Skakande föl - del 546

Vad märkligt.... Stackars dig.
Jag skulle nog ocksá försöka ha henne inne för att vila pá dagen, kanske närmare kvällsinsläppet än morgonutsläppet.
Att hon inte lägger sig pá dagen kanske du kan átgärda med att ha henne inne längre, även om det inte känns roligt.
Om hon är inne mánga timmar pá dagen sá kanske hon tröttnar pá att stá och sedan fár som vana att lägga sig även om hon är inne kortare pass. Ge en liten giva mat vid ingáng sá att hon bara har nágot när hon kommer in, för om hon äter sá vill hon ju inte vila.
Kanske är just anledningen till skakningarna att hon inte ligger pá dagen och är trött i musklerna, som nágon annan skrev.

Annars var jag ocksá inne pá stress. Min hund kan börja skaka av alla möjliga orsaker, även om hon är en liten tuffing. Men det verkar som du har provat det mesta sá det är svárt att komma pá nágra nya förslag.

Och självklart nu när du kört uteslutningsmetoden, kolla upp henne när du har rád. Men det har du ju redan skrivit....
Känns som det blir lite upprepning angénde det här svára problemet. :crazy:

M V H Lotta
 
Precis sá tänkte jag ocksá, men du förklarade det bättre äm mig.... :bow:
Glömde ju säga att det där med lusernhacket lät bra.

M V H Lotta
 
Mm, ska prova ta in vid lunch här nästa vecka (jag har lov då..) så får vi se.

Om det är mycket fullblod i henne? Tja, det är ett arabiskt fullblod, så ;)

Kolla upp ska ju göras, men förutom equiatriker och örter så är ju fortfarande problemet att VAD SKA MAN LETA EFTER? När man inte får mer än huvudskakningar och huvudkliningar från veterinären så hjälper ju inte alla pengar i världen om de inte har en aning ens vad de söker? Det som känns mest deprimerande, att ingen har ett enda förslag =(

Nu skulle jags varat någon mer med, men jag har glömt vad det var.

Men STRESS/oro/rädsla/uppspelthet kan jag faktiskt stryka helt. Jag har känt damen sen hon föddes, och det är inte det. Men VAD är det liksom...?

Men fortsätt gärna komma med teorier, fler hjärnor tänker bättre än en =)
 
Hon har stått på både halm och spån. Ingen skillnad.

Kraften har jag fodrat ute utan skillnad (står i ursprungsinlägget).

Ute hela dygnet har jag INTE. Hon går inte in i lösdriften, men ffa har vi VARG här. Så in åker de. Jag hade funderingar på om det skulle hjälpa om hon fick vara ute hela dygnet men det gjorde det inte (hon skakade ute istället) och med tanke på vargen var jag rätt tacksam ;)

Sen, det är med att slå sig tillr o som någon skrev. Det är samma rutiner etc som det "alltid" varit och hon verkar iaf helt lugn. Står lugnt och stilla och äter etc. Inte ett dugg upprörd vad som syns (och det brukar synas TYDLIGT när den damen är upprörd..).

Och valacken kan ligga ner och snarka när hon står och skakar. Det verkar inte göra någon skillnad om han ligger och sover, står och dåsar eller står och äter.

Och det är samma stall hon är född i, det är inget spring etc utan det är verkligen lugnt. Och valacken är kolugn inne. Och fölis med då såvitt man kan bedömma. Nu kan hon ju vara uppvarvad/stressad utan att det märks (eller, så hon skakar) men det känns väldigt bakvänt iom att hon verkligen är lugn som en filbunke i boxen, det är en invand box, allt annat är lugnt osv.

Och hon borde varit stressad JÄMT då, dvs skakat även när de åkte in på sommaren? Varför kom det just nu när det började bli kallt liksom?
 
Om du har möjlighet skulle det kanske vara intressant att sätta upp kameraövervakning i hennes box. Finns till rimlig peng på tex Clas Ohlson. Sen använder man vanliga TV'n och har koll på vad som händer! Ska själv skaffa när det drar ihop sig till fölning nästa vår.
 
Precis vad jag tänkte på, jag skulle skriva det men du hade redan gjort det :smirk:
Skakar fölis när du inte kommer dit? Och i så fall kan du ju verkligen se när hon börjar skaka och hur det ser ut...
 
Skall villigt erkänna att jag läste dina inlägg om skakfölet förut och nu gör jag det igen men har inte gått igenom alla svar.

Men vad jag förstår så har du ett problem som inte kan lösas vare sig på Buke eller hemma.
Såg förut att din veterinär var ganska nonschalant...stavning?

Vore jag dig så skulle jag slå näven i bordet, bli vansinnig och säga att NU FÅR DET RÄCKA!

Lasta ungen och åk till Ulltuna eller Strömsholm eller nåt.
Tvinga in dig på djursjukhuset och vägra hämta hem ungen innan dom har utrett felet.

Något annat val har du snart inte.

AM
 
Ultuna tar bara emot "dagpatienter". Jag måste köra henne till Strömsholm om jag ska kunna dumpa henne.

Sen är det inte "min veterinär" som är nonchalant utan hela veterinärkåren i sådana fall. FÖr de säger mest vet inte allihopa. Och eftersom hon inte verkar må dåligt så anstränger de sig väl inte mer än nödvändigt att klura.

Nu hade Smulis (med Faldor) här på sidan ringt en vet som hon har bra erfarenhet av och de var inne på att man nog borde ultraljuda hjärtat på lilla damen och se så det inte ÄR hjärtfel.

Och det, och om man ändå är och bråkar med henne ett par, tre, fjorton rör blod skulle ju sitta fint att börja med.

MEN, det har åde Ultuna och "lokala" ATG avrått från att göra nu (blodprov alltså) eftersom hon är nyaavand och man måste stressa henne så hårt i en miljö med massa nya bakterier för att kunna ta blod. Dvs det är bäddat för nya infektioner. Och behöver hon PC då är det Strömsholm det handlar om.

Men jag håller ju på och samlar ihop mer ledtrådar just FÖR att kunna dumpa henne och säga "Här, skakande fölis, hysteriskt nålrädd, jag vill inte bli inblandad men ring när ni kommit på vad det är för fel".

Dagens rapport. In från hagen 18.30. Minus 7 grader ute. Skakande fölis redan från intag.

Ang kamera - inte en suck att jag har råd med det tyvärr.
 
Tillägg förresten. Ultuna ÄR villiga att ta in henne en dag och leka stora gissningsleken. Men de vill att vi ska vänta ett tag med det, så hon inte är nyavvand, och gärna att jag fortsätter med mitt "trial and error". Ju mer saker jag kan ge dem som verkar höra ihop, ju mer information har de när de ska gissa.
 
jag har inte läst dina andra inläg så jag vet inte om någon har tagit upp det här, hon kan inte lyckas få i sig några giftiga växter på dagarna? för jag vet som tex ekolon är ju vanebildande och ger abstinens besvär.
uch jag hoppas verkligen att det löser sig, men ett blodprov är väl kanske inte helt fel :(
 
Hon kan säkert ha ätit något konstigt. Men isåfall har hon ätit det hela livet, oavsett årstid och betestillgång, så det känns inte troligt? Nu är det t ex 4 dm snö här..

Inga ekollon dock, inga ekar ens en gång. Och vad jag VET så är det inget giftigt i hagarna, inget jag HITTAT iaf, men säker kan man ju aldrig vara. Men isf ska det vara en buske eller träd, och det känns lite långsökt eftersom (Såvitt jag vet igen) så är det bara "standardträd och buskar" här. Dvs slybuskar (lönn, rönn etc), fruktträd (äpple, plommon och körsbär..eller jag sågade ner ett körsbärstråd..nåja), nyponbuskar, vildrosor och så björk, alm osv..
 
Kan du inte be om samarbete mellan veterinär och klinik...
Alltsá att du har din hemma veterinär som tar proverna efter rádgivning av och med kliniken? Dá slipper hon ju áka in. Kanske skulle fungera om det inte finns nágon annan lösning.

M V H Lotta
 
Hon går ju inte att ta blodprov på hemma, hon är ju hysteriskt stickrädd.

Men nu har jag fått nog, hon skakade imorse, det har aldrig hänt förr men beror med största säkerhet på kylan. Men nu har hon skakat i princip konstant (mer elle rmindre) i 12 timmar. Det här håller liksom inte längre, oavsett om hon inte mår dåligt av det så orkar JAG inte se det mer.

Ultuna har ingen medicinveterinär tillgänglig idag så jag ska ringa på måndag.

men sen får de ta in henne över en dag och ta alla prover de kan komma på. Jag tänker lämna henne och gå och så kand e ringa på eftermiddagen när de är klar. Jag vill inte se eländet när de ska spruta/ta blod och jag vill inte fölis sammanknippar mig med det.

Har hon hjärtfel eller något annat allvarligt, då vetefan om jag inte på ALLVAR lägger ner hästeriet.. Det är liksom inte kul längre, det har inte varit kul senaste fyra åren heller. Oddsen för att en TILL av mina hästar i ung ålder ska visa sig ha något mystiskt men dödligt är obefintliga egentligen, men..
 
Kan jag väl prova men jag vetefan om det ger något? Jag har ju kallstall vet du?

Hon skakade ju igår vid intag och skakade ju alla gånger jag kollade henne inklusive imorse. Så endera har hon skakat hela natten, eller så har hon skakat till och från. Inne alltså.

Temperaturen ute och inne skiljer sig ju visserligen en del (varmare i stallet) men det är ju ändå tillräckligt "kallt" för att hon kan (och gör det??) frysa.

Möjligen om man verkligen byltade in henne in absurdum i täcken OCH benlindor osv, inne alltså och såg om det blev skillnad.

ATG-vet jag pratade med nu på morgonen var ju HELT inne på att hon fryser, och hon fryser något extremt, men VARFÖR hade hon ju såklart ingen aning om.. Men attd et var just FRYSER iom att benen och öronen var så iskalla.. Och du börjar frysa i extremiteter, dvs de som är längst från hjärtat och som har ytliga blodkärl och "sticker ut" (jmf med människor när det är näsa, öron och händer/fötter)
 
Skicka iväg henne till ett stall med värme och se om det blir någon skillnad?

Du uteslutar iaf om hon fryser "på riktigt" eller skakar av förväntningar om utegång/mat osv.
 
Jaså, du menade så.

Men hon skakar ju ute nu med när det blev kallt, så jag tror nog det är fryser ändå. Möjligen med något delikat tillägg ang det där skaka vid andra fodring efter intag.

Men skickar jag henne till ett stall med värme så är väl risken hon far runt som en idiot och skriker mest hela tiden är jag rädd.

Men jag kan ju som sagt bylta på massa värme. Och jag kan "spionera" på hästarna när de är i stallet utan att de märker at jag är där, så jag kan ju faktiskt kolla om hon skakar emellan fodringarna med. Kom jag nyss på..*ibland är man långsam*
 
det är bra att du kollar hjärtat......men den röda tråden KAN ju finnas i miljön, då den andra hästen också fick en mystisk sjukdom.....det kan finnas i jorden eller vattnet, eller i nån energi(typ elledningar)...hittar dom inget fel så kanske du skall söka där istället
 
Man måste väl kunna ha infravärme/värmelampa i boxen? Man kan ju ha det till kycklingar, så det måste ju gå att ha i hästbox med?

För att skaffa sig varmstall lite snabbt sådär och se om det är skillnad alltså?
 
Martha - unghästens hade en specifik medfödd autoimmun sjukdom. Inte så himla mystisk när de väl kom på vad det var. Dock lika ovanlig som den är dödlig.

Så det finns absolut inget samband med den här lilla damen, men jag förstår tankegången, tänkte jag skulle räta ut frågetecknen bara =)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 322
Senast: Novalisa
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 820
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp