Skål - klinga med glasen?

magruder

Trådstartare
När man skålar med någon vid en middag t.ex. så förväntas man "klinga" med glsasen mot varandra. Varför gör man så? Jag glilar det inte.
 
När jag gick Hotell och restaurangskolan så läste vi bla "vett och etikett".
Det här med att klirra i glasen anses egentligen lite vulgärt och är mer avsedd för skål på tu man hand. Annars ska man bara höja glasen och möta sina bordskamraters blick.
Men många tycker det låter och känns festligt med klirret så det är väl därför man gör det.
Jag gör det inte.
 
Är man vad vid tunna, sköra och gamla glas klirrar man INTE... det är som att be att ha sönder dem. Jag klirrar inte och blev uppläxad av en australiensare för det, enligt honom var det oerhört oartigt :meh:

Jag kontrade (någorlunda vänligt men inte helt) med att har man antika glas så nej. Jag var redan irriterad på honom så det blev ju inte bättre... men jag lyckades iaf hålla mig ifrån att säga att här i Europa är vi civiliserade :D
 
Har fått höra att det är en kvarleva från vikingatiden, då skulle bägarna "klinga" och mjöden skvalpa över i de andras bägare. Gjorde för att "bevisa" att drycken inte var förgiftad. Sen om det stämmer vet jag inte
 
Enligt Magdalena Ribbing så skulle eventuellt klingandet hör ihop med att det var en intimare skål då man vidrört glaset med munnen. Googlade frågan och hittade ett svar från henne.
 
Jag håller med övriga. Ska man vara korrekt så klirrar man inte. Sen kan man ta det ännu ett steg längre och köra hela koreografin med att skåla med bordsgrannarna i turordning. Men i vardagslag så är sånt för det mesta överkurs och klirrandet är rätt festligt.

Jag råkade ut för en oväntad kulturkrock när jag skulle klirra glas i Tyskland första gången. Tyskarna nuddar glasens botten mot varandra. I Sverige tenderar vi att toucha övre kanten. Det blir pannkaka när man försöker blanda teknikerna ;)
 
Har fått höra att det är en kvarleva från vikingatiden, då skulle bägarna "klinga" och mjöden skvalpa över i de andras bägare. Gjorde för att "bevisa" att drycken inte var förgiftad. Sen om det stämmer vet jag inte
Nej, det kan absolut inte stämma. Nog för att man dödade varandra under vikingatid, men att döma av de skriftliga källor som finns tycks gift inte ha varit en direkt populär metod. Jag kan inte dra mig till minnes ett enda omnämnande. Sen var sannolikt de allra flesta bägare av material som inte klingade, t ex keramik. Glas var ovanligt och exklusivt.

I sakfrågan håller jag med majoriteten. Det korrekta är att inte klirra i glasen utom vid speciella tillfällen.
 
Jag har alltid tänkt mig att klingandet passar när det är lite extra tjosan. Tex nyår. Och små barn brukar vilja klinga i glasen ibland för att det är roligt.
Det sista var precis det jag tänkte skriva. När jag var barn klingade vi i glasen hemma men numera är det en mer vuxen skål som gäller vid familjemiddagar
 
Är benägen att hålla med om att själva klingandet är lite vulgärt. I min värld så höjer man glasen och söker ögonkontakt. De som söker själva klingandet i min bekantskapskrets är i regel yngre personer som inte är vana vid skålande, högtider eller måltider i samkväm
 
Beror lite på, här höjer vi glasen om vi är många och klirrat glas när vi vart få, sen har det även berott lite på umgänget också. Familjemiddag, höjer glasen, fest klirr i glasen, typ fast det kan även va omvänt också. Väldigt olika.
 
Hoppsan, jag kanske skulle sluta klirra loss när jag skålar med folk! Jag är så barnslig att jag tycker det är lite roligt, så jag brukar insistera på att det ska klirras :o (dock ej bland folk jag inte känner så väl)
 
Hoppsan, jag kanske skulle sluta klirra loss när jag skålar med folk! Jag är så barnslig att jag tycker det är lite roligt, så jag brukar insistera på att det ska klirras :o (dock ej bland folk jag inte känner så väl)
Såklart du inte ska sluta klirra! Man ska ju göra det i livet som man mår bra av. Det finns så mycket regler och etikett som de flesta människorna inte har en aning om men som ändå lyckas leva bra liv fulla med utveckling och upplevelser utan att konformeras in i någon värld vi inte längre lever i. Och vill vi verkligen leva efter alla de där begränsningarna i livet? I så fall skulle vi fortfarande bara ha klänning och rida i damsadel liksom. Utveckling och modernisering is da shit när det väl gäller. Faktiskt.

Jag blir så less på folk som tjatar på sin barn att man inte får ha armbågarna på bordet som om att det skulle vara någonting vi i modern tid skulle lida av. Anledningen till att man inte fick ha armbågarna på bordet förr i tiden var för att vid stora, fina middagar i kungens slott satt man så tätt ihop att om någon breddade sig mer än nödvändigt skulle folket inte få plats. Med armbågarna på bordet blir man ju bredare och tar upp mer plats. Men i det moderna köket med extremt stora matbord är det liksom ingen fara. Ska vi gå tillbaka till etikett och hyfs så skulle armbågsfolket aldrig ha matbordet i köket, eftersom man ju självklart åt i matsalen. Bara fattiga åt i köket eftersom platsen inte fanns för en matsal. Så sitter man i köket och äter har man ändå ingen rätt att klaga på armbågarna på bordet för man är liksom passé det där med stil och klass ändå. ;)

Skåla på med klirr och njut av att skratta och ha kul tillsammans i goda vänners lag! :D Den som levt ett lyckligt liv vinner ändå i längden, oavsett om man höll i foten på vinglaset eller höll i kupan.
 
Jag blir så less på folk som tjatar på sin barn att man inte får ha armbågarna på bordet som om att det skulle vara någonting vi i modern tid skulle lida av. Anledningen till att man inte fick ha armbågarna på bordet förr i tiden var för att vid stora, fina middagar i kungens slott satt man så tätt ihop att om någon breddade sig mer än nödvändigt skulle folket inte få plats. Med armbågarna på bordet blir man ju bredare och tar upp mer plats. Men i det moderna köket med extremt stora matbord är det liksom ingen fara. Ska vi gå tillbaka till etikett och hyfs så skulle armbågsfolket aldrig ha matbordet i köket, eftersom man ju självklart åt i matsalen. Bara fattiga åt i köket eftersom platsen inte fanns för en matsal. Så sitter man i köket och äter har man ändå ingen rätt att klaga på armbågarna på bordet för man är liksom passé det där med stil och klass ändå. ;)
Jag tillhör skaran som har tjatat på ungar.
Tycker inte det är så mycket klass och stil som hänsyn och trivselfaktor?
Vi kör med inga armbågar på bordet och ingen mobil vid gemensamma måltider. Båda delar gör oftast att det är omöjligt att ha ögonkontakt. Och vad är då vitsen med att äta tillsammans?

När man äter själv kan man armbåga ut sig så mycket man vill, eller ha fötterna på bordet, surfa loss, rapa, fisa, äta med händerna, ja vad man vill.
Avkomman verkar inte ha några som helst problem med det. Inte kompisarna heller.
Äter man ihop äter den på ett sätt, äter den själv, äter den hur den vill.
Samma sak gäller mig.
Jag är kanske värst av alla här hemma, när jag äter själv! :D
 
Jag tillhör skaran som har tjatat på ungar.
Tycker inte det är så mycket klass och stil som hänsyn och trivselfaktor?
Vi kör med inga armbågar på bordet och ingen mobil vid gemensamma måltider. Båda delar gör oftast att det är omöjligt att ha ögonkontakt. Och vad är då vitsen med att äta tillsammans?

När man äter själv kan man armbåga ut sig så mycket man vill, eller ha fötterna på bordet, surfa loss, rapa, fisa, äta med händerna, ja vad man vill.
Avkomman verkar inte ha några som helst problem med det. Inte kompisarna heller.
Äter man ihop äter den på ett sätt, äter den själv, äter den hur den vill.
Samma sak gäller mig.
Jag är kanske värst av alla här hemma, när jag äter själv! :D

Alla gör ju hur de vill, men jag förstår inte hur armbågar på bordet skulle göra det svårt att ha ögonkontakt? :confused::D
 
Alla gör ju hur de vill, men jag förstår inte hur armbågar på bordet skulle göra det svårt att ha ögonkontakt? :confused::D
Här hänger vi gärna på den ena och har armen framför oss, och äter med den andra. Då blir det automatiskt att man tittar ned i tallriken. :)
 
Jag är nog lite vulgär 🥂 🙈 jag tycker det är kul att klirra med glasen om vi inte är så många, är det fler vid bordet blir d lite för stort projekt, då blir det att nicka instämmande och höja glaset till alla runt bordet. Brukar omvänt blir lite störd på de som dämpar stämningen med att påpeka att man inte ska klirra i glasen, vad spelar det för roll liksom 😝 (så länge det inte är fina antika glas förstås, då är jag åxå försiktig) ☺️
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 050
Senast: Whoever
·
Katthälsa Chloe äter väldigt fort och det händer att hon spyr upp all mat inom några minuter. Jag har tittat lite på skålar som ska hindra...
Svar
18
· Visningar
1 394
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp