Skaffa sällskapshund

Och de jag har träffat har varit rädda pirajor.



Ögon och tandproblem ser vi ofta. Har också sett flera med med short ulna.
Ja, det finns säkert olika. Vår uppfödare hade ett ursprung från bruks och ställde höga krav på mentaliteten på sina avelshundar. Det gäller säkerligen inte alla.
 
Ögon och tandproblem ser vi ofta. Har också sett flera med med short ulna.

Står shih-tzun ut vad gäller ögon- och tandproblem i jämförelse med andra raser som nämnts i tråden? Just bekymmer med ögon och tänder har jag snarare uppfattningen om att det gäller sällskapshundsgruppen i stort. Vore ju otroligt olyckligt om shih-tzun skulle vara mer drabbad, det har jag verkligen inte fått uppfattningen om under mina 30 år med rasen.
 
Står shih-tzun ut vad gäller ögon- och tandproblem i jämförelse med andra raser som nämnts i tråden? Just bekymmer med ögon och tänder har jag snarare uppfattningen om att det gäller sällskapshundsgruppen i stort. Vore ju otroligt olyckligt om shih-tzun skulle vara mer drabbad, det har jag verkligen inte fått uppfattningen om under mina 30 år med rasen.
De flesta i grupp 9 om inte alla har tandproblem så tandborstning blir extra viktigt hos de raserna.
Men shih-tzun har stora utstående ögon så jag upplever också att ögonproblem förekommer lite mer frekvent jämfört med till exempel bichonraserna.
Short-ulna definitivt också, deras framben brukar vara rätt deformerade som många andra kortbenta raser. Överlag känns dom dock som ganska friska. Själv väljer jag bort hundar med överdrivna, onaturliga kroppstyper som kortbenta hundar med lång rygg.
 
Står shih-tzun ut vad gäller ögon- och tandproblem i jämförelse med andra raser som nämnts i tråden? Just bekymmer med ögon och tänder har jag snarare uppfattningen om att det gäller sällskapshundsgruppen i stort. Vore ju otroligt olyckligt om shih-tzun skulle vara mer drabbad, det har jag verkligen inte fått uppfattningen om under mina 30 år med rasen.
@Malibu_Stacy har svarat dig bra.
 
De flesta i grupp 9 om inte alla har tandproblem så tandborstning blir extra viktigt hos de raserna.
Men shih-tzun har stora utstående ögon så jag upplever också att ögonproblem förekommer lite mer frekvent jämfört med till exempel bichonraserna.
Short-ulna definitivt också, deras framben brukar vara rätt deformerade som många andra kortbenta raser. Överlag känns dom dock som ganska friska. Själv väljer jag bort hundar med överdrivna, onaturliga kroppstyper som kortbenta hundar med lång rygg.

Tack för info!
Jag förstår dock inte riktigt om du och @Jeps anser tandproblem och short ulna vara mer frekvent hos shih-tzun än hos flera andra raser i grupp 9? Ögonproblem annat än trånga tårkanaler har jag nog inte upplevt men det kan ju vara bekymmer nog.

Av de raser som nämnts i tråden är jag dock av uppfattningen att shih-tzun generellt är en frisk ras. Huruvida shih-tzun skulle vara "överdriven" eller "onaturlig" lämnar jag nog därhän. Kan nog tycka att den kommentaren blev lite onödig i sammanhanget.
 
Tack för info!
Jag förstår dock inte riktigt om du och @Jeps anser tandproblem och short ulna vara mer frekvent hos shih-tzun än hos flera andra raser i grupp 9? Ögonproblem annat än trånga tårkanaler har jag nog inte upplevt men det kan ju vara bekymmer nog.

Av de raser som nämnts i tråden är jag dock av uppfattningen att shih-tzun generellt är en frisk ras. Huruvida shih-tzun skulle vara "överdriven" eller "onaturlig" lämnar jag nog därhän. Kan nog tycka att den kommentaren blev lite onödig i sammanhanget.

Jag upplever att ögonproblem och short ulna det är mer frekvent förekommande hos shih-tzu än hos vissa andra raser inom grupp 9 (förutomde brakycefala, de är absolut sjukast på alla punkter).
Short-ulna drabbar nästan uteslutande chondrodystrofiska raser (som tax, corgi, shihtzu etc).
 
Jag upplever att ögonproblem och short ulna det är mer frekvent förekommande hos shih-tzu än hos vissa andra raser inom grupp 9 (förutomde brakycefala, de är absolut sjukast på alla punkter).
Short-ulna drabbar nästan uteslutande chondrodystrofiska raser (som tax, corgi, shihtzu etc).

Ja, det är jag medveten om, har själv en corgi med short ulna. Dock sluppit uppleva det på shih-tzu! Ett riktigt aber som verkar vara svårt att få bukt med. :down:
 
Tack för info!
Jag förstår dock inte riktigt om du och @Jeps anser tandproblem och short ulna vara mer frekvent hos shih-tzun än hos flera andra raser i grupp 9? Ögonproblem annat än trånga tårkanaler har jag nog inte upplevt men det kan ju vara bekymmer nog.

Av de raser som nämnts i tråden är jag dock av uppfattningen att shih-tzun generellt är en frisk ras. Huruvida shih-tzun skulle vara "överdriven" eller "onaturlig" lämnar jag nog därhän. Kan nog tycka att den kommentaren blev lite onödig i sammanhanget.
Vad gäller ögonproblemen så är min bild av en Shih-tzu en hund som kommer till kliniken med rinnande fula ögon.
Tänderna är ett bekymmer precis som hos många andra små hundar med trånga munnar.
 
Vad gäller ögonproblemen så är min bild av en Shih-tzu en hund som kommer till kliniken med rinnande fula ögon.
Tänderna är ett bekymmer precis som hos många andra små hundar med trånga munnar.

Ja, rinnande ögon är ju ett vanligt problem bland småhundsraserna.
 
Jag hade en löwchentik. Pga en tråkig olycka dog hon tyvärr alldeles för tidigt :cry:

Det var verkligen en helt fantastiskt rolig, glad och stabil liten sällskapshund. Hon älskade drag och sprang gärna på cykelturer (delvis dragandes delvis lös) på 1-2 mil utan att bli trött. Körde uppletande, spår och lydnad och hade en ganska stor social kamplust. Samtidigt hade hon inga problem med att ligga I soffan i flera dagar. Sålänge hon fick vara nära och vara med så var hon nöjd.

Hon var otroligt lättsam att ha med sig överallt. Funkade med allt och alla. När vi var någon stans kunde jag med lätthet "placera" henne på typ en väska eller tröja så la hon sig där oavsett vad som hände omkring henne. Första gången hon åkte tåg så låg hon på min väska i 4 timmar trots att det gick förbi hundar precis bredvid henne. Då var hon ändå en ovan lantishund som inte utsatts för så mycket. Dessutom var hon skottfast och det upplever jag som ganska vanligt att rasen är.

Kort sagt, en skitrolig, enkel och lättsam sällskapshund :)

46079717_1947836841968935_7511550659972300800_o.jpg
 
Jag upplever att ögonproblem och short ulna det är mer frekvent förekommande hos shih-tzu än hos vissa andra raser inom grupp 9 (förutomde brakycefala, de är absolut sjukast på alla punkter).
Short-ulna drabbar nästan uteslutande chondrodystrofiska raser (som tax, corgi, shihtzu etc).
@Malibu_Stacy och @Jeps
Hur är era erfarenheter av Cairnterrier i sammanhanget? Eller Norfolk/Norwich? De är inte ur rasgrupp 9 förstås men de är väl mest sällskapshundar ändå? Är det några särskilda hälsobekymmer ni noterat hos dessa?
 
Synd att terriers går bort, annars hade en Skrutthund varit en självklar rekommendation som rolig, lagom aktiv sällskapshund och som glatt som hänger med på allt :D

76720758_2499116356875620_113039154069110784_o.jpg
Frågar dig också @Gnist , om australisk terrier. Har de några särskilda bekymmer/sjukdomar som man ska ta i beaktande?
 
@Malibu_Stacy och @Jeps
Hur är era erfarenheter av Cairnterrier i sammanhanget? Eller Norfolk/Norwich? De är inte ur rasgrupp 9 förstås men de är väl mest sällskapshundar ändå? Är det några särskilda hälsobekymmer ni noterat hos dessa?
Jag läste på lite om Norwich för ett par år sedan, enligt RAS:en har jag för mig att de hade förfärande hög valpdödlighet.

Letade upp inlägget jag skrev då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 824
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 638
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 731
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp