Skall det vara så svårt att hitta stall?

QueenLilith

Trådstartare
Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är trevliga, men dom får inte lunch i hagen så min häst har haft problem med magsår. Dom går i gräshage så det funkar-ish när det inte är snö ute. Men vid snö kommer problemen direkt och jag märker det på henne på en gång. Det har gett mig massor av bekymmer och sömnfria nätter vart jag då har åkt från jobbet på lunchen och då har hon fått gå i en liten hage själv för att få lunch. Vilket hon inte alls trivs med :( och det löser inte riktigt problemet. Så vad skall jag göra? Dom andra stallen vi har testat har varit värre än detta, med psykisk terror eller utan el i stängsel etc. Folket i detta stallet är trevliga, men en av hagkompisarna har bestämt sig för att dom inte skall ha lunch i hagen. Hästarna som går i andra hagar får lunch gett av stallägaren. (Vid behov som jag har sett det)

En som stod i stallet flyttade sin häst pronto för inte så länge sen då hästen fick kolik. Veterinären som inte såg hästen menade detta kunna vara pga möjligt hö. Dock har jag inte sett mögel på höet, utan en bal som blev kastat. Men där finns jäst prickar på det.

Hur fasiken skall man göra? Jag har letat en del, men dom flesta verkar inte annonsera ut platser även fast det är ganska häst tät område. Ditt stallkompis flyttade är inget alternativ för oss då dom går ute 4 timmar per dag där.

Skriver väl mest för att skriva av mig då jag känner mig jäkligt uppgiven över konstant bekymmer över min hästs mående. Och tänker då även på hösilage kvalitén om det kan ge problem på sikt med.
 
Förstår verkligen ditt dilemma! Vi har haft det liknande men det har tack och lov (🙏🙏🙏) löst sig för oss nu. Har fått för mig att du bor i Skenetrakten, stämmer det? Har en god vän med hästar i Berghem nämligen, skulle kunna höra med henne om hon har koll på nåt vettigt ställe.
 
Det är skitsvårt att hitta rätt plats. Så mycket som ska stämma. Hästen ska ha det bra, människan ska ha det bra och allt runtomkring behöver vara vettigt.

Har inget direkt tips mer än att försök förklara för hagkompisen varför din behöver lunch, om du trivs i övrigt.
Där vi står nu har vi möjlighet till fri tillgång till killarna och begränsad giva för tanten. Så himla glad för det.
 
Det går inte att byta hagkompis/hage om det fodras i de andra hagarna?
Nej är tyvärr valacker som går där. Hästarna trivs super bra ihop. Jag förstår mig inte alls på att folk vågar ta risken med kolik och magsår på detta viset. Dom har inte heller vatten i hagen. Det har jag löst genom att fylla en balja åt hästarna. Men dom andra verkar inte bry sig nämnvärt om detta.
 
När jag letade för några år sedan så frågade jag om plats-tips av de jag kände som har stort kontaktnät i hästeriet. Dvs hovslagare, tränare, hästbutiken, foderbutiken. Hittade alltid bete, plats, lösdrift så. Sen löste jag det att köpa gården jag stått inackorderad på tidigare 😅 Och här tog jag in inackordering via en vän som visste en som letade plats. Jag som ägare till mindre stall vill inte gå ut officiellt med platser då det finns riktigt konstigt folk där ute och jag bor ju här.
 
Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är trevliga, men dom får inte lunch i hagen så min häst har haft problem med magsår. Dom går i gräshage så det funkar-ish när det inte är snö ute. Men vid snö kommer problemen direkt och jag märker det på henne på en gång. Det har gett mig massor av bekymmer och sömnfria nätter vart jag då har åkt från jobbet på lunchen och då har hon fått gå i en liten hage själv för att få lunch. Vilket hon inte alls trivs med :( och det löser inte riktigt problemet. Så vad skall jag göra? Dom andra stallen vi har testat har varit värre än detta, med psykisk terror eller utan el i stängsel etc. Folket i detta stallet är trevliga, men en av hagkompisarna har bestämt sig för att dom inte skall ha lunch i hagen. Hästarna som går i andra hagar får lunch gett av stallägaren. (Vid behov som jag har sett det)

En som stod i stallet flyttade sin häst pronto för inte så länge sen då hästen fick kolik. Veterinären som inte såg hästen menade detta kunna vara pga möjligt hö. Dock har jag inte sett mögel på höet, utan en bal som blev kastat. Men där finns jäst prickar på det.

Hur fasiken skall man göra? Jag har letat en del, men dom flesta verkar inte annonsera ut platser även fast det är ganska häst tät område. Ditt stallkompis flyttade är inget alternativ för oss då dom går ute 4 timmar per dag där.

Skriver väl mest för att skriva av mig då jag känner mig jäkligt uppgiven över konstant bekymmer över min hästs mående. Och tänker då även på hösilage kvalitén om det kan ge problem på sikt med.
Jag undrar om du har pratat med stallägaren? Eftersom jag tycker att det är superkonstigt att en annan inackorderad ska bara få "bestämma" att ingen häst i den hagen får lunch. Varför ska hens önskemål gå före? Kan inte hen ställa sin häst i en egen hage utan lunch?

Vet stallägaren om att detta är ett så stort bekymmer för dig att du funderar på att flytta? (Kan säga att jag skulle känna precis lika, det funkar inte att ha det sådär med både utfodringen och brist på vatten).

Och ja, jag håller med om att det är svårt att hitta ett bra stall. Det ska vara rätt utevistelse, dugligt stall, bra foder, vettig stallägare, trevliga stallkompisar, ridmöjligheter, sadelkammare..... alltid brister det någonstans.
 
Tips om du inte redan gjort det är att posta i någon ”stallplatser i område xx”-grupp om du inte redan gjort det, snarare än att bara leta annonser. Man kan ju också få någon kompis att posta åt en om man inte vill att nuvarande stallägare ska veta att man letar nytt :angel:
 
Tips är att lägga ut annons på fb och att du söker stallplats.
Beskriv dig själv och hästen kort och om du är trevlig, skötsam och har ordnad ekonomi så skriv med det.
Fråga runt bland alla vänner och bekanta!

De bästa stallen jag hittat har jag fått på det sättet. Där jag står nu annonserar de aldrig utan man kan bara få plats på rekommendation från någon som stallägaren har förtroende för då hon hellre har ledig box än får in ngn svår hästägare.
 
Jag undrar om du har pratat med stallägaren? Eftersom jag tycker att det är superkonstigt att en annan inackorderad ska bara få "bestämma" att ingen häst i den hagen får lunch. Varför ska hens önskemål gå före? Kan inte hen ställa sin häst i en egen hage utan lunch?

Vet stallägaren om att detta är ett så stort bekymmer för dig att du funderar på att flytta? (Kan säga att jag skulle känna precis lika, det funkar inte att ha det sådär med både utfodringen och brist på vatten).

Och ja, jag håller med om att det är svårt att hitta ett bra stall. Det ska vara rätt utevistelse, dugligt stall, bra foder, vettig stallägare, trevliga stallkompisar, ridmöjligheter, sadelkammare..... alltid brister det någonstans.
Ja det är tydligen något som är bestämt sedan innan. Jag gjorde ett misstag innan jag flyttade ditt föf det stod i kontraktet att det är fri tillgång så trodde det gällde i hagen med. Inte att dom skulle gå utan helt. :/ så är blivit en super tråkig sits för oss. En annan har redan flyttat pga detta så tror inte riktigt stallägaren bryr sig om vi flyttar med. Oavsett så blir det så för oss till hösten för kommer inte stå kvar med magsår inför vintern. Funkar när det är gräs ute i hagen men jag letar aktivt annat. Är ständig oro och har inte kunnat rida min häst på en vecka nu då jag inte vill rida när hon har ont i magen. Det är så enkelt att läsa av magsår på henne då hon sparkar mot handen om man rör magen. Gjorde hon inte innan. Men sen kom det snö och så blev det så igen. :/ blir så ledsen och uppgiven. Båda för min häst mår dåligt och sen för vi inte kan träna nu när vi äntligen kommit igång och det har känts bra i ridningen överlag.
 
Jag köpte egen gård. Det löste alla mina stallproblem. Och ekonomi, för det är betydligt billigare för mig att ha hästarna hemma än vad det är att ha de uppstallade. Jag vet att många säger att det inte är så, men för mig är det så.
 
Jag köpte egen gård. Det löste alla mina stallproblem. Och ekonomi, för det är betydligt billigare för mig att ha hästarna hemma än vad det är att ha de uppstallade. Jag vet att många säger att det inte är så, men för mig är det så.
Jag med. Jag har tre hästar till priser av en typ, men också sämre träningsmöjligheter (har bara en gräsbana, ingen paddock). Hur som är det himla skönt ändå.
 
Jag köpte egen gård. Det löste alla mina stallproblem. Och ekonomi, för det är betydligt billigare för mig att ha hästarna hemma än vad det är att ha de uppstallade. Jag vet att många säger att det inte är så, men för mig är det så.
Jag har lovat mig själv att inte köpa häst igen förrän jag har egen gård.

Kommer aldrig att stå inackorderad igen.
 
Jag tröttnade också på allt strul det innebär att ha hästarna inhyrda. Att anpassa sig till andras regler och åsikter.

Först letade jag reda på mark att låna, byggde enklare ligghall/uteboxar, köpte en liten bod till sadelkammare. Fick köpa vatten och el från en bekant som bodde i anslutning till marken. Hästarna trivdes, det var lite meckigt för mig, men det fungerade.

Sen när vi behövde flytta till annan kommun var kriterierna att det skulle finnas möjlighet att ha hästarna hemma.
Så nu har jag dem hemma och det är så skönt att få anpassa allt efter våra behov :)
 
Jag är rätt uppgiven nu. Det är verkligen vansinnigt svårt att hitta ett bra stall, som passar både en själv och hästen. Just nu kompromissar jag med mina behov, då hästarna mår bättre än tidigare stall. Det som verkar vara svårt häromkring är att de får bra strö och grovfoder. :(
 
Jag är rätt uppgiven nu. Det är verkligen vansinnigt svårt att hitta ett bra stall, som passar både en själv och hästen. Just nu kompromissar jag med mina behov, då hästarna mår bättre än tidigare stall. Det som verkar vara svårt häromkring är att de får bra strö och grovfoder. :(
Jag har också stått i stall med dåligt foder.
Enligt analysen var det jättebra hö.
Höet luktade mögel, stallägaren trodde mig inte. Påstod att höet är jättebra.
Hästen slutade äta och gick ner i vikt.
Fick flytta omgående till nytt stall, där det också visade sig att höet var dåligt (även här superhö enligt analys). Dessutom var stallägaren helt galen.
Ny flytt igen…

Hästen är nu såld och jag kommer aldrig att stå inackorderad mer.
Analys litar jag inte heller på.
 
Jag har också stått i stall med dåligt foder.
Enligt analysen var det jättebra hö.
Höet luktade mögel, stallägaren trodde mig inte. Påstod att höet är jättebra.
Hästen slutade äta och gick ner i vikt.
Fick flytta omgående till nytt stall, där det också visade sig att höet var dåligt (även här superhö enligt analys). Dessutom var stallägaren helt galen.
Ny flytt igen…

Hästen är nu såld och jag kommer aldrig att stå inackorderad mer.
Analys litar jag inte heller på.

Hopplöst verkligen. :( Jag har ju tre hästar att flytta runt på, så jag kan inte göra det hur ofta som helst. Men nuvarande stall har kanonbra hö (både hygieniskt och näringsmässigt) så jag får stå ut med att det inte passar mig lika bra. Viktigast är ändå att hästarna mår bra.
 
Jag har också stått i stall med dåligt foder.
Enligt analysen var det jättebra hö.
Höet luktade mögel, stallägaren trodde mig inte. Påstod att höet är jättebra.
Hästen slutade äta och gick ner i vikt.
Fick flytta omgående till nytt stall, där det också visade sig att höet var dåligt (även här superhö enligt analys). Dessutom var stallägaren helt galen.
Ny flytt igen…

Hästen är nu såld och jag kommer aldrig att stå inackorderad mer.
Analys litar jag inte heller på.

Näringsanalysen kan vara jättefin på totalt mögligt hö.

Det är ganska få som beställer hygienanalys, som analyserar mögelsporer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 219
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp