Bukefalos 28 år!

Skakar på huvudet.

Annie_92

Trådstartare
Hej alla!
Jag har fått äran att ta hand om en jättehärlig Bernen sennen denna veckan, medan ägarna har rest bort, men senaste dagarna har han i perioder hållit på att skaka på huvudet och hållit det lite snett, som att det kliar i öronen/ett öra.
Jag har försökt rengöra med tops ytterst i örat, men det har inte hjälpt.
Kanske det sitter längre in? Han har ett litet äldre sår långt ut på örat också, men jag kan inte tro att det irriterar honom..?

Tacksam för svar!
Mvh//Annie
 
Sv: Skakar på huvudet.

Låter som öroninflammation/svamp i örat, så ett besök hos vet. är att rekommendera.
 
Sv: Skakar på huvudet.

Har han badat nyligen? Min hund blir precis sådan (skakar huvudet, håller lite snett, det irriterade örat lägre än det andra), för han hoppar och far så mycket i vattnet att han lätt får in vatten. Det går över efter någon dag.

Lättaste sättet att kolla öroninflammation själv är att lukta i örat. Det ska lukta väldigt lite eller ingenting alls.
Luktar det så är det veterinär som gäller.

Går det inte över av sig själv på någon dag bör hunden åka till vet.
 
Sv: Skakar på huvudet.

Jag håller med ovanstående!

Min hund gjorde så och då hittade vi dock en färsting i örat på honom, när den togs bort blev han som vanligt igen.
Men hade det fortsatt hade det blivit veterinären!
 
Sv: Skakar på huvudet.

Tack för kloka svar!
Ägaren kommer imorgon, så jag får berätta hur det ligger till då.
Han har knappt vad jag sett skakat nått idag ialla fall, så det verkar som sakt bara vara peroder som det är värre..
Badat har har ej gjort sen några dagar tillbaka, i sjön.
Har luktat i hans båda öron, och han luktar bara hund..
Däremot ser det ut som att han har endel vax längre in i örat, där jag inte vågat ta nått, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det, om det e.v är det som ligger och irriterar?
Han är för övrigt pigg och levnadsglad som vanligt!=)
 
Sv: Skakar på huvudet.

Sätt en lätt fuktad bomullsrondell på fingret och rengör försiktigt så långt du når.

Är det bara skit så borde det försvinna. Är det annat så fungerar Oto Clean bra som rengöring, går det inte bort - veterinär.

Bäst är väll att bara testa rengöra lite lätt eftersom ägaren kommer tillbaka snart. :)
 
Sv: Skakar på huvudet.

Jag är också hundvakt åt en bennersennen just nu och den gör likadant.
Det lustiga är att alla berner som min kompis haft har gjort så här och har jättefina öron.
Har kollat på denna som är här nu, och hon har hur fina öron som helst.
Nu kan det ju vara något ändå, men har faktiskt gått och tänkt på detta att varenda berner jag träffar gör så här :D:crazy:
 
Sv: Skakar på huvudet.

Hmm, va skumt! :s
Nu har skakandet faktiskt minskat hos denna herrn ialla fall. Kanske blev bättre när jag rengjorde igen.

Btw, är alla Berner sennen emot tuggben också? Jag köpte ett stort åt honom idag, men han é totalt ointresserad!;o
Tänkte att han kanske tyckte det var för hårt, så jag tog och blöt-la det en stund så det blev lite mer lagom, men nejdå, det dög inte ialla fall!;)
 
Sv: Skakar på huvudet.

Alla hundar gillar inte tuggben ;) Min tycker bäst om att få en "tjurmuskel" ( =finare ord för tjurpitt :p).

Ang. öron så använder jag aldrig tops, nu är det inte din hund men jag skriver det iallafall. Min hund har en kronisk inflammation i höger öra och jag använder öronrens eller om det behövs, otomaxdroppar. Jag köper sminkborttagningspads som jag använder i alla skrymslen för att få ur all klägga ur ytterörat efter att det runnit ut med hjälp av öronrenset.
Tops är jäkligt ineffektiva, de är små, de är vassa att få in i innerörat om hunden skulle rycka till och det tar hundra år att göra rent något med en sådan jämfört med att linda en pad runt lillfingret och pilla lite :D

Min hunds öron gör jag ren ca 2 ggr i veckan, men då är hon ett extremfall kanske eftersom hon har öronproblem. Vid bad (njuffar är en badras, ibland badar vi varje dag) torkar jag ur öronen efter varje badtillfälle.
Han man en hund med friska öron, som inte badar ofta och som inte har hängöron skulle jag gjort rent vid behov..och då kan det inte vara så ofta :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 492
Senast: Luleå
·
W
Hästvård Vi har gått och funderat på detta så mycket här hemma så jag tänker fiska efter lite råd och tankar här på buke... Har nyligen köpt...
2
Svar
28
· Visningar
4 183
Senast: wimsi
·
Övr. Hund Jag tror jag har ett litet problem, eller så inbillar jag mig bara. Innan jag åker till vet. så tänkte jag höra mig för här. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: Russell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp