Skakande föl - del 546

Det borde ju gå att ha en värmelampa..
Du får prova den största du hittar..
Om hin skakar ute nu också så måste det ju vara eftersom hon blir kall och FRYSER..
Kan hon ha extremt dålig blodcirkulation i ben och öron??
Finns ju människor som har dålig cirkulation i t.ex. fötterna och de fryser ju nästan alltid om dem..
 
Tja, endera är hon väldigt frusen (man fryser ju först om ben och öron om man är häst, och fötter/händer, öron och näsa som människa) eller så har hon fel på sin cirkulation (hjärtat?) och det är därför hon fryser.

För att hon fryser är det ju inget tvivel om, sen om det kommer av kyla inledningsvis eller kass cirkulation vetefan. Jag tippar på det sista.

men får hoppas jag får fatt i en bra vet på Ultuna och tid fort.

Var nyss ute och tog av valacken täcket (det är sol och plus två grader här) och när fölis kommer i full fart genom snön ochtycker "heeeej matte" så är det svårt att tro att det är något fel på henne, men..
 
Nepps, men hade hon frusit nu (det GASSAR sol och i solen är det betydligt mer än två plus) så hade jag nog fått ett totalt sammanbrott och ringt nödslakt.

Vi får väl se ikväll när jag tar in hur det ser ut. Hon frös ju igår kväll (i hagen) och imorse, så vi får väl se när solen försvinner...
 
Jeg har ikke heller lest alle innlegg verken fra eller til deg om ditt skakande føll. En ting jeg leste i et av inleggene, var at bena hennes er så kalde?
Jeg er jo en barfotentusiast, så jeg bare undrer om hun har god nok sirkulasjon i sine høver? Hovmekanismen hjelper til med å pumpe blodet tilbake til hjertet. Det er viktig at strålens bakerste tredjedel har markkontakt, og at hesten går på variert underlag, og det kan gjerne være ganske hardt, slik at strålen (og hoven forøvrig) får mye motstand. Hvor høye er hennes drakter? De bør sannsynligvis tas ned, det er lett at føll som går på bløte høstmarker får for høye drakter og for smale høver. Men nå har du kanskje harde marker? Hva med underlaget inne? Det kan faktisk bli for mjukt for høvene, men jeg har nok aldri høsrt om noen som reagerer med skakning, og da burde det kanskje ikke gi seg utover natten.
Dette hjelper nok ikke fullt og helt, men kan være (ytterligere!) en faktor å tenke på?
Jeg ville nok i alle fall ha forsøkt å overvåke henne noen kvelder og netter for å se hvor lenge skakningene vedvarer.
Lykke til med din hest! (Håper du forstår norsk...)
 
Hon är ju föl så hon är barfota. Gått på både hård och mjuk mark (det följer ju årstiderna liksom) utan att det varit någon skillnad. Trakterna har vi stenkoll på och de är faktiskt något lägre än normalt (i ett försök att hjälpa hennes benställning fram).

Träffat hovslagaren MINST var sjunde vecka (i början var tredje dag, sen var femte, sen var 14:e och sen var 30:e och nu var sjunde vecka).

Jag har kollat såpass att hon skakar (inte alla nätter det skiljer ju sig en del, men vissa) fram till 03..

Glömde ju ang underlaget: Hon står på spånBÄDD inne, dvs fast underlag (hårt blir det ju inte, men hon vadar inte runt i massa fluffigt strö eller så)
 
Tänkte bara säga att vi har en infravärmare i stallet, funkar utmärkt men du kan inte lämna den på när du inte är i stallet, av brandskäl tror jag. Vi måste iaf alltid stänga av den om vi lämnar stallet. Nu har jag aldrig använt den, men det kommer vi göra när det blir kallare i vinter. Skönt för hästarnas muskler att stå i stallgången och få värme på sig.

Vet inte vad en infravärmare kostar dock, men det är nog inte jättebilligt.
 
Infravärmare ÄR billigt. I inköp. Men de käkar ström.

Men jag tänkte mer på sådana där värmelampor man har till kycklingar och spädgrisar. De står ju på dygnet runt ganska nära halmen. Sen kanske de måste ner så nära att fölis skulle kunan nå den och då blir det ju en risk. Men brandrisken borde vara obefintligt annars iom att de lyser frekvent på hönserier och svinfarmar tänkte jag?

Infravärme har jag tänkt sätta i stallgången men inte fått tummen ut, men själva inköpet är inte alls dyrt, det är mer elförbrukningen som kan bli saftig om man är kinkig med sånt ;)
 
Aha! Jag hade ingen aning om vad de kostade, bara att det kändes lyxigt att ha en i stallet. :cool:

Elpriserna är ju skyhöga :mad: , så förstår att du grubblar över det om infravärmare käkar en massa ström.

Har du provat att ge fölis ljummet vatten i en spann?
 
Hon får så varmt vatten som hon går med på att dricka. Experimenterat både med ljummet (fingervarmt) och upp till varmt men ingen skillnad.

På morgonen när hon druckit ISVATTEN skakar hon ju sällan (i morse dock) så jag vet inte jag.

Jag vet fan ingenting längre förutom att hon skakar som en tok helt random..
 
Gah..! Vilka bekymmer du har! :(

När hon skakar, är hon som vanligt då, verkar hon besvärad av skakningarna?

När hon fick sprutor, skakade hon då med, alltså inte vid själva spruttillfället utan den perioden du sprutade?

Har du tempat fölis när skakningarna varit? Tempat flera tillfällen per dag i en vecka? Isf, har du fått fram nåt?

Skakningar kan vara ett tecken på abstinens. Så OM det skulle vara något i hagen så kan det ju vara det hon skakar av, för att hon inte får i sig det längre, eller nåt. Öh.. Och sen ibland så skakar hon för att hon fryser. Nej jag är helt ute på vift.. bara spinner vidare på lite tankar som poppade upp.
 
Hon är helt oberörd av skakningarna. Ser ju förjävla ynklig ut och skjuter rygg och blir tvärspänd i rygg och bakdelsmuskulatur men äter som vanligt, är kelig etc.

Tempen dippar en aning när hon skakar, en halv grad ungefär.

När hon fick sprutor var det så varmt så det var bara om det regnade hon skakade då.

Gått i två olika hagar, ingen skillnad i skakningar. Skakar ju i hagen med när det är kallt (eller regnar)

Dammsugit hagen flera gånger och hittar bara vanliga, ofarliga växter.

Spåna på ni, fler hjärnor tänker bättre än en och jag har HELT slut på teorier och saker att prova nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 697
Senast: Egonson_
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 313
Senast: Novalisa
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 815
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp