Skaffa sällskapshund

Frågar dig också @Gnist , om australisk terrier. Har de några särskilda bekymmer/sjukdomar som man ska ta i beaktande?

Nej, inte egentligen. Man kollar alla avelsdjur för patella och ögonlyser, men det finns inget bekämpningsprogram eller krav på det och det är heller inte något som är ett problem inom rasen som helhet. Sen förekommer det väldigt sporadiskt något enstaka fall av LPC (Legg-Calvé-Perthes ).

En frisk och sund ras, som är pigg och stabil skulle jag säga. Inga konstigheter med parning,valpning eller andra hundar rent generellt.
 
Nej, inte egentligen. Man kollar alla avelsdjur för patella och ögonlyser, men det finns inget bekämpningsprogram eller krav på det och det är heller inte något som är ett problem inom rasen som helhet. Sen förekommer det väldigt sporadiskt något enstaka fall av LPC (Legg-Calvé-Perthes ).

En frisk och sund ras, som är pigg och stabil skulle jag säga. Inga konstigheter med parning,valpning eller andra hundar rent generellt.
Tack för ditt svar!
Förresten, du åker inte vansinnigt långt för att vara med på MyDog möjligen? 😉 Förra gången såg jag inte en enda aussie där.
 
Tack för ditt svar!
Förresten, du åker inte vansinnigt långt för att vara med på MyDog möjligen? 😉 Förra gången såg jag inte en enda aussie där.

:laugh: Nej, så pass långt kuskar jag inte iväg och i år blir det inget stora Stockholm heller för min del.
 
Nej, inte egentligen. Man kollar alla avelsdjur för patella och ögonlyser, men det finns inget bekämpningsprogram eller krav på det och det är heller inte något som är ett problem inom rasen som helhet. Sen förekommer det väldigt sporadiskt något enstaka fall av LPC (Legg-Calvé-Perthes ).

En frisk och sund ras, som är pigg och stabil skulle jag säga. Inga konstigheter med parning,valpning eller andra hundar rent generellt.
När jag blir pensionär blir det en till sån för mig (om inte innan!) :love:
 
@Malibu_Stacy och @Jeps
Hur är era erfarenheter av Cairnterrier i sammanhanget? Eller Norfolk/Norwich? De är inte ur rasgrupp 9 förstås men de är väl mest sällskapshundar ändå? Är det några särskilda hälsobekymmer ni noterat hos dessa?

Jag var själv intresserad av norwichterrier en vändning. En sak att vara medveten om är att de mycket korta proportionerna orsakar problem med andning hos en del individer.
 
Jag var själv intresserad av norwichterrier en vändning. En sak att vara medveten om är att de mycket korta proportionerna orsakar problem med andning hos en del individer.
Ja jag såg det nu i RAS som jag kollade efter @mandalaki tipsade och länkade högre upp i tråden. Låter inte så bra alls så någon norwich blir det inte.
 
Jag har haft en chines crested nakenhund. Roligaste lilla rara hunden någonsin men den krävde en del hudvård samt kläder på vintern.
Min hade inga mentala problem men kom också från en uppfödare som avlade för sällskap, ej show. Detta är 15 år sedan dessutom.

Tror det är svårt (svårare) att hitta en bra kineshund idag.
Själv skulle jag vilja ha en ny kines eller en pappi... ev en liten pudel men skulle då vilja gå en pudel-pälsvård-kurs själv så att jag tunde trimma den själv.
 
Jag har haft en chines crested nakenhund. Roligaste lilla rara hunden någonsin men den krävde en del hudvård samt kläder på vintern.
Min hade inga mentala problem men kom också från en uppfödare som avlade för sällskap, ej show. Detta är 15 år sedan dessutom.

Tror det är svårt (svårare) att hitta en bra kineshund idag.
Själv skulle jag vilja ha en ny kines eller en pappi... ev en liten pudel men skulle då vilja gå en pudel-pälsvård-kurs själv så att jag tunde trimma den själv.
Ska du inte ställa ut så är det enkelt att trimma själv om du nöjer dig med typ lammklippning sommartid och låta den växa ut mer om det är kallt, hos er är det väl enklast att bara skala av allt och alltid hålla det kort?
 
Är ju rätt partisk men tycker Russkiy Toy är en skitrolig ras med endel egna åsikter men upplever av de jag träffat att jo men de larmar väl då man kommer, men sen har man en hund i knät, eller på axeln, troligen på axeln 🤷‍♀️

våran har en helt ok av och påknapp, larmar vid behov men är inte evigheter av bjäbbande, något som många som kommer förbi påpekar att han dessutom är mer social än vad de upplevt andra småhundar tidigare.

sambon brukar ha med han på företaget där han går lös mellan kontoren och lagret utan att tänka på att dra iväg, vi rastar han oftast utan koppel.

som unghund var han dock rätt dryg och terrieraktig och försöker väl fortfarande ibland bända lite på reglerna till sin fördel
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 721
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp