Skaffa sällskapshund

Nä jag tycker inte det räcker med att bara föräldrar gör BPH och hälsotester och inte syskon och avkommorna för då blir det individavel.
Små raser kan tävla i mycket. Jag tycker att det är bra om några individer i linjerna har visat på att de faktiskt fungerar till mer än att klappa på och gå i koppel.
Tyvärr blundas det mycket för rädslor i små raser och de får dåligt med mental aktivering för att de är just "sällskapshundar" så jag tror det hade varit jättebra om uppfödare av småraser satte samma krav som om de födde upp en stor ras.
Klappa och gå i koppel eller tävla? Jösses det finns mängder däremellan kan jag säga dig. Allt handlar inte om att tävla här i världen.
Sen tycker jag verkligen inte att alla stora hundraser har större krav än små hundraser inom avel.
 
Klappa och gå i koppel eller tävla? Jösses det finns mängder däremellan kan jag säga dig. Allt handlar inte om att tävla här i världen.
Sen tycker jag verkligen inte att alla stora hundraser har större krav än små hundraser inom avel.

Steget från att "vissa individer i linjerna tävlar" till att allt handlar om tävling är väl ändå lååååångt?

Ja, det finns slarv inom storhundsavel med och även det är illa.
 
Nä jag tycker inte det räcker med att bara föräldrar gör BPH och hälsotester och inte syskon och avkommorna för då blir det individavel.
Små raser kan tävla i mycket. Jag tycker att det är bra om några individer i linjerna har visat på att de faktiskt fungerar till mer än att bara klappas på och gå i koppel.
Tyvärr blundas det mycket för rädslor i små raser och de får dåligt med mental aktivering för att de är just "sällskapshundar" så jag tror det hade varit jättebra om uppfödare av småraser satte samma krav som om de födde upp en stor ras.

Jag håller absolut med om att det gäller att se på hela linjer/kullar och inte bara föräldradjuren och att hälsotester samt mentalbeskrivning ska vara gjorda på fler än bara avelsdjuren. Däremot håller jag inte med om att en sällskapshund (som de i grupp 9) måste ha tävlingsmeriter, de är ju avlade för sällskap och i många fall lockar de inte köpare som är det minsta tävlingsintresserade så det blir väldigt svårt att meritera i annat än utställning då. Självklart ska de uppfödare som avlar sällskapshundar ha höga krav på mentalitet och hälsa likt många bruksuppfödare. Men att de behöver ha tävlingsmeriter för att avla fram bra sällskapshundar är överflödigt tycker jag.
(Personligen vill jag dock ha sällskapshund och tävlingshund i ett, så för mig blir arbetsmeriter väldigt viktiga. men jag hör knappast till den vanliga sällskapshundsköparen).
 
Vilka fördommar.
Dom allra flesta små hundar är hälsotestade och utställda mer eller mindre. Priset beror ofta på att dom får så små kullar.
Dessutom är flertalet små raser bara vänliga och ser inga hot i omvärlden och därmed ganska lätta att ha att göra med :)
Skönt att höra att dom allra flesta är hälsotestade och inte bara hundar som ska in i aveln. Hoppas BPH också kommer igång mer då ägarna till en del raser kan få ut 400 kr för att ställa. Kommer inte köpa från en kull där inte minst båda föräldrar har gått BPH på ett bra sätt.
 
Vilka fördommar.
Dom allra flesta små hundar är hälsotestade och utställda mer eller mindre. Priset beror ofta på att dom får så små kullar.
Dessutom är flertalet små raser bara vänliga och ser inga hot i omvärlden och därmed ganska lätta att ha att göra med :)

Mitt intryck av små raser är inte alls att de bara är vänliga och därför lätta att ha att göra med. De är små och därmed inte så starka, vilket gör de lättare att ha att göra med. Jag har sett många små hundar bete sig otroligt illa och dra i kopplet och vara riktigt aggressiva på ett sätt som skrämt livet ur många om det varit en Rottweiler istället för en 5 kg småhund.
 
Vi har en liten japansk spets som är den perfekta gårds- och sällskapshunden för oss. :) Han är alltid lös på gården/i trädgården, och vi har inget staket på vår trädgård. Är han ute själv sitter han på trappen och spanar bara. Ingen direkt jaktinstinkt. Är supernöjd med att bara hänga med i trädgården, stallet eller lite promenader. Jättebra päls som all smuts bara trillar av när han torkat, behöver inte friseras och knappt borstas. Väldigt pigg, aktiv, rolig och personlig men inte ettrig, svår att aktivera eller krånglig på något vis. Enkel att lämna ensam hemma, är inte rädd för nånting vad jag kan komma på.

Fäller rejält 2 ggr om året men där emellan förvånansvärt lite hår.

Nu har ju inte vi något direkt erfarenhet av andra japanska spetsar men vi läste på rätt länge innan vi landade i några raser vi kunde tänka oss. Denna blev precis vad vi förväntade oss utifrån alla rasbeskrivningar och forumtrådar och de få som vi träffat IRL. :)
Bästa med rasen tycker vi är att alla man möter generellt är positivt inställda. ALLA som hälsar på/lära känna honom älskar honom. Verkligen alla. Flera hundrädda personer älskar honom, personer som egentligen inte gillar hundar vill låna honom och gosar med honom hela tiden när de ses, på stan hör man bara positiva kommentarer (många barn som vill klappa) och det är aldrig något problem att ta med honom till miljöer där man förvisso får ha hund men folk kan lika gärna säga nej. :p
 
Vilka fördommar.
Dom allra flesta små hundar är hälsotestade och utställda mer eller mindre. Priset beror ofta på att dom får så små kullar.
Dessutom är flertalet små raser bara vänliga och ser inga hot i omvärlden och därmed ganska lätta att ha att göra med :)
Är de? Det är inte bara föräldradjuren som är hälsotestade då? Varför behöver man ha ett högre pris pga små kullar?

Att småhundar skulle vara lättare än stora... Nja. Där får vi i så fall vara överens om att inte vara överens. Jag har bland annat jobbat som hundrastare och på hunddagis och då kommit i kontakt med många småhundar. De har inte varit speciellt lätta generellt sett. Personen som är hundvakt åt mina (stora) damer konstaterade nyligen att det var så skönt med mina hundar, för de var så otroligt enkla. Hon brukar ofta vara hundvakt åt småhundar, många olika, och det är bara någon enstaka som vi klassar som enkel. Min erfarenhet av småhundar går därför tvärt emot din. Tyvärr. Jag gillar småhundar och önskar verkligen att jag hade kunnat fastna för någon småhundsras av praktiska skäl. De trevliga småhundar jag mött har haft mycket kunniga ägare.
 
Är de? Det är inte bara föräldradjuren som är hälsotestade då? Varför behöver man ha ett högre pris pga små kullar?

Att småhundar skulle vara lättare än stora... Nja. Där får vi i så fall vara överens om att inte vara överens. Jag har bland annat jobbat som hundrastare och på hunddagis och då kommit i kontakt med många småhundar. De har inte varit speciellt lätta generellt sett. Personen som är hundvakt åt mina (stora) damer konstaterade nyligen att det var så skönt med mina hundar, för de var så otroligt enkla. Hon brukar ofta vara hundvakt åt småhundar, många olika, och det är bara någon enstaka som vi klassar som enkel. Min erfarenhet av småhundar går därför tvärt emot din. Tyvärr. Jag gillar småhundar och önskar verkligen att jag hade kunnat fastna för någon småhundsras av praktiska skäl. De trevliga småhundar jag mött har haft mycket kunniga ägare.
Små kullar ger mindre intäkter, så för att åtminstone gå plus minus noll, eller mindre back så tas oftast ett högre valppris. Lägg på kostnad för snitt som är vanligare bland vissa raser (oftast mindre) dessutom. Samt en större efterfrågan framförallt på vissa av sällskapsraserna.
 
Shih-tzu är en trevlig hund, tyvärr plattnosad med tillhörande hälsoproblem (även om det inte är så illa som i vissa andra raser) :(
 
Slår ett slag för Bichon havanais. Pigga att hänga med på det mesta, friska och ursöta😊Klipper man dem kräver de inte alls mkt pälsvård.
 
Är de? Det är inte bara föräldradjuren som är hälsotestade då? Varför behöver man ha ett högre pris pga små kullar?

Att småhundar skulle vara lättare än stora... Nja. Där får vi i så fall vara överens om att inte vara överens. Jag har bland annat jobbat som hundrastare och på hunddagis och då kommit i kontakt med många småhundar. De har inte varit speciellt lätta generellt sett. Personen som är hundvakt åt mina (stora) damer konstaterade nyligen att det var så skönt med mina hundar, för de var så otroligt enkla. Hon brukar ofta vara hundvakt åt småhundar, många olika, och det är bara någon enstaka som vi klassar som enkel. Min erfarenhet av småhundar går därför tvärt emot din. Tyvärr. Jag gillar småhundar och önskar verkligen att jag hade kunnat fastna för någon småhundsras av praktiska skäl. De trevliga småhundar jag mött har haft mycket kunniga ägare.
Jag är allergisk mot småhundar,eller rättare sagt deras ägare,hade dom hundarna ägts av "riktiga" hundmänniskor så hade små hundar varit mycket trevliga.
 
Är de? Det är inte bara föräldradjuren som är hälsotestade då? Varför behöver man ha ett högre pris pga små kullar?

Att småhundar skulle vara lättare än stora... Nja. Där får vi i så fall vara överens om att inte vara överens. Jag har bland annat jobbat som hundrastare och på hunddagis och då kommit i kontakt med många småhundar. De har inte varit speciellt lätta generellt sett. Personen som är hundvakt åt mina (stora) damer konstaterade nyligen att det var så skönt med mina hundar, för de var så otroligt enkla. Hon brukar ofta vara hundvakt åt småhundar, många olika, och det är bara någon enstaka som vi klassar som enkel. Min erfarenhet av småhundar går därför tvärt emot din. Tyvärr. Jag gillar småhundar och önskar verkligen att jag hade kunnat fastna för någon småhundsras av praktiska skäl. De trevliga småhundar jag mött har haft mycket kunniga ägare.
För mig som även har stor hund och är hundmänniska så upplever jag att många av sällskapsraserna är betydligt enklare och mer lättsamma än hundar av bruks vall jakt osv. Dom är nöjda med livet och jag upplever att dom är mycket lättare att ha med i olika situationer än vad en stor hund är, mycket pga storleken.
Du får vidga vyerna lite kanske, finns faktiskt många trevliga raser ofta dom som aldrig varit trend med medföljande dålig avel och utseendeköpare som varken ger hunden en stimulerande vardag eller någon som helst vägvisning.
Papillon , phalene , shih tzu, pudel , heeler, bichonerna med flera är superroliga hundar som älskar aktivitet utan att kräva det och det är så himla smidigt:)
 
Papillon , phalene , shih tzu, pudel , heeler, bichonerna med flera är superroliga hundar som älskar aktivitet utan att kräva det och det är så himla smidigt:)

Skulle nog ändå vilja påstå att en heeler visst kräver sin aktivitet, annars aktiverar den sig själv. Visst finns det olika energinivåer hos heelern, vissa hundar kräver ordentligt med jobb och andra mindre. Men det är i grunden en aktiv ras och ett liv som sällskapshund (läs soffhund) är nog inget en kan räkna med om en köper en sån. Är ytligt bekant med en heeler som hålls som oaktiverad sällskapshund och den är minst sagt odräglig (läs aktiverar sig själv).
När jag var sjuk härom veckan så gick det bra för min hund i 2-3 dagar och sen märkte jag direkt att hon blev mer varnande och vaktig inne, rastlös och påhittig :angel: Hon är ung förvisso men jag jämför hennes energinivå med kollegans shi tzu och det är ej jämförbart (kan inte den rasen förvisso så den kan ju vara icke rastypiskt).
 
En annan ras som jag tror inte har nämnts i tråden är Volpino italiano. En trevlig och frisk hundras med en fantastisk päls som isolerar mot både kyla och värme. Pälsen stöter bort smuts och ser alltid välvårdad ut, utan att man behöver borsta. Vänliga med obefintlig jaktinstikt.
 
En annan ras som jag tror inte har nämnts i tråden är Volpino italiano. En trevlig och frisk hundras med en fantastisk päls som isolerar mot både kyla och värme. Pälsen stöter bort smuts och ser alltid välvårdad ut, utan att man behöver borsta. Vänliga med obefintlig jaktinstikt.

Och de jag har träffat har varit rädda pirajor.

Vad skulle shih tzu har för hälsoproblem?

Ögon och tandproblem ser vi ofta. Har också sett flera med med short ulna.
 
Papillon , phalene , shih tzu, pudel , heeler, bichonerna med flera är superroliga hundar som älskar aktivitet utan att kräva det och det är så himla smidigt:)
Heeler är en krävande hund av vallhundsmentalitet. Den är väldigt aktiv och som en brukshund i litet format. Skulle inte rekommendera den till en som letar hundar i grupp 9.
Sen är det en fantastisk ras. Jag kommer aldrig att vara utan heeler. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 836
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 735
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp