Skala ner, flytta till landet, säga upp sig...

Jag brukar tänka "vad kommer jag att ångra att jag inte gjort om jag blir sängliggande för resten av livet?". Svaren på den frågan förverkligar jag. Nu har jag inga vilda drömmar om att flytta till en bergstopp i ett örnnäste eller så, utan mer jordnära och sådant som faktiskt går att förverkliga relativt enkelt. Och det tycker jag TS funderingar hamnar under.

Livet är för kort. Lev medan ni kan.

Så har vi också börjat leva. Långsamt har vi skalat bort saker vi EGENTLIGEN inte vill och ja, tråkighetsbantat helt enkelt. Tagit bort sånt som tar energi, lagt till drömmarna.
Men då har vi i likhet med dig inte heller vilda drömmar, utan mer lugna och praktiska saker. Mer TID. Färre chefer ;)
Och sen vill vi vara lite mer fria.
 
Ja vad man räknar som landet är ju också en väldigt varierande skala, för många är en villa i en liten by ute på landet och för andra är det när man har 10mil till närmsta ica ;).

Ska man ha ett enklare boende utan krav så är det i alla fall enligt min åsikt bättre att skaffa ett permamentboende i ngt sommarstuge område med bra vägar så man kan ta sig hemifrån på vintern och inte har 5h körning så fort man ska in och handla.

Jag är ju iofs en skåning som räknar mitt torp 10min från samhället och i en by på 60pers som "på landet" kompisen som bor 15min längre bort längst med mycket kringelekrokvägar räknas som mitt ute i ingenstans ;).

Hehe ja min kära mor tycker att vi bor mitt ute i skogen nu när vi bor i en by 3-4 km från närmsta samhälle (inga bussar men väl gatlampor lite sporadiskt) och kanske 6-7 från centralorten i kommunen :D
Nu blir det nån mil till närmsta samhälle och kanske 2-3 mil till centralorten. Jag tycker det är ganska lagom. Men det är ju grusväg och skog och älg ;)
 
Tycker absolut man ska prova om man vill, dock skulle jag inte leva utan inkomst för blir väldigt svårt att återvända till dyrare orter om man önskar senare om pengarna är slut.
Men om man väljer att under en period av livet leva billigare är det väl normalt att spara eller behålla pengar till möjligheten att återvända. Man kan ju även stå i kö till hyresrätter. Att däremot jobba så lite så allt går åt eller att leva upp sina besparingar är inget jag rekomenderar vare sig man bor i stan eller på landet.
 
Jag flyttade från öret för snart fyra år sedan, 50 min bort till degerfors. Jag har dock hemlängtan, inte för att degerfors är dåligt utan för att allt är så osmidigt och otillgängligt!
Jag upplever ingenting som otillgängligt. Det funderade jag mycket på innan. Vad jag ville skulle finnas dit jag flyttade. Jag handlar det mesta på nätet utom mat och har nära till bra mataffär. Biblioteket och apoteket och vårdcentralen är verkligen toppen. Det jag kan tänka mig är bra restauranger. Det gör inte så mycket för jag reser flera gånger per år och åker utöver det till större städer så ofta jag får lust.
Det väger lätt genom min möjlighet till odling och att elljusspår med skidspår vid tomtgränsen.
Men för mig är det här en åldersfråga. Jag hade inte velat ha det här livet när jag var yngre och var ute på pubar och krogar varje vecka. Det känns lagom nu som 50. När jag var 35 hade jag nog dött bara av att inte leva med partner och barn och fredagens tacohackande. Det var viktigt då.
 
Jag upplever ingenting som otillgängligt. Det funderade jag mycket på innan. Vad jag ville skulle finnas dit jag flyttade. Jag handlar det mesta på nätet utom mat och har nära till bra mataffär. Biblioteket och apoteket och vårdcentralen är verkligen toppen. Det jag kan tänka mig är bra restauranger. Det gör inte så mycket för jag reser flera gånger per år och åker utöver det till större städer så ofta jag får lust.
Det väger lätt genom min möjlighet till odling och att elljusspår med skidspår vid tomtgränsen.
Men för mig är det här en åldersfråga. Jag hade inte velat ha det här livet när jag var yngre och var ute på pubar och krogar varje vecka. Det känns lagom nu som 50. När jag var 35 hade jag nog dött bara av att inte leva med partner och barn och fredagens tacohackande. Det var viktigt då.


Precis! Där vi bor nu var det viktigt för oss att kunna ta oss ut i Europa lätt (hade en del jobb utomlands så då var det sjukt smidigt att ta tåget till Kastrup!). Nu är vi mest i Sverige och jobbar och då är ju södra Norrland exakt i mitten. Rimligt nära till stad där i princip alla tåg passerar genom. Det känns ändå viktigt att inte bo HELT off, även om det såklart ser fint ut på tv med folk som bor på nån ö i Nordnorge :p
 
Flyttade från Stockholm till landet utanför Karlskrona i Blekinge
Eller landet är kanske fel att kalla det då vi bor i ett villaområde men med skog bakom huset och rådjur och en del andra vilda djur i trädgården, 1,5 km till ICA, 10 min så är jag på E22 och 22 mil senare i Malmö
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 800
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 347
Senast: Korven
·
Hästhantering Hästarna går i grunden ute 8 - 20 vintertid. Det kan bli 9 - 20 ibland, likväl som 9 - 21 eller för den delen 5 - 20 etc. 8 - 20 är...
Svar
17
· Visningar
1 748
Senast: Bonyana
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 217
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp