt fort sista åren.
 
Hur mycket pälsvård är det mellan klippningar?
Fast det stämmer inte som @yennork skriver, jag har pudel och när jag väljer att ha kortklippt vilket jag gör större delen av året så är det ingen borstning eller pälsvård alls emellan rakningarna. Nu brukar jag dock välja att spara lite på huvudet så då borstar jag igenom pälsen där då och då, men många sportklipper sina pudlar över hela kroppen.
 
Hur mycket pälsvård är det mellan klippningar?

Som andra har skrivit, har man pudeln riktigt snaggad behövs inte mycket borstande! Har man lite mer päls så beror det på hunden, en del får lätt tovor och kan behöva en genomgång i veckan eller så. Andra kan klara sig med varannan - var tredje vecka.

Man kan behöva putsa lite på nos och tassar emellan kroppsklippningarna också, likadant rumpan. Pudelpäls växer som ogräs!
 
Vad trist det låter med chinese crested, de har alltid varit en ras jag varit lite hemligt förtjust i, särskilt de nakna! Hud och tandproblem har jag hört talas om men jag visste inte att mentaliteten var så svajig. De jag träffat har varit riktigt trevliga. Vi hade bland annat två helfräna nakenfisar som var med i weightpulling varje vecka på min BHK. De hade heloveraller med dödskallar på och jobbade som tusan! :D
 
Vad trist det låter med chinese crested, de har alltid varit en ras jag varit lite hemligt förtjust i, särskilt de nakna! Hud och tandproblem har jag hört talas om men jag visste inte att mentaliteten var så svajig. De jag träffat har varit riktigt trevliga. Vi hade bland annat två helfräna nakenfisar som var med i weightpulling varje vecka på min BHK. De hade heloveraller med dödskallar på och jobbade som tusan! :D

Hade gärna sett dedär overallerna :laugh::angel:

Det fanns en kort, oerhört kort, period i mina tidiga 20 som jag var fascinerad av nakenfisarna och ville ha en. Sen umgicks jag en del med sådana vid olika hundträffar och nej aldrig mer har jag tänkt tanken. Tycker heller inte att jag ser en positiv utveckling av det lilla jag sett senaste året på ringträningar. Har bla gått sedan förra vintern ihop med en hane som står på bakbenen och vrålar åt alla andra hundar som ev kanske möjligtvis hade tänkt passera inom 2-3 meters radie...i typ 45 min av 60 innan den taggar ner... nej tack för att ha en sån hund och samtidigt försöka ha ett socialt liv, ha med hunden på jobbet osv... Men jag hoppas jag har fel och att det sker en positiv utveckling i rasen. Vore jätteroligt om nån raskunnig ville dementera detta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 824
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 638
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 731
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp