Skaklar med piggar

Ingela_S

Trådstartare
Är det någon som har något tips på hur man får skaklar med piggar att ligga kvar i skakelhållarna när man kör med en pigg travare på allt annat än jämna skogsvägar? :p

Har en vagn av modell Oxer (om det spelar någon roll) och piggarna på skaklarna envisas med att hoppa fram framför skakelhållarna. Jag brukar spänna bakselen så jag får in en handsbredd mellan häst och remmen som går runt baken. Är det "bara" att spänna bakselen hårdare, eller finns det någon annan lösning? Sjukt irriterande eftersom draglinorna blir för slacka när vagnen hoppat fram...
 
Sv: Skaklar med piggar

Hm, det är kanske möjligt... Den ligger helt still på plan väg och känns inte särskilt bakåtlutad när man sitter i tycker jag, kanske ytterst lite men det kan ju vara det lilla som gör det.Ska testa ställa om lutningen ett hack nästa gång. Tack för tipset! :)
 
Sv: Skaklar med piggar

Du ska ha ca 10 kg vikt i skackeln när vagnen är balanserad.

Men ja det går absolut att spänna bakselen mer.
 
Sv: Skaklar med piggar

Spänn du bakselen lite till, den lossar ändå en del när hästen drar vagnen framåt i linorna.
 
Sv: Skaklar med piggar

Tack för alla svar.

Justerade balansen för vagnen så det nästan kändes som att man lutade framåt (vilket jag gissar är en vanesak, innan kändes det som att sitsen lutade mer bakåt) och hövågen visade på 10-11 kg när jag lyfte skaklarna med hjälp av vågen medan pappa satt i vagnen. Ändå lyckades piggarna hoppa fram under körturen. Kunde dock spänt bakselen något hål till, så det kanske blir bättre nästa gång. :p

Annars är jag lite inne på om man kan förlänga piggarna på något enkelt och smart sätt... De är ju inte jättelånga och om skaklarna hoppar lite så är det kanske inte så konstigt om de samtidigt hoppar fram?
 
Sv: Skaklar med piggar

Om du ändå ska ta dig tid att få en längre pigg ditsvetsad så satsa på en ögla istället. Även om piggar mycket väl kan vara säkra så är ju en ögla definitivt ännu säkrare.

Jag har sett piggar hoppa ur oavsett hur rätt selen är tillpassad, så jag personligen skulle inte köra med det.
Enda sättet att få en ögla att skita sig är ju om den går sönder.
 
Sv: Skaklar med piggar

Jag har inte snabbfästen på min sele, så det känns som att öglor skulle bli betydligt meckigare... även om det såklart eliminerar risken att skaklarna kan röra sig nånstans över huvud taget.

Jag tycker piggarna funkar rätt bra annars. Skaklarna brukar ligga still när de väl har hoppat fram. :p Vilket kanske beror på att bakselen har varit för löst spänd från första början och blir mer lagom när skaklarna flyttat sig. Ska försöka bli bättre på att spänna bakselen ordentligt redan från början.
 
Sv: Skaklar med piggar

Jag vägrar att köra med öppna skacklar eller vad man ska säga efter att vi välte med benningtonggiggen i en uppförsbacke. Draglinorna var något löst spända och då åkte skacklarna ur och vagnen åkte bakåt. Då är man glad att man har en TRYGG häst. Jag tar hellre det säkra före det osäkra.
 
Sv: Skaklar med piggar

Det låter läskigt... Men jag tror verkligen att den risken är rätt liten för vår del, allt omkring oss är platt och åter platt.:p Hoppar skaklarna någonstans så är det framåt. De är inte helt lätta att trixa ur skakelhållarna heller.
 
Sv: Skaklar med piggar

282202_10150943882754648_472036888_n.jpg


Efter detta foto har jag kortat bakselen samt sänkt skakelhållarna ett hål. Han står i bromsläge.
Men meningen var att jag ska visa "piggarna" på min vagn, de är ett mellanting mellan ögla och pigg som funkar väldigt bra.
 
Sv: Skaklar med piggar

Raka skaklar känns ännu läskigare om de har piggar istället för öglor. Men din modell ser ju bra ut.

Skaklarna på min vagn är inte raka utan är nerböjda i änden:

IMG_0441.jpg


Som sagt, lite trixiga att få ur skakelhållarna ens när man ska sela av/på, så jag tror verkligen inte att risken är särskilt stor att de åker ur av sig själv under körning.

Spände bakselen ett par hål hårdare sist och skaklarna låg still. Skrittade iofs mest eftersom det var så mycket lera överallt. :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 121
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 632
Senast: Milosari
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp