Skakande föl - del 546

Alexandra_W

Trådstartare
Jaha, så har jag ägnat några veckor åt att föra dagbok över skakningarna.

Om vi exkluderar NEDERBÖRD (då fryyyser hon, inget snack om saken) så infann sig ganska snabbt en röd tråd. Den visade sig vid närmare studier inte vara så jäkla rak eller ens förståelig dock.

i 9 fall av 10 (som INTE beror på nederbörd) skakar hon inte när hon kommer in. Hon skakar däremot vid kvällsfodring. Hon skakar ALDRIG på morgonen.

Aha tänkte Alex och trodde sig funnit något att gå på. Sen började det stora letande och testandet.

Jag började med att flytta fodertid för att de om skakningarna "följde med" eller ej. Intagtiden flyttades. Ingen skillnad. Då flyttade jag kvällsfodringen. Det gav inget resultat men en intressant sak uppenbarade sig.

Säg att jag tar in 19. Då ger jag kraftfoder + hösilage. Vid 23 nattfodrar jag. Då skakar fölis. På morgonen skakar fölis inte. Så jag provade flytta nattfodret. Men OAVSETT när jag fodrade det (jag laborerade mellan 20 - 03 på natten) så skakade hon. Himla skumt.

Jag tog bort nattfodringen. Fölis skakade ändå. Jag tog bort kvällsfodret övht och flyttade alla fodringar till dagtid (hösilage och hö har hon fri tillgång på, när jag säger foder menar jag kraftfoder). Ingen skillnad, fölis började inte skaka på dagtid, men skakade vid nattning oavsett tid.

Jag började fundera om det var så att blodcirkulationen gick åt helvete för att hon stod inne, så jag började släppa ut efter fodringarna igen. Fölis skakade i hagen istället.

Jag provade att linda benen för att se om jag kunde få upp cirkulationen. Ingen skillnad.

Jag började föra nogranna studier över temperatur och grad av skakning. Ingen logik, det verkar vara slumpen som styr hur mkt hon skakar och inte kyla.

Där någonstans började jag ge upp.

Igår skakade fölis inte alls vid nattfodring. Matte höll på att svimma i spånet.

Idag skakade hon, men vad värre var, ryggmusklerna var som en planka, hon hade skjutit upp ryggen över njurarna och det var jättespän. Så även korset. Detta var klockan 21, de kom in 17.00 (två dyblöta, skakande stackare, det kom blötsnö och hård blåst). Jag ska strax gå ut och natta får vi se. Ffa om hon skakar nu med, och hur musklerna är.

Detta är alltså mitt senaste test, att trycka in TRE fodringar på kvällen för att se vad som händer.

Som sagt, hon skakar INTE på morgonen, varesig om hon går direkt ut, eller står inne och äter kraftfoder.

Jag blir inte klok på en punkt. Vet har fortfarande inga tips, jag var inne på njurproblem men det skulle tydligen ge fler problem (fan vet alltså..). Jag skulle vilja dels ge henne örter, och dels låta equiatrikern kolla på henne. Men jag har inte råd *ååångest* Det står dock på listan.

Just nu är jag dock mest intresserad att se om musklerna slappnar av igen, annars får jag tokångest och struntar i att hon är nyavvand etc och sparkar in henne på djursjukhuset. Detta är dock kraftigt avrått till i nuläget, men jag får snart magsår.

Tilläggas ska kanske att fölis är HELT obekymrad när hon skakar och både äter och kelar och är som vanligt. Och hon var inte öm i musklerna nu när de var så spända.

Vi har fö fått en köldknäpp här och snöööö i massor. Utom när det snöade BLÖTsnö och var nollgradigt och vind (och täckade valaken hackade tänder tom) så har hon INTE frusit av snön, ens när det snöat på henne.

Nu ska jag gå ner & natta så får vi se..

/Alexandra - drömmer om en frisk och normal häst. Jag har glömt hur det känns att ha en sån? Den sista som kvalade in i den kategorin for till himlen våren 01..
 
Inga skakningar, mjuka muskler över kors och njurar.

TYckte ryggmusklerna var rätt spända med, men betänker man att det är ett föl så kan jag noja lite på den punkten, men som sagt, tycker de var lite spända dock..

Men inte en skakning så långt ögat kan se. Vi får väl se imorgon, hon skakade som sagt inte igår, och idag ska man nog inte ta som exempel eftersom hon var så blöt och kall när hon kom in.
 
Du har inte provat att massera henne lite lätt för att komma igång med circulationen om det nu är det som spökar..
Kanske kommer all organ igång bättre om hon får lite massage när hon kommer in ...Du har ingen du känner som kan kolla med aukupunktur..!! Vi har en jättebra kille som kan det, och han kan kolla om dom har fel på njurarna eller om något annat är i obalans...jättebra.!
Han hjälpte mig i somras faktiskt när min häst var lite halvloj...i ett tidigt stadie så kom han på att tarmfloran av någon anledning började bli knasig. Så hon fick en "bajskur"...och sen vart allt bra.
 
Du har drabbats av "Sternefelts förbannelse" helt enkelt ;)
Den har du väl hört talas om??!! :)

Nej, skämt och sido.
Jag förstår att du har det mycket jobbigt, tyvärr har jag inget direkt att komma med. Håller tummen för att allt ska ordna sig.

Det kan ju vara så enkelt som att all energi rusar ner i magen när hon äter och då börjar hon frysa.
Men det låter lite konstigt eftersom hon inte fryser på morgonen... Dessutom har hon fri tillgång på stråfoder och borde inte vara hungrig :confused:

Lycka till!
// Anna
 
Jag har inte följt de andra 545 avsnitten ;) men har du uteslutit andra sjukdomar? Neurologiska skador/sjukdomar eller som du själv skriver njurar i obalans eller så? Kan hästar ha diabetes tex?
Jag har faktiskt inte en blekaste aning men det var mycket intressant och läsa, om du missuppfattar mig på rätt sätt. Jag ser fram mot fortsatt rapportering om vad du kommer fram till. Lycka till!
 
Usch då..

Strunta i ET och bit ihop och lägg pengarna på blodprov i stället hur hemsk det än må bli vid provtagningen.
Hon är liten och det är bättre att ta en tuff match än att låta henne bli "försökskanin".

Njurprov kan ju vara lite svåra att få svar på om det bara är en liten förändring, men dock värt för att stilla sin egna funderingar och så får man gå på sitt egna förnuft.

Kolla upp hennes lever och njurstatus och ta prov och kolla upp muskelvärden och de röda -och vita blodkropparna samt kolla upp om hon ev. har toxider i sig.

Om inte hästen går att doga ner innan provtagning så får du ta med dig någon och "droga" dig själv och låta de andra brottas med henne medans du lugnt tittar på och tröstar efteråt.

MVH/
 
Skumt...
Kan det vara stress som gör att hon skakar? Att hon är hungrig när hon kommer in och vill ha kraftfoder?

Eller kan det vara kraftfodret i samband med att hon står inne och inte kan få igång magen med lite "spring" som gör att hon skakar?

Jag skulle ha experimenterat mer med kraftfodret... tex sluta ge henne det ett tag och se om hon blir bättre? byt kraftfoder kanske?
Det verkar ju som hon skakar i samband med kraftfodergivan...på ett eller annat sätt...
 
Akupunktur? hohoho hahaha *får ett nervösat sammanbrott och blir sålhär: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:)

Hon är HYSTERISKT stickrädd.

Men, jag tänkte akupunktur igår, i en sekund tills jag insåg att jag börjar bli senil typ ;P

B som jag vill ha ut är equiatriker, hon kan och använder om det behövs akupunktur. Och man skulle kunna prova (jag ska bara råna en bank först eller nåt, jag har verkligen inga pengar pga alla veträkningar..) men jag tror inte dte går iom att när det gäller sprutor så exploderar hon såfort hon känner nålen mot huden.

Däremot vet jag att nämnda B diagnosticerat kompisen hbl med "mild förgiftning" som ledde till njurproblem (diagnosen ställdes utan nålar) och hon fick tips vad hon skulle ge (aloe vera juice och ngt mer) och blev bra. Men jag har inte pengarna nu men det står först på listan.
 
Glömde ju, jo jag har provat massera, men det gav ingen skillnad (men fölis tycker det är skööööönt, så jag brukar frottera första med ett badlakan, och sen massera. Om inget annat så lossnar det en mass apäls som är bra att bli av med *s*)
 
Jag har nog med "Alex förbannelse" som härjat sen Millennieskiftet så jag trodde jag skulle slippa Sternefältvarianten, men jag hade tydligen sån "tur" att jag fick dubbelt. Men det är inte kul längre. Alls. 2 hästar utslagna på 2 år. Valacken tveksam prognos i framtiden (oich han har varit mer sjuk än frisk sen 00) och så nu det här. Tack, men jag har förstått hinten nu, det räcker? =)

Jag var också inne på något med matsmältningen och kraftfodret först, trodde jag äntligen kommit på vad det var. Men det stämde ju inte =/

Svarar lite andra i den här tråden mer:

Inget annat är uteslutet. Fyra veterinärer har konsulterats per telefon, och de har aldrig hört talas om liknande och har ingen aning. De tror inte ett "rutinblodprov" visar något och man vet inte vad man specifikt ska söka. Däremot, man kan ju om man vill ta ett blodprov, men eftersom vet inte tror det kommer visa något, och eftersom jag då måste traial fölis till klinik och de där måste kasta ikull henne i princip för att ta blodet så har samtliga veterinärer AVRÅTT från att göra den resan nu. Dels då för de inte tror det ska ge ngt och fölis inte lider av skakningarna, men ffa för att hon är nyavvand och först resan och sen den traumatiska upplevelsen som blir på kliniken skapar en oerhört stress som kommer ge ett utmärkt utgångsläge för att en infektion ska kunna få fäste igen. Som sagt, det avrådde i STARKA ordalag.

Det är därför jag nu försöker hitta mer "svar" eller i alla fall ledtrådar, för att kunna få det att peka mot något eller iaf ge något lite mer specifikt att gå på så man kan komma på något att göra sen när/om (om det inte bara växer bort) jag kommer dumpa henne på Ultuna.

Jag har hört med vet om equiatriker och h*n tyckte det var en vettig ide. Vet själv har inga mer teorier efter mina senaste "fynd" och anser inte att det finns de andra symptom han skulle velat se vid njurfel, och just muskelspänningarna igår var han inte bekymrad över eftersom "hästar som blir kalla och blöta blir lätt så". Ser jag däremot det där med uppskjuten rygg etc igen kom det i ett annat läge.
 
Jag har ju provat det. Att INTE ge kraftfoder alls inne. Hon skakar ändå.

Jag har provat ge kraftfoder inne på morgonen och låta henen stå innen sen, samt samma sak vid lunch. Inga skakningar. Också provat med fler/färre kraftfoderfodringar utan resultat.

Och som sagt, även med kraftfoder bara på dagtid så skakade hon vid samma tid på kvällen. Och det är alltså inga skakningar om jag ger kraftfoder på andra tider heller.

Jag var GLAD när jag började se den röda tråden för jag tänkte direkt att det är något med fodret eller fodringen, men blev ju gruvligt besviken sen =/
 
Jag har nog bara läst 203 avsnitt och kommer bara ihåg 94 så jag minns inte om du testat det motsatta, nämligen att inte ha fölis ute så länge? Skakar hon vid samma tid oberoende av hur länge hon varit ute? Hade hon tex varit ute kortare tid för att det var snöblask den kvällen hon inte skakade? Har du möjlighet att testa om det blir bättre om hon kommer in en stund mitt på dagen och "vilar middag"? Men visst provade du detta när fölis var liten och hon skakade lika mycket då?

Detta är väl ett nytt förslag till högen med långsökta funderingar, men det är väl där du befinner dig? Jag har själv gått rätt länge med "datorskador" och försöker få bort en massa låsningar i ryggen. Sista veckorna har ryggen triggat igång spänningar i musklerna i skuldrorna, framför allt på höger sida, och min högerhand har faktiskt skakat rätt friskt på kvällarna utom på helgen när jag kunnat ligga och vila! Jag äter också rätt obekymrat (med vänster hand) men jag är dj-ligt öm i muskerna!
 
Förr tog jag in vid 20, och nu tar jag in vid 18 (som regel) och det gav ingen skillnad. Har tagit in dels ett par gånger vid lunch och även ett par dagar vid 17 pga dåligt väder. Detta har inte gett någon direkt skillnad MEN det är bara ett fåtal gånger jag gjort så, annars har det varit 18 de kommit in. Vill ju helst ha henne ute så mycket som möjligt.

Den dagen hon inte skakade kom de in 18. Jag vet som sagt inte vad det berodde på att hon inte skakade, men det ska bli spännande att se hur det blir ikväll (om det inte blir skitväder).

Hon verkar inte speciellt trött när hon kommer in (minns förra unghästen som vissa dagar kom in, åt och kollapsade i spånet *s*) utan hon är pigg och glad och lägger sig inte inom två timmar efter hon kommit in i alla fall. Hon ligger mest på nätterna, fvs mellan sista fodringen 23 och morgonfodring 07 (hur mkt vet jag inte, men hon har alltid spån överallt på morgonen, men sällan vid kvällsfodret).

Men jag kan ju experimentera lite med det med.

Det här med tiden hon skakar är ju intressant. Jag har ju flyttat den andra fodringen efter intag - den hon brukar skaka - massor. Från 20 - 03 och hon skakar ändå. Så endera skakar hon hela den perioden, eller så börjar hon skaka i samband med fodring. Det är något jag också har börjat försöka kolla nu, genom att gå ut i stallet fler gånger inom det tidsintervallet för att se om skakningarna är konstant, kommer och går etc.
 
Hmm.. Har följt alla dina inlägg om det skakande fölet och tyvärr har jag ju inga bra råd att ge dig.. Det låter bra att du ska försöka kolla om hon skakar mellan fodringarna för teoretiskt sett skulle det ju kunna bero på att hon stressar upp sig i samband med fodringen men samtidigt tycker jag det rimmar lite illa med kalla om ben och öron.
Fast iofs så verkar det ju inte ha någon betydelse hur många varma täcken du tar på henne.
Antar att hon skakar direkt när du kommer ut i stallet på kvällen, innan du börjat ta fram fodret..
Äsch nu känns det som jag bara svamlar för att jag inte har några ideer om vad du ska göra..
Hoppas det löser sig snart i alla fall och att du håller oss fortsatt underrättade.
MVH Catrine
 
Svamla på hur mycket ni vill =) Jag är som sagt desperat, så i allt svammel kanske finns något jag inte tänkt på och som är en väg till svaret =)

Hon skakar innan jag tar fram fodret ja. Iofs vet hon ju att det är foderdags när jag kommer. Jag var också inne på stress, eller snarare spänd förväntan, iom fodret. Men hon skakar innan, när hon får det, när hon äter och även efteråt. Och hon skakar inte vid andra fodringar. På morgonen är hon vildhingsten Allan Ballan när man kommer och skriar och hoppar på stället i boxen i princip *s* (Tills man öppnar boxdörren och sätter på grimman då hon blir Lugna Louisa istället *s*).

Och normalt så kommer jag ner på morgonen och så släpper jag ut. Ingen fodring. Men jag har ju under mitt experimenterande fodrat kraftfoder inne på morgonen med, och det kom inga skakningar.

Men jag ska som sagt nu försöka kolla hur lång tid där på kvällen hon skakar. Dvs ta in 18 (fodra), sen fodra 20, 22 och 00. helt enkelt för att se om hon skakar hela tiden, inte alls etc.

Sen som du säger, de där isbitarna till ben passar ju inte in, och att hon skakar så "krampaktigt" och även när hon äter och efteråt.

Men jag skulle bli GLAD om jag kunde bevisa att det var så lätt. Fast varför det är just den fodringen som är så spännande vetesjutton isf. ;)

fast hitills har jag inte lyckats få det att peka ditåt, men vi får väl se.

Funderar också på att blanda hennes kraftfoder med en hel hink lucernhack. Så det tar lååååååång tid att äta upp och hon inte ätit klart till nästa fodring och se om hon skakar då med.
 
Kan det vara så att hon är trött i musklerna när hon kommer in, dels av att vara på benen hela dagen och kanske fryser lite, en blandning av olika saker allså!
Min häst kan bli trött i kroppen men inte i huvudet om du förstår vad jag menar. Hans psyke blir inte trött men kroppen blir det.
Prova att ha henne ute kortare intervaller. Ut 5 timmar och in 1-2 timmar och ut igen. Eftersom hon inte skakar på morgonen när hon är utvilad så kanske hon är som min häst, allså verkar pigg och glad men den stackars lilla kroppen är helt slut!
Jag bara spånar, men det kanske är värt att prova!?
 
Jo, det finns ju en möjlighet. Fast då borde hon ju lägga sig ner när hon kommer in, eller iaf inom någon timme. Men det gör hon inte, hon ligger nästan bara på nätterna. Vilket förvånar eftersom hon är föl.. (hon har dock inga problem att lägga sig eller ställa sig eller så).

Har som sagt inte testat mer än några gånger med gå in och äta lunch men då har hon inte lagt sig, och det har inte påverkat kvällsskakningarna. Men jag experimenterar vidare som sagt.
 
Jag har inte läst alla avsnitt, men du har säkert provat mina funderingar. Byt ut spånet mot halm, prova att fodra kraften direkt i hagen, innan insläpp. Du kan prova att ha fölis ute hela dygnet.

Lycka till

Nanne/ :banana:
 
Jag har inte läst alla avsnitt, men du har säkert provat mina funderingar. Byt ut spånet mot halm, prova att fodra kraften direkt i hagen, innan insläpp. Du kan prova att ha fölis ute hela dygnet.

Lycka till

Nanne/ :banana:
 
Hon kanske har svårt att komma till ro, det kanske tar lite längre för henne än andra hästar, hon kanske vill vara vaken så länge mamma eller de andra är vakna. Om du börjar ta in henne mitt på dagen och låter henne vila så kanske det tar några dagar innan hon fattar att det är rutin och "nu skall vi sova". Ibörjan blir de ju mest oroliga när man bryter gamla rutiner.
Eller prova att ha henne ute mindre. Om hon har svårt att komma till ro så är det väldigt utmattande att vara ute och vara på vakt i så många timmar...vissa hästar ställer sig utan problem och sover lite när de är trötta medans vissa inte gör det. Är det mycket fullblod i henne?
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 273
Senast: Novalisa
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 804
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp