Bukefalos 28 år!

skakningar hos Dobermann

S

Sunnan

Hej!

Eftersom mitt försök med Dogo Argentinon ej fungerade så funderar jag på en Dobermann hane på 11 månader, importerad från Spanien från samma ägare.

Han är hemskt tevlig och fin, men i under sin uppväxt i Spanien så blev han mest troligt misshandlad.

Han lider av någon slags skakningar som mynnar ut i huvudet. Det är inte epilepsi, utan hunden är vaken och med på allt som händer i omgivningen, bara det att huvudet skakar okontrollerat. Inte i snabb takt.

Ingenting speciellt som utlöser detta.

Distriktarna i staden, som är lite halvt dåliga på hundars sjukdomar tror att det kan vara ett nervfel.
Vissa säger att det ev kan botas med akupunktur.

Finns det någon här som varit med om något liknande?
Jag ska kontakta djursjukhuset och höra vad de tror och om jag tar honom, åka in med honom för en ordentlig utredning.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Min hunds lätta EP-anfall är precis så.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Ajdå.

Har hennes lättare anfall förvärrats med åren/ varvas det med svårare anfall?

Det ser ut ungefär som när en häst väver, huvudet vaggar från sida till sida.

tack för ditt svar. Det blir en noggrann koll hos veterinären om/när jag prövar ha honom hos mej.

mvh
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Ja precis, som en vävande häst... Hon är vaken och med på alla sätt. Det har varvats med några svårare anfall också. Men även i de anfallen så ligger hon på "mage" och väver med huvudet och "är med". Men då krampar även tassarna och hon drar ihop munnen så att jag inte tror att hon får luft. Efter ett svårare anfall så dreglar hon (de mår illa) och är väldigt trött. Efter ett lättare anfall så är hon lite nedstämd och lite trött.

Tyvärr kan veterinären inte kolla om det är EP elller inte. Om de ska kunna göra det så måste hunden få anfall samtidigt som den är inkopplad i någon slags utrusting. Rutinen brukar vara så att man tar ett antal blodprov för att utesluta sånna saker leverfel, diabetes och annat sånt (vet inte precis vad)

Sen om hunden har anfall mer än ca 1 gång per månad så får de äta medicin. Skulle inte medicinen ta så går man vidare med röntgen för att utesluta tumörer och sånna saker. Svarar hunden på medicin så utgår man från att hunden verkligen har EP.

Min hund medicineras inte eftersom att hon har så få anfall. Däremot så har jag en kramplösande medicin hemma ifall att hon får anfall på anfall. Då bryter jag det med en lösning som jag ger rektalt.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Men så intressant!

Vet du om det finns någon ärftlighetsfaktor?

Blodprov har jag varit med om att ta på misstänkta ep hundar så jag trodde att man kunde påvisa detta genom prov, men så är alltså inte fallet.

Jga ska hälsa på honom iallafall och se vad det är för kul kille innan jag bestämmer mig. men EP tror jag nog vi ska kunna leva med, om det nu är EP.

tack för ditt svar mvh/ Anita
 
Sv: skakningar hos Dobermann

alla anfall behöver inte vara av grand mal-typ. skakningar och stereotypa rörelser med eller utan grumlat medvetande kan bero på pågående ep-aktivitet i hjärnan. på människor kan man se på ett eeg om man har ep, men så gör man visst inte med hundar.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Ja det är ärftligt. Man ser mycket tydligt i vissa linjer att det finns EP. Men det finns även en sort som kan uppstå efter t.ex. hårt slag mot huvudet. Vilket som är vilket kan ju vara svårt att lista ut...

Men ofta brukar det vara så att ärftlig EP upptäcks innan 2 års ålder. Men har hunden så små anfall så kan det ju vara svårt att se de... "Vi" fick det vid 4 års ålder, men jag tror att det är ärftligt ändå i hennes fall just eftersom att det ligger kända anlagsbärare bakom.

Hundar som äter Fenemal brukar vara så gott som anfallsfria. Vissa hundar kan dock bli lite slöa av det. Min kompis hund är nu 5 år och han har haft extermt kraftig EP sen han var 3-4 månader. Men han fixar det med medicinering utan att få mer anfall!
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Hej! Nu har han kommit och han är helt underbar.

Hna har gått på EP medicin, men skakningarna fanns ändå. DEt går att stoppa skakningarna, genom att få honom att fästa blicken.

Jag ska in med honom på kliniken så snart han är försäkrad, så får vi se vad de hittar.

mvh
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Det är för bedrövligt hur korkade människor kan vara!

Jag blev så förb. i går när jag läste den här tråden så jag har haft svårt att sova. Varför ska man ta in hundar från utlandet till ingen nytta???
Vad gör man för välgärning med att gynna oseriösa människor i ett annat land. Detta är en stor business i utlandet. Föda upp hundar av vad som helst kalla dem hittehundar och sälja dem till ömmande flickehjärtan i Sverige. Är den svår att få iväg så är det bara säga att den är misshandlad , då nappar aningslösa flickor direkt.
Vi klagar på dålig avelsmoral i Sverige, men vad är då detta?

Har man pengar att spendera, så satsa dem då på att avliva hundarna i deras hemland. Att kosta på veterinärbehandling av som det skrivs ointresserade vettar i utlandet. Sedan alla kostnader för att få hit en undermålig hund för att sedan kanske under en lång tid försöka "återanpassa" den och sedan efter lång tid avliva den, måste ju vara ytterst nära åtalbart djurplågeri. Man gör inte detta för hundens bästa utan bara för att stila "jag har minsann räddat en plågad hittehund" när det i själva verket är tvärtom.
Man tror att man gör en välgärning, men vad man gör är att plåga en hund ytterligare och gynna olika profitörer.

Vad man förmodligen inte heller tänker på är att dessa hundar kan ha många sjukdomar, som ligger latent i lång tid, och sedan kan med förödande verkan smitta ner våra egna hundar.

I jakthunden nr 2 2002, hade man listat ett antal sjukdomar som forskarna varnade för.
Rabies,valpsjuka, brucellos, rävens bandmask, leptospiros, HCC, parvovirus, hjärtmask, leismananiasis, babesios, brun hundfästing, salmonella, tuberkulos,aujeszsky´s sjukdom.

Ja jag vet att man vaccinerar hundarna innan de tas in, men endast mot en del av ovan uppräknade sjukdomarna, obs. bara en del. Tex brun hundfästing har krävt stora seneringsåtgärder när de kommit in med utländska hundar. Hjärtmask har redan smittat en hund med dödlig utgång.

"epilesi det kan jag nog leva med". Vad vet du om det egentligen? Är det ep. som hunden har? Det vet du inte. Det kan vara vilken sjukdom som helst. Smittosam?????
Har du förresten varit med när en hund drabbas av ett ep. anfall? Jag har varit med några gånger och det är en mycket otäck upplevelse. Det är så ansträngande för männinskor med ett ep.- anfall att läkarna jämför det med tre maratonlopp. Hur jobbigt tror du då det är föe en hund?
Jag är fullt övertygad om att hunden mått absolut bäst om den avlivats direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: skakningar hos Dobermann

Det är för bedrövligt hur korkade människor kan vara!

Jag blev så förb. i går när jag läste den här tråden så jag har haft svårt att sova. Varför ska man ta in hundar från utlandet till ingen nytta???
där måste jag hålla med. men för att bredda avelsbasen i sverige kan man ibland behöva hämta in nytt "friskt" blod från utlandet.

Har man pengar att spendera, så satsa dem då på att avliva hundarna i deras hemland.
eller, om man inte vill vara så brutal, vårda och kastrera de hundar som bor där, förutsatt att de inte ska användas i avel (sk gathundar).

Vad man förmodligen inte heller tänker på är att dessa hundar kan ha många sjukdomar, som ligger latent i lång tid, och sedan kan med förödande verkan smitta ner våra egna hundar.

I jakthunden nr 2 2002, hade man listat ett antal sjukdomar som forskarna varnade för.
Rabies,valpsjuka, brucellos, rävens bandmask, leptospiros, HCC, parvovirus, hjärtmask, leismananiasis, babesios, brun hundfästing, salmonella, tuberkulos,aujeszsky´s sjukdom.

Ja jag vet att man vaccinerar hundarna innan de tas in, men endast mot en del av ovan uppräknade sjukdomarna, obs. bara en del. Tex brun hundfästing har krävt stora seneringsåtgärder när de kommit in med utländska hundar. Hjärtmask har redan smittat en hund med dödlig utgång.

sant, och därför bör man vara försiktig vid import. men att stänga gränserna helt gynnar inte någon.

"epilesi det kan jag nog leva med". Vad vet du om det egentligen? Är det ep. som hunden har? Det vet du inte. Det kan vara vilken sjukdom som helst. Smittosam?????
på människor använder man sig av eeg för att upptäcka ep. det verkar inte som man kan göra det på hundar, vilket är lite av en skandal tycker jag. däremot kan man prova att medicinera och se om det hjälper.

Har du förresten varit med när en hund drabbas av ett ep. anfall? Jag har varit med några gånger och det är en mycket otäck upplevelse. Det är så ansträngande för männinskor med ett ep.- anfall att läkarna jämför det med tre maratonlopp. Hur jobbigt tror du då det är föe en hund?
Jag är fullt övertygad om att hunden mått absolut bäst om den avlivats direkt.
vad vet du själv om ep? inte mycket tydligen... det finns inte mindre än 5-6 olika anfallstyper, allt från små abcenser till generella tonisk-kloniska anfall ("grand mal"). däremellan finns flera andra sorter, med eller utan grumlat medvetande, och med eller utan ofrivilliga rörelser. ett "grand mal"-anfall brukar räknas som ETT marantonlopp, fast det är ju jobbigt även det. men nu kommer vi till det som är riktigt spännande... läkarvetenskapen går framåt! numera finns ett femtontal olika ep-mediciner, varav minst två används på hund. många, speciellt de utan andra hjärnskador, blir helt anfallsfria med mediciner. och om nu hunden blr helt frisk, vad är det då för mening med att avliva den?
 
Sv: skakningar hos Dobermann

pangare skrev:
Jag blev så förb. i går när jag läste den här tråden så jag har haft svårt att sova. Varför ska man ta in hundar från utlandet till ingen nytta???

cillamuffins; där måste jag hålla med. men för att bredda avelsbasen i sverige kan man ibland behöva hämta in nytt "friskt" blod från utlandet.

Håller med Pangare i ovanstående. Man tar inte in en hittehund (med all sannolikhet utan papper) för att bredda avelsbasen - och definitivt inte en sjuk hund! En seriös uppfödare tar ibland in hundar från utlandet för att bredda avelsbasen. Men då är det INTE fråga om sjuka, "papperslösa" hittehundar. Jag tycker att detta "påhitt" bör upphöra. Varför inte ta hand om de "hittehundar" som finns i Sverige (För tyvärr finns det sådana här också) i stället för att ta hit mer "problem" med de risker som bla. parasiter innebär!
 
Senast ändrad:
Sv: skakningar hos Dobermann

jag menade knappast att man ska använda gathundar i svensk avel. fast det var kanske inte så du menade?
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Jag har inte alls pratat om den kontrollerade avel och import som sker för att förhoppningsvis förbättra de raser vi har i Sverige. Den sker kontrollerat av folk som förhoppningsvis kan avel. Vad jag skrivit om är det geschäft som sker med s.k hittehundar eller gatuhundar. När vilket skräp som helst gladeligen köps av naiva svenskar, då bildas snabbt en affärsverksamhet utomlands.

Ja jag håller med dig om epilesi. Jag har själv liten erfarenhet. Jag har själv varit med när hundar fått svåra anfall, vad du nu än döper de till, de har varit helt okontaktbara i ca tjugo minuter, och det är otäckt. Dessutom dog min brors hund i ep. efter några längre anfall, trots medicinering. Min sons hund stöp i måndags, troligen ep. det var i alla fall de symptomen. Grannens älghund fungerar inte längre, trots medicinering.
Jag skulle aldrig satsa en krona på en hund som vid köpet hade misstänkt ep. även om det finns mediciner, medicinering på hund är ännu för osäkert.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Pangare skrev:
Jag skulle aldrig satsa en krona på en hund som vid köpet hade misstänkt ep. även om det finns mediciner, medicinering på hund är ännu för osäkert.

nej det skulle inte jag heller. dessutom vet man inte med säkerhet att det är ep hunden har, eller ens om den går att medicinera bort. men om man har en hund som visar symptom på ep så kan man ju prova att medicinera, eller hur? fungerar det inte tar man förhoppningsvis sitt ansvar och förkortar hundens lidande.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Jag antar att du skrivit ditt första svar till mej, så jag antar att jag ska svara.

Jag förstår dock inte hur du kan skriva så korkat som du skriver, men jag ska göra mitt bästa för att svara på ett trevligt och belevat sätt.

Föda upp hundar av vad som helst kalla dem hittehundar och sälja dem till ömmande flickehjärtan i Sverige. Är den svår att få iväg så är det bara säga att den är misshandlad , då nappar aningslösa flickor direkt.

Du, jag äger varken ett ömmande flickehjärta eller är nån liten flicka. Kanske äldre än du tom.

För det första:


VAR HAR JAG SKRIVIT ATT DET ÄR EN HITTEHUND?

Detta är en renrasig dobermann med meriter.
Hna inbringar ett värde av 35 000 kr och är tävlad till lydnadsklass 3 med sin förra ägare.

Så jädrans dumt och korkat av dej att skriva saker som du inte vet. Varför HETSA upp sig över saker man inte vet ett skit om?
Att bara anta duger inte.
Att då också kalla andra för korkade är ju skrattretande.


För det andra så är han misshandlad.
Uppfödaren är tom avstängd av SKK för vanvård av sina hundar. Hundstallets tjejer har i efterhand berättat om slag med sopar och sparkar var en daglig rutin.

Men när hunden importerades för 1 år sedan visste ju inte förra ägaren detta.

Har man pengar att spendera, så satsa dem då på att avliva hundarna i deras hemland. Att kosta på veterinärbehandling av som det skrivs ointresserade vettar i utlandet. Sedan alla kostnader för att få hit en undermålig hund för att sedan kanske under en lång tid försöka "återanpassa" den och sedan efter lång tid avliva den, måste ju vara ytterst nära åtalbart djurplågeri. Man gör inte detta för hundens bästa utan bara för att stila "jag har minsann räddat en plågad hittehund" när det i själva verket är tvärtom.

Hon fick hem en rädd hund.

JAG har inte själv importerat denna hund. Är inte intresserad av en import.



Menar du att jag stilar?

Var har jag skrivit att hunden skall avlivas?

"epilesi det kan jag nog leva med". Vad vet du om det egentligen? Är det ep. som hunden har? Det vet du inte. Det kan vara vilken sjukdom som helst. Smittosam?????


Epilepsi kan vi nog leva OM det visar sig vara epilepsi.

Detta skrev jag för att jag sett hans "anfall"

Har du sett hans anfall?

Vet du vilken grad eller vilken smärta detta åsamkar honom?

Om inte så är det ju dumt att skriva som du gör.

Hans anfall går att styra och han lider inte av dem. Detta enligt veterinären. Hna har gått på EP medicin som ej gjort någon verkan.

Jag ANTAR att hans anfall inte är speciellt smittsamma efter alla undersökningar som gjorts med honom på veterinärklinik.


Jag är fullt övertygad om att hunden mått absolut bäst om den avlivats direkt.

Detta är den mening som får mig att se rött och faktiskt bli förbannd på dej.


Hur fasen kan du skriva så?
Utan att känna hunden, har sett den eller veta ens nåt om den?

Det enda du fått för information är ras, varifrån han kommer och hans sjukdom

Jag hoppas att du aldrig får förmånen att arbeta på en klinik eller liknande då din förmåga att dra förhastade slutsater är enastående och löjlig.

Hunden är underbar.
Jag har arbetat med ett flertal hundar av olika raser, vunnit mycket på utställningar, arbetat kortare stund på veterinärklinik, är djurvådare och anser mig vara kompetent nog att se när ett djur lider.

Han är perfekt på alla sätt och vis. Han har fått 1 anfall sedan han kom till mig. Det byter man genom att hålla något som hankan fäst blicken på, sedan är allt bra.
Vår instruktör tycker att han är utmärkt. Han är en klass1 hund som vinner.

Att påstå att han skulle må bäst som död är ju skitfjantigt. Han är 2 år gammal, frisk och full av liv.
Reserverad för främlingar, vilket många dobermanns är, men det tror jag är en sak vi kommer kunna jobba bort mestadels.

Jag skulle yttra som du gör när jag inte ens sett hunden ifråga.

Du ifrågasätter min kunskap så jag måste få göra detsamma?

Vad kan du egentligen om hundar, dobermanns, importer och de symptom denna hund uppvisar?
 
Sv: skakningar hos Dobermann

grr :devil: :rofl:

blir så irro att jag tappar mitt hår

Han är så mysig!
glad och älskar att jobba. Idag har vi varit och klättrat på falkberget, och han är helt orädd.

tjing tjing :p
 
Sv: skakningar hos Dobermann

För att undvika missförstånd så kan jag berätta att hunden är snart 2 år, inte 11 månader som jag i början trodde.

Han har stamtavla.

Han får dessa små anfall kanske 1 gång i månaden enligt tidigare ägaren.

han är som sagt satt på EP medicin, men det har ej fungerat på honom, därför har veterinären sagt att det mest troligt inte är EP.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

Läs ditt första inlägg!

Du misslyckas med förra hunden.??????
Du som är så duktig.

Ny hund 11 månader????
Nu helt plötsligt champion ämne på flera år?????

Under uppväxten i Spannien misshandlad av sin ägare?????
Uppfödaren avstängd av sv. kenne´lklubben. Kan SKK avstänga utlänska uppfödare?????

Vet. i Spannien tror att det är nervfel?????
Ändå så importeras hunden?????
Då måste det fattas seriositet.

Det kan inte hjälpas hur gammal än du är så verkar det rena löjan. Det är alldeles för mycket i dina inlägg som går mot varandra.
Jag vidhåller att det är ett rent geschäft. Lurendrejeri. Den hunden kan aldrig tillföra aveln något positivt.
 
Sv: skakningar hos Dobermann

*oops* Äter man EP-medicin så får man inte tävla :-S

Är du säker på att han tävlat klass 3? Han är ju så ung...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp