Skaffa sällskapshund

Hade gärna sett dedär overallerna :laugh::angel:

Det fanns en kort, oerhört kort, period i mina tidiga 20 som jag var fascinerad av nakenfisarna och ville ha en. Sen umgicks jag en del med sådana vid olika hundträffar och nej aldrig mer har jag tänkt tanken. Tycker heller inte att jag ser en positiv utveckling av det lilla jag sett senaste året på ringträningar. Har bla gått sedan förra vintern ihop med en hane som står på bakbenen och vrålar åt alla andra hundar som ev kanske möjligtvis hade tänkt passera inom 2-3 meters radie...i typ 45 min av 60 innan den taggar ner... nej tack.

Tyvärr har jag inga bilder men de såg förbaskat kaxiga ut när de drog runt på sina kedjor tillsammans med staffarna! :D
Jag var inte med i gruppen med de körde WP samma tid som vi hade agilityträningen.

Vilken jättetråkig utveckling! Jag har som sagt inte en särskilt bred erfarenhet av dem, men de som fanns i byn när jag bodde hemma var himla fina, både puffarna och de nakna. En dam hade fem stycken och de var lite knasiga och hängde i snörena, men det kändes mer som förarfel än något annat.
De är ju så charmigt fula. :heart
 
Sedan brukar det ju vara så att de hundar och förare man möter på just aktiviteter och BHK är lite extra engagerade och insatta och därför kanske inte representativa för hur rasen är i stort i samhället. Vilket är synd.
 
Funderar starkt på att skaffa sällskapshund nästa år. Vill ha en lättsam glad liten clown, i huvudsak så är det sällskap och följa med (promenad, stallet, trädgården mest) men även lära lite trick och söka kantareller utöver vardagslydnad.

Så söker en iallafall hyfsat frisk ras, inget intryckt ansikte och ingen ras som är känd för att ha svårt att ha lös.
Har hittat några raser som kan passa
Toy pudel
Pomeranian
(Dessa 2 raser tycks ligga på 10 papp mer än övriga i inköp, varför?)
Russkiy toy
Chinese crested dog
Löwchen

Har ytterst lite erfarenhet av sällskapsraser, haft kunder som varit uppfödare av pudel och passat en Chinese crested dog (föll pladask för charmen men vet inne om den var rastypisk). Terrier går bort då jag aldrig kommit överens med någon, vi tycks trigga dom värsta sidorna hos varandra.

Någon ras jag bör ta bort eller lägga till innan besöket på rastorget på Göteborgs stora utställning.

Om du inte tycker att kleinspitz är för stor så kanske den vore ett alternativ? Pigg, lättlärd clown. Kostar mindre i inköp än pom och den är friskare än pom (iaf för närvarande. Nu har FCI/SKK beslutat att man får registrera om stora pommar till klein och använda pom i avel med klein, så vi får se hur utvecklingen blir där. Sedan tidigare får man se upp med pom i främst linjer från öststaterna).
 
Bolognese. Mycket intelligent ras som är måttligt aktiv. Bolognesen är släkt med bichon frise och bichon havanaise. Pälsen ska inte klippas eller trimmas, men badas och kammas regelbundet.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/bolognese/

Australisk terrier. Ts vill inte ha terrier, denna är inte så kaxig som andra terrier. Det finns ägare till australisk terrier här på forumet.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/australisk-terrier/

Gå in på youtube och sök på raser som intresserar dig så får du en uppfattning om hur hundarna rör sig och hur de beter sig mm
 
Vad trist det låter med chinese crested, de har alltid varit en ras jag varit lite hemligt förtjust i, särskilt de nakna! Hud och tandproblem har jag hört talas om men jag visste inte att mentaliteten var så svajig. De jag träffat har varit riktigt trevliga. Vi hade bland annat två helfräna nakenfisar som var med i weightpulling varje vecka på min BHK. De hade heloveraller med dödskallar på och jobbade som tusan! :D
Tycks inte vara helt kört med tempramentet på rasen. Inom svenska dvärghundsklubben så är det den ras inom klubben som deltagit med näst flest hundar (fralla ligger på flest testade) i BPH, snabb titt så startade 39 förra året och 1 fick avbryta dock oklart hur många som hade med skott. Jo vet att det ligger ljusår efter brukshundarna och deras MH men antal som deltar.
 
Malteser kostar dock runt 25 tusen i nuläget. En billig kan du få från 20 dvs samma priser som du tyckte var dyrt:)
Alltså... vad är det man betalar för? :o
Jag har full förståelse för om uppfödare tar så mycket om de avlar på hundar som är hälsotestade, har mentalitetsbeskrivningar och rejält med bra meriter. Men hur ofta har småhundarna mer än de hälsotester rasklubbarna kräver för valphänvisning och några utställningsresultat?
 
Alltså... vad är det man betalar för? :o
Jag har full förståelse för om uppfödare tar så mycket om de avlar på hundar som är hälsotestade, har mentalitetsbeskrivningar och rejält med bra meriter. Men hur ofta har småhundarna mer än de hälsotester rasklubbarna kräver för valphänvisning och några utställningsresultat?
Vilka fördommar.
Dom allra flesta små hundar är hälsotestade och utställda mer eller mindre. Priset beror ofta på att dom får så små kullar.
Dessutom är flertalet små raser bara vänliga och ser inga hot i omvärlden och därmed ganska lätta att ha att göra med :)
 
Alltså... vad är det man betalar för? :o
Jag har full förståelse för om uppfödare tar så mycket om de avlar på hundar som är hälsotestade, har mentalitetsbeskrivningar och rejält med bra meriter. Men hur ofta har småhundarna mer än de hälsotester rasklubbarna kräver för valphänvisning och några utställningsresultat?

Jag roade mig med att kolla på blocket igår. Du kan köpa en shipoovalp för 18 k, inga tester gjorda, ett riktigt fynd 😁
 
Vilka fördommar.
Dom allra flesta små hundar är hälsotestade och utställda mer eller mindre. Priset beror ofta på att dom får så små kullar.
Dessutom är flertalet små raser bara vänliga och ser inga hot i omvärlden och därmed ganska lätta att ha att göra med :)

Fast @Red_Chili skriver ju att de är hälsotestade, dock oftast bara det nödvändigaste och inte så mycket mer. Jag håller med henne. Fine, utställningsmeriter finns ofta på avelsdjuren men sällan någon mental utvärdering och krasst sett så är det få avkommor som sen gör några hälsotester, meriter eller BPHn så vad som egentligen nedärvs är mer okänt i sällskapsraser.
 
Fast @Red_Chili skriver ju att de är hälsotestade, dock oftast bara det nödvändigaste och inte så mycket mer. Jag håller med henne. Fine, utställningsmeriter finns ofta på avelsdjuren men sällan någon mental utvärdering och krasst sett så är det få avkommor som sen gör några hälsotester, meriter eller BPHn så vad som egentligen nedärvs är mer okänt i sällskapsraser.
Kostnaden på små sällskapsraser har nog med mest efterfrågan att göra, och att det ofta blir små kullar och inom vissa raser otroligt vanligt med snitt (toyraser, trubbnosade).
 
Kostnaden på små sällskapsraser har nog med mest efterfrågan att göra, och att det ofta blir små kullar och inom vissa raser otroligt vanligt med snitt (toyraser, trubbnosade).
Håller med. Det blir ju sällan så många valpar på en liten ras.
 
Fast @Red_Chili skriver ju att de är hälsotestade, dock oftast bara det nödvändigaste och inte så mycket mer. Jag håller med henne. Fine, utställningsmeriter finns ofta på avelsdjuren men sällan någon mental utvärdering och krasst sett så är det få avkommor som sen gör några hälsotester, meriter eller BPHn så vad som egentligen nedärvs är mer okänt i sällskapsraser.
Bph blir vanligare och vanligare, jag menar sällskapshund har inte varit så välkommet /prioriterat på sånt förr men fler och fler får upp ögonen för detta. Mycket vanligt inom småpudel numera:)
 
Västgötaspets! (om du inte tycker de är för stora)
När jag ska köpa sällskapshund ska jag ha en sådan :)

Funderar starkt på att skaffa sällskapshund nästa år. Vill ha en lättsam glad liten clown, i huvudsak så är det sällskap och följa med (promenad, stallet, trädgården mest) men även lära lite trick och söka kantareller utöver vardagslydnad.

Så söker en iallafall hyfsat frisk ras, inget intryckt ansikte och ingen ras som är känd för att ha svårt att ha lös.
Har hittat några raser som kan passa
Toy pudel
Pomeranian
(Dessa 2 raser tycks ligga på 10 papp mer än övriga i inköp, varför?)
Russkiy toy
Chinese crested dog
Löwchen

Har ytterst lite erfarenhet av sällskapsraser, haft kunder som varit uppfödare av pudel och passat en Chinese crested dog (föll pladask för charmen men vet inne om den var rastypisk). Terrier går bort då jag aldrig kommit överens med någon, vi tycks trigga dom värsta sidorna hos varandra.

Någon ras jag bör ta bort eller lägga till innan besöket på rastorget på Göteborgs stora utställning.
 
Fast @Red_Chili skriver ju att de är hälsotestade, dock oftast bara det nödvändigaste och inte så mycket mer. Jag håller med henne. Fine, utställningsmeriter finns ofta på avelsdjuren men sällan någon mental utvärdering och krasst sett så är det få avkommor som sen gör några hälsotester, meriter eller BPHn så vad som egentligen nedärvs är mer okänt i sällskapsraser.
Vad är det för meriter du tänker på? Sällskapshundar är ju ofta för folk som bara vill ha en bästa vän , behöver man verkligen kräva att föräldrarna tävlat i ditten och datten då, räcker det inte med att dom är friska och snälla och kanske gjort ett bph.
 
Japansk spets - en ras jag gillar mycket, verkar vara väldigt självständig.

Papillon - pappisar är ju det finaste som finns :love:

Dansk svensk gårdshund - bra alltiallo hund som gärna också håller råttfritt. Hänger med på det mesta.

Pudel - trevlig allsidig hund

Tibetansk Terrier - om du vill ha en riktigt clown som lever sitt egna liv :laugh:
 
Vad är det för meriter du tänker på? Sällskapshundar är ju ofta för folk som bara vill ha en bästa vän , behöver man verkligen kräva att föräldrarna tävlat i ditten och datten då, räcker det inte med att dom är friska och snälla och kanske gjort ett bph.
Nä jag tycker inte det räcker med att bara föräldrar gör BPH och hälsotester och inte syskon och avkommorna för då blir det individavel.
Små raser kan tävla i mycket. Jag tycker att det är bra om några individer i linjerna har visat på att de faktiskt fungerar till mer än att bara klappas på och gå i koppel.
Tyvärr blundas det mycket för rädslor i små raser och de får dåligt med mental aktivering för att de är just "sällskapshundar" så jag tror det hade varit jättebra om uppfödare av småraser satte samma krav som om de födde upp en stor ras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 721
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp