Skakar tillbaka - tolka detta

Asa_S

Trådstartare
Mitt stora, klumpiga och ouppmärksamma sto backade rätt OK idag, det var stundtals segt och ovilligt, men ibland helt godkänt och dessutom var det rakt och hon hade uppmärksamheten riktad mot mig i mycket högre grad än tidigare. Men efter ett tag upptäckte jag något: hon skakade tillbaka när jag hade fått henne att backa. Inte varje gång, och hon gjorde det utan att flytta sig och det såg inte ut som om hon gjorde det av obehag, utan mer som om hon efter sju år försökte prata med mig på ett språk som vi båda kunde använda. Har aldrig känt att jag fått någon riktig kontakt med denna häst, och det var en mycket märklig känsla, som om hon plötsligt hade börjat tala fast utan att kunna alla ord. Frågan är vad hon ville säga? Någon som har något förslag? Kanske ska tilläggas att jag bara vid enstaka tillfällen har provat detta och då utan att vara särskilt instruerad. / Å
 
"Backa själv, du, tvåfoting!" Nädå, allvarligt talat, det skulle kunna vara så att hon tänker och smälter det du har "sagt" till henne. Hästar har en otrolig mimik när de tänker: skakar på huvudet, gäspar, slickar sig om munnen och liknande. Nästa gång, tänk på om hon har nån liten grej hon gör medan hon funderar på något du har bett henne om. Kom ihåg att ge henne lite betänketid mellan övningarna också, apropå det.
 
Jag skulle tolkat det som att den övningen inte var speciellt rolig utan kanske jobbig eller uttråkande.
Finns det någon hästtolk här i närheten?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp