Skaffa tamråttor?

LindgrenV

Trådstartare
Vart och hur går man till väga för att hitta fina, friska tamråttor?
Grannen tänkte köpa tre stycken, men är nybörjare. Jag vet hur man tar hand om dom (kommer hjälpa henne) men har inte riktigt lika bra koll på vart man skaffar dom. Finns väl i djuraffären, men antar att uppfödare kanske är bättre?

De ska användas till klickerträning.
 
Sv: Skaffa tamråttor?

Uppfödare är absolut bättre, råttorna har mycket bättre förutsättningar att bli friska och glada råttor med en bra bakgrund. Men var lite restriktiv med uppfödare också, det är ett fåtal som faktiskt är bra och det finns många idioter. Den senaste tiden har det dessutom tillkommit en del uppfödare med en ganska utländsk syn på råttor (ta typ engelsk syn, där de avlas mest på utseende istället för hälsa och temperament som tenderar att vara viktigast här i Sverige). De kan låta seriösa till en början, kan färger och registrerar och sådär, men ofta har de en rätt urusel syn på råttor - det är mer prydnader och prestige än levande varelser liksom.

Var håller ni hus någonsans? Kan kanske skicka ett pm med någon rekommendation om det skulle finnas nåt vettigt i närheten. Annars är det i stort sett bara att börja leta, och sålla bland alla rikspuckon :p
 
Sv: Skaffa tamråttor?

KL

Jag skulle också vilja ha råttor (igen). Jag har varit på Råttsällskapets sida och hittat en lista över uppfödare där. Nu var det ju inte en särskilt lång lista, kan man hitta adresser någon annanstans?

gul_zebra; har du tips på uppfödare i västsverige får du gärna pma mig :)
 
Sv: Skaffa tamråttor?

Just västsverige verkar rätt tomt öht. Skulle vara om du kan tänka dig att åka mot Stockholmshållet eller Skåne? :)
 
Sv: Skaffa tamråttor?

Om du har koll på någon vettig uppfödare i stockholmstrakten får du hemskt gärna skicka ett pm till mig med! :)
 
Sv: Skaffa tamråttor?

Du som har koll, får gärna dra iväg ett pm till mig med om vettiga uppfödare i södra sverige. Jag börjar sakna att ha råttor :D
 
Sv: Skaffa tamråttor?

Men kan folk sluta bo i fjollträsk eller, jag blir ju avis för eran närhet till bra uppfödare :D En annan får hoppa på tåget och åka över halva Sverige för att köpa råtta känns det som, sjukt orättvist! :p
 
Sv: Skaffa tamråttor?

Jag bor inte i Fjollträsk, dock bor jag i samma kommun som den första uppfödaren du länkade ;)
 
Sv: Skaffa tamråttor?

Men kan folk sluta bo i fjollträsk eller, jag blir ju avis för eran närhet till bra uppfödare :D En annan får hoppa på tåget och åka över halva Sverige för att köpa råtta känns det som, sjukt orättvist! :p

Och jag bor i Umeå ;):D

Jag hade dock råtur att hitta en uppfödare i samma stad när vi letade råttor i fjol.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 191
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 695
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp