Skala ner, flytta till landet, säga upp sig...

Väldigt litet inflik, men glöm inte att ta med pensionssparandet i budgeten!
Och sätt en realistisk budget där ni faktiskt har råd att leva det liv ni vill ha, som sagts ovan, när man har tid att göra massa grejer så rinner pengarna lätt iväg!

Jag har gjort en miniversion av er dröm och tagit 7 månaders tjänsteledigt, flyttat ur lägenheten och bor i Nya Zealand över vintern o jobbar som hästskötare, för att ta en paus från citylivet och karriären och allt det där.

Bra tips! Jag pensionssparar redan i egen regi och genom våra frilansuppdrag men såklart superviktigt att hålla en viss nivå för det!

Vi började kolla av vår budget i höstas, alltså bara skriva in i ett excelark vad vi faktiskt gjorde av med. Så till våren kommer vi förhoppningsvis ha dels lite koll på vart pengarna går, vad vi skulle kunna spara in på och en genomsnittlig summa per månad som är realistisk och vad vi skulle behöva få in på frilansandet utan att behöva ta av sparandet.

Det låter fantastiskt! Hur kommer det sig att det blev just Nya Zealand?
Jag har nån ambition om att slippa November nästa år. Klarar inte mörkret och regnet och leran. Så antingen flytta en bit söderut under den månaden, eller en bit norrut. Vi var en helg i Arvidsjaur i oktober precis när första snön kom och det var otroligt vad mitt mående vände av en liten snöstorm ;) Lite varmare och ljusare eller snö. Det här dimmiga mittemellan-äcklet har jag väldigt svårt för. Men lite långt till Nya Zealand för vår del ;)
 
Fast det där är ju en annan typ av arbete på något vis. Nu köper vi den mesta veden, men det är alltid något träd som behöver fällas eller som blåser ner på vår mark som vi får hugga upp och jag tycker att det är lite skönt att stå där nere och hugga ved. Bli svettig på ett helt annat sätt än man blir på ett gym. Det är dessutom mycket mysigare att elda i kaminerna än att höja elementen, så vi eldar väldigt mycket. Folk klagar alltid att det är så varmt hos oss! 😇

Sen är det ju kul med maskiner! :D I stan får man inte köra en fyrhjuling eller traktor med plogblad och skotta snö. Det är ju jättekul! Mig gör det ingenting att det vräker ner snö - det är bara roligt.

Men som sagt, det beror nog på hur man är som person. Jag lider mycket mer av leran som är nu, än vad jag gör av att ploga varje dag eller bära in veden, även om det är tungt. Det är liksom ett tillfredsställande jobb att hugga ved. Lite som att odla och ha massor med mat hemma. Det är något basalt trygghetsbehov som blir tillfredsställt. Jag jagar ju också och det är ändå något visst med att dra hem mat till hushållet. Har man hela vedboden full för vintern, känns det riktigt bra i magen, förråden är liksom fulla.

Ja så länge man inte har nåt viktigt att göra och inte behöver ge sig ut i värsta snöstormen är det ju fantastiskt. Håller helt med dig, tar snö alla dagar i veckan framför regn och lera. Har inte gillat snö tidigare men det är bara för att nere hos oss kommer det bara isig och blaskig snö som man inte kan ta sig fram i eller rida på. Riktig snö däremot är ju fantastiskt. Har nån idé om att jag ska lära mig åka längdskidor, vi får se hur det går...


Jag tror också att jag har nära till det där med att njuta av att jobba ute. Fixa i trädgården eller i stallet tycker jag är väldigt meditativt och avkopplande. Så jag kan absolut relatera till nöjet i att hugga ved :D
 
@Ramona
Jag ville bara informera TS att det är en hel del jobb och kostnader förenat med att bo på landet jämfört med i en lägenhet.
Man kanske har egen brunn (som sinar) och eget avlopp. Egna vägar som måste underhållas och när stormen varit framme måste man plocka fram motorsågen och kapa upp ett träd. Och har man tegeltak på ladugården kanske man måste klättra upp på taket och rätta till pannorna. På sommaren måste man gå en sväng med röjsågen. Det är sådant man kanske inte tänker på när man bor i en lägenhet i stan.
 
Vi gjorde den resan för några år sedan och vi är fortfarande kvar och känner att det är det bästa vi gjort! Nu jobbar vi förvisso deltid (1-2 dagar/vecka)

Jag tycker helt klart att ni ska köra på!
 
@Ramona
Jag ville bara informera TS att det är en hel del jobb och kostnader förenat med att bo på landet jämfört med i en lägenhet.
Man kanske har egen brunn (som sinar) och eget avlopp. Egna vägar som måste underhållas och när stormen varit framme måste man plocka fram motorsågen och kapa upp ett träd. Och har man tegeltak på ladugården kanske man måste klättra upp på taket och rätta till pannorna. På sommaren måste man gå en sväng med röjsågen. Det är sådant man kanske inte tänker på när man bor i en lägenhet i stan.

Din aspekt är väl mer äga vs hyra än stad vs land. Äger man land och byggnader ska detta ju underhållas oavsett var det ligger tänker jag. Taket kan ju blåsa ner på en villa i stan lika gärna (även om det självklart blir mer jobb ju större man har och ju längre ifrån ”civilisationen” man bor).

Men vi ska inte äga. Inte förrän vi har massa energi över. Det har vi bestämt för länge sedan. Just eftersom vi inte är intresserade av allt det du beskriver. Hjälper gärna till men vill inte ha det yttersta ansvaret.
 
Jag har väl gjort något åt det hållet. Jag hade en lägenhet för 12000 i månaden och häst på anläggning plus alla andra räkningar samt försörjde min vuxna son som liksom inte fick tummen ur eftersom han hade rätt bra.

Jag hade ett jobb som jag tjänade massor på men det var intensivt med hela dagar på kontoret och flera kvällar i veckan där jag föreläste eller representerade och skulle vara pigg och glad med ständigt nya människor. Klädkontot blev galet för jag hann typ inte tvätta och allt bara snurrade. Hade stuga jag inte orkade med alls.

Så jag sa upp mig och köpte en stor fin villa i skogen 50 minuter bort från Örebro där ingen vill bo. Nu är min boendekostnad under 3000 i månaden och sonen började jobba för bo i skogen ville han inte alls. Han flyttade till Stockholm istället.

Hästen dog tyvärr. Jag sålde stugan eftersom jag ju redan bor på landet relativt nära badplats.

Jag jobbar mycket mindre och ska minska det ännu mera. Jag fick ett nytt jobb 20 minuter från nya bostaden och det nya jobbet GER energi istället för att ta. Lönen visade sig bli mycket högre än jag trott för det är väldigt svårt att hitta arbetskraft i staden jag arbetar nu.

Jag odlar väldigt mycket och har tid för intressen. Och plats. Jag behöver inte röra till hela hemmet för att jag vill måla en möbel typ. Matkällare och stor frysbox värderar jag högt och det hade jag ju inte förut.

Jag saknar inte Örebro för fem öre. Åker dit ibland och gör saker men får nästan ångest av att ha bott så rörigt.

Jag rensar bort saker för att det ska luftigare att leva och har plats att förvara det jag har på ett vettigt sätt.
Förr fick jag köpa nytt hela tiden för jag hade proppat in det jag sökte och hittade snart ingenting för skåpen var så fyllda att det gick inte att leta.

Hästeriet verkar lösa sig som så att jag ska hjälp en tjej med hennes häst när jag har lust för att känna om jag vill ha häst igen.

Och när jag hade ordnat allt för ett helt självständigt liv träffade jag mitt livs kärlek på nya jobbet och gifte mig. Men vi kommer alltid att vara särbo. Jag vill ha mitt eget hem numera och mycket egentid.
Jag flyttade från öret för snart fyra år sedan, 50 min bort till degerfors. Jag har dock hemlängtan, inte för att degerfors är dåligt utan för att allt är så osmidigt och otillgängligt!
 
Ja, vi är lite sugna på att göra allt det där.

Har länge haft känslan att jag och min partner jobbar lite för mycket och att vi borde kunna jobba betydligt mindre om vi bara är lite smarta. Prylar och boende är inte viktigt för oss men tid är.

Min partners släkt äger en halv by i södra Norrland och vi är välkomna att bo i en liten gäststuga hyresfritt.
Vi har inga jobb däruppe men skulle kunna hålla oss flytande i säkert ett år på det vi har sparat. Mer om vi säljer av allt onödigt som vi har.
Vi är intresserade av att skapa; måla, fota, spela. Och vara ute i naturen.
Men kanske blir en knäpp av att bara göra det ett helt år :)

Vi har inga djur och inga barn och egentligen inget som binder oss nånstans förutom en ganska dyr hyra här hemma. Vi tänker oss att vi ska känna oss friare och ha råd att resa mer om inte hyran står och ”tickar” hemma med tusentals kronor i månaden. Självklart har vi fortfarande el, internet, mat och bil som kostar men det ska man ju ha oavsett.

Någon som har gjort detta? En helomvändning i livet?
Finns ju en hel del mer eller mindre romantiska bloggar om sådana här äventyr...
Skulle ni vara intresserade av att läsa en blogg om sånt här? Eller en podd kanske. Vill gärna dokumentera tankegångarna och processen för min egen skull, dela med mig till släkt och vänner som blir kvar och komma i kontakt med likasinnade.
Läser folk bloggar längre? Lyssnar man på poddar? Vi gillar både att skriva och prata ;)

Mottar gärna svammel, tips, idéer, sågningar mm :D

Jonna Jinton startade en blogg efter att hon gjorde en flytt från gyttret i Göteborg (tror jag att det var) till en liten okänd by i Norrlands inland. Nu har jag inte följt bloggen men som jag fattade det så får man följa med hennes liv och om hur det är att bo mitt ute i ingenstans.
 
Jonna Jinton startade en blogg efter att hon gjorde en flytt från gyttret i Göteborg (tror jag att det var) till en liten okänd by i Norrlands inland. Nu har jag inte följt bloggen men som jag fattade det så får man följa med hennes liv och om hur det är att bo mitt ute i ingenstans.

Ja just det! Hennes blogg läste jag för en massa år sedan. Är nog mycket att läsa och lära av vid det här laget. Bra tips!
 
Jag flyttade från öret för snart fyra år sedan, 50 min bort till degerfors. Jag har dock hemlängtan, inte för att degerfors är dåligt utan för att allt är så osmidigt och otillgängligt!
Inget illa menat, men Degerfors är ju verkligen inget man normalt flyttar till. Även om det inte är jättelångt till tex Örebro eller Karlstad, är det ju ändå en väldigt dyster ort. Hellre Kristinehamn eller Karlskoga då.
 
Jonna Jinton startade en blogg efter att hon gjorde en flytt från gyttret i Göteborg (tror jag att det var) till en liten okänd by i Norrlands inland. Nu har jag inte följt bloggen men som jag fattade det så får man följa med hennes liv och om hur det är att bo mitt ute i ingenstans.
Ja just det! Hennes blogg läste jag för en massa år sedan. Är nog mycket att läsa och lära av vid det här laget. Bra tips!

Bara ett inpass;

Jonna Jinton har precis fått en miljon följare på Youtube, så det är många som vill följa hennes liv där uppe :D!
 
Men precis! Det var så jag också tänkte. Göteborg kommer ju finnas kvar ifall jag ångrade mig, även om jag ännu inte gjort det.

@Brassneck Det fina med att släppa allt sådär är ju att man inte har någonting som håller en kvar ens där man hamnar. Kommer ni på om 2 år att ni vill flytta till New York, Kiruna eller Timbuktu så har ni ju alla möjligheter att faktiskt göra det. Där ni bor nu kommer också att finnas kvar ifall ni vill tillbaka dit. Han ni hyra ut er lägenhet i andra hand så länge, tills ni bestämt er mer definitivt? Då har man ju i alla fall lite trygghet kvar ifall man vill flytta tillbaka.
Jo visst finns orterna kvar. Men handen på hjärtat hur många har råd att flytta tillbaka till storstan om nu önskan skulle finnas.
 
Jo visst finns orterna kvar. Men handen på hjärtat hur många har råd att flytta tillbaka till storstan om nu önskan skulle finnas.
Men varför skulle vi få sämre ekonomi för att vi flyttat till landet?

Jag har råd att flytta tillbaka till storstan om jag vill, men jag vill inte. Jag vill ha mark och skog runt omkring mig och leva med frisk luft och frihet över min egen sfär.
 
Dels ligger ofta lönerna lite lägre men framförallt när torpet säljs är det inte mycket till handpenning för att köpa bostad i storstäderna. Skrev dessutom om önskan skulle finnas. Har förstått att den inte gör det för dig.
//exotic med bostäder i gbg o fkp
 
Jag tycker det är lite lustigt att man tror att man kan leva latmaskliv bara för att man flyttar ut på landet (inte bara menat till dig utan det verkar vara någon allmän åsikt). Bara en sådan sak som uppvärmningen av stugan. Ska ni elda så kräver det en hel del arbete. Är det eluppvärmt kan det bli svindyrt på vintern. Och hur ska ni göra med all snön som kommer på vintern? Sedan är det ofta saker som går sönder och behöver fixas.

Ja vad man räknar som landet är ju också en väldigt varierande skala, för många är en villa i en liten by ute på landet och för andra är det när man har 10mil till närmsta ica ;).

Ska man ha ett enklare boende utan krav så är det i alla fall enligt min åsikt bättre att skaffa ett permamentboende i ngt sommarstuge område med bra vägar så man kan ta sig hemifrån på vintern och inte har 5h körning så fort man ska in och handla.

Jag är ju iofs en skåning som räknar mitt torp 10min från samhället och i en by på 60pers som "på landet" kompisen som bor 15min längre bort längst med mycket kringelekrokvägar räknas som mitt ute i ingenstans ;).
 
Inget illa menat, men Degerfors är ju verkligen inget man normalt flyttar till. Även om det inte är jättelångt till tex Örebro eller Karlstad, är det ju ändå en väldigt dyster ort. Hellre Kristinehamn eller Karlskoga då.

Hahaha! Jag jobbar i Kristinehamn och ja, det är ju en trevligare ort! Vi kollar lite efter hästgård och letar då både i Dfs o krillehåla. Dock får det inte ligga för långt från järnverket då sambon har jour och måste infinna sig inom 20-30 min! Karlskoga gillar vi inte riktigt av någon anledning, men skulle drömgården finnas där är vi inte omöjliga!
 
Jag brukar tänka "vad kommer jag att ångra att jag inte gjort om jag blir sängliggande för resten av livet?". Svaren på den frågan förverkligar jag. Nu har jag inga vilda drömmar om att flytta till en bergstopp i ett örnnäste eller så, utan mer jordnära och sådant som faktiskt går att förverkliga relativt enkelt. Och det tycker jag TS funderingar hamnar under.

Livet är för kort. Lev medan ni kan.
 
Din aspekt är väl mer äga vs hyra än stad vs land. Äger man land och byggnader ska detta ju underhållas oavsett var det ligger tänker jag. Taket kan ju blåsa ner på en villa i stan lika gärna (även om det självklart blir mer jobb ju större man har och ju längre ifrån ”civilisationen” man bor).

Men vi ska inte äga. Inte förrän vi har massa energi över. Det har vi bestämt för länge sedan. Just eftersom vi inte är intresserade av allt det du beskriver. Hjälper gärna till men vill inte ha det yttersta ansvaret.
Fast du sa i ditt första inlägg att ni skulle bo gratis. Då tror jag de förväntar sig att ni hjälper till en del. Jag skulle i alla fall kolla upp detta så det inte blir några missförstånd.
 
Väldigt litet inflik, men glöm inte att ta med pensionssparandet i budgeten!
Och sätt en realistisk budget där ni faktiskt har råd att leva det liv ni vill ha, som sagts ovan, när man har tid att göra massa grejer så rinner pengarna lätt iväg!

Jag har gjort en miniversion av er dröm och tagit 7 månaders tjänsteledigt, flyttat ur lägenheten och bor i Nya Zealand över vintern o jobbar som hästskötare, för att ta en paus från citylivet och karriären och allt det där.
Vilken dröm!

Jag har på långtidslistan att bo och jobba i Nya Zealand, så nu blev jag avundsjuk ;)
 
Fast du sa i ditt första inlägg att ni skulle bo gratis. Då tror jag de förväntar sig att ni hjälper till en del. Jag skulle i alla fall kolla upp detta så det inte blir några missförstånd.

Självklart kommer vi hjälpa till när det behövs. Men det är stor skillnad rent mentalt (känner iallafall jag) att hugga i och hjälpa till i stunden mot att ha ekonomiskt och praktiskt ansvar för gårdar och skog. Det hade jag fått i det närmaste panik över.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 827
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 368
Senast: Korven
·
Hästhantering Hästarna går i grunden ute 8 - 20 vintertid. Det kan bli 9 - 20 ibland, likväl som 9 - 21 eller för den delen 5 - 20 etc. 8 - 20 är...
Svar
17
· Visningar
1 748
Senast: Bonyana
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 217
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp