Skal jeg kastrere min hingst??????

Status
Stängd för vidare inlägg.

Haffe

Trådstartare
Har en hingst ettter Aloube Z, u.e. Genius. Han har veldig nra stam, men ikke kårad. (inte forsøkt) Han er 6 år, og 1.68 høg. Han er mycket fin att se på, men nå synes vel alle det om sin egen hest... Han går i dag 1.30 klasser, og er kontrollerbar både på bakken og når man rider. Han kommer til å gå 1.45 klasser, men vet ikke ennå om han har kapasitet til 1.55. Han skal hentes hjem til Norge fra utlandet snart, og skal stå i Oslo. Det er ikke et ideelt sted å ha en hingst (trafikk, sto etc.) Jeg har tenkt til å selge han om ikke lenge, så lurer derfor på om man taper mye penger på om jeg kastrerer han? Hva er han mest verdt som? (Han er nå verdt ca. 150-200.000) Håper dere kan hjelpe meg!! Skulle tatt beslutningen for flere måneder siden!!! Hvis det er noen av dere som er jätte kunnige på eksteriör, så kanskje jeg kunne mailet deg et kort på den lille gutten (pojken) Hva mener du? :banana:
 
Å, en norman precis vad jag behöver=) Letar efter ett sto som blivit exporterad till Norge och jag undrar om det finns något ställe på nätet eller någon förening jag kan börja leta hos. Stoet, ett engelskt fullblod, är sålt som fälttävlanshäst så hon borde rimligtvis ha löst norsk tävlingslicens (för även ni har väll licenser?). Hon är 9 år i år och exporterades för ca 3 eller 4 år sedan så hon har inte startat några löp i Norge.

Har du något tips om var man kan börja leta?

/Shayd
 
Jättetrevlig stam på din hingst, men om den inte är avelsvärderad vid 6 års ålder, kan det vara svårt att få igenom den på prestation. Jag skulle personligen rekommendera dej att kastrera den, tror absolut inte att det har nåt att säja vid en försäljning. Snarare så att han blir lättare att sälja som valack. Det är ju inte så många som har vana vid att handskas med hingstar, och det kan vara svårt att hitta stall som vill ta emot en hingst.
Lycka till!
 
Skulle nog kastrera.... Inte många "vanliga" ryttare som vill ha hingstar, men säljer du till någon av de stora (typ Gulliksen, Bull, Bråten Johansen osv.) så kan det ju gå.

Men om han inte är avelsvärderad så är det kanske smidigare med en valack? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 005
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Så min lille hest er øm i mage muskulaturen, og jeg lurer på å kjøpe en ny gjord til hoppsadelen. Finnes det noe ala Eric Tissant...
Svar
7
· Visningar
566
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp