Bukefalos 28 år!

Skall passet skickas till FB efter alivning?

speedya

Trådstartare
Hej
Vet inte om jag postar i rätt forum nu, men jag har en liten fråga,
vad gör men med passet efter att hästen avlivats? Min vet. sa att det skulle skickas till Försäkringsbolaget tillsammans med intyget om avlivning.
Jag bara gråter när jag ska prata i telefon om min häst, annars hade jag ringt såklart...tänkte bara om någon här visste.
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

Länk till vad Jordbruksverket skriver om hästpass

Jag tolkar ovanstående som att du ska skicka passet till de som en gång har utfärdat det. Till försäkringsbolaget skickar man ett avlivningsintyg.

Jag tog själv bort min häst igår och fick ett underskrivet intyg av de som kom ut och gjorde det. Försäkringsbolaget skickade mig också ett eget intyg när de hade fått in veterinärens utdömningspapper/min skadeanmälan, och det har jag själv fyllt i och skrivit på. Så de två intygen tänker jag skicka in till mitt försäkringsbolag, och passet skickar jag till SH, där hästen var registrerad.

Beklagar!
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

Ja där stod det ju tydligt och klart, tyckte själv det lät märkligt att det skulle till FB. Tack för ditt svar och beklagar din sorg.
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

*kl*
Ursäkta trådkap men vad händer om man inte skickar in passet?
Min häst avlivades för lite mer än 1,5 år sedan, försäkringen är makulerad och livbeloppet är utbetalt, men jag har behållt passet. Tilläggas kan att passet är utländskt om det spelar någon roll.
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

*kl*
Ursäkta trådkap men vad händer om man inte skickar in passet?
Min häst avlivades för lite mer än 1,5 år sedan, försäkringen är makulerad och livbeloppet är utbetalt, men jag har behållt passet. Tilläggas kan att passet är utländskt om det spelar någon roll.

inget händer mer än att hästen kommer stå som levande på deras databas.
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

Jag tog nyligen bort min häst. Jag blev ombedd av försäkringsbolaget att skicka passet till dom. Fick tillbaka det ett par dagar senare,dom har stämplat något typ"livvärdet utbetalt" på första sidan.
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

kl

Djurambulansen som tog bort min häst stämplade "Hästen avlivad" på första sidan i passet, så det beror kanske på om det gjorts vid det tillfället?
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

Prata med din häst avelsförbund, det är de som registrerar om hästen inte finns mer, när jag tog bort min häst i början av året skickade jag ett mejl när hon hade tagits bort om de ville att jag ska skicka passet till dem, de tyckte inte det behövdes utan ville bara ha datum när hon somnande kan så kunde jag få ha passet kvar som minne eller klippa sönder det och slänga om jag inte ville ha kvar det. Har fortfarande kvar det och hästen är registrerad som "död" när man söker på hennes namn i deras rasdatabas.
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

Halvblodens pass har jag lämnat/skickat in till ASVH, dom har stämplat 'makulerad' på första sidan och sedan har jag fått tillbaka dom. Aldrig varit med om att försäkringsbolaget vill ha in det (har haft dom flesta i Sveland, ngn i Agria).
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

Prata med din häst avelsförbund, det är de som registrerar om hästen inte finns mer, när jag tog bort min häst i början av året skickade jag ett mejl när hon hade tagits bort om de ville att jag ska skicka passet till dem, de tyckte inte det behövdes utan ville bara ha datum när hon somnande kan så kunde jag få ha passet kvar som minne eller klippa sönder det och slänga om jag inte ville ha kvar det. Har fortfarande kvar det och hästen är registrerad som "död" när man söker på hennes namn i deras rasdatabas.

Exakt samma för min del. Men killen som kom och tog bort henne makulerade passet genom att stansa stjärnor i det.
Försäkringsbolaget nöjde sig med intyg och kvitto från trotjänaravlivningen.
 
Sv: Skall passet skickas till FB efter alivning?

Har kollat upp nu och mitt försäkringsbolag, IF, de ville inte ha passet, det räckte med intyget om avlivning. Passet skall till svh för att makuleras. Tack för alla svar.
 
Jag tycker det är lite luddigt..ursäkta för att väcka en äldre tråd.

Men inte undra på att det kan ske svartslakter med återanvänt pass..Jag vände mig till stc i fråga för att höra vars de vill att man skickar passet då det inte framgår riktigt på deras hemsida och får då till svar att de inte behöver det.
Trots att det klart och tydligt står hos jordbruksverket att det ska sändas till avelsorganisationen för makulering/bekräftelse på död häst.

Får man verkligen bryta mot detta, eller väljer dem själva om de tar emot eller inte?

Jag kommer använda lantbrukstjänst och såvitt jag vet har de inget med någon intygan i ett pass att göra, mer än att man kan styrka med hjälp av ett kvitto..men faktum kvarstår ju, att man kan återanvända passet? :S

Själv tycker jag att själva grejen med identitetshandlingen faller helt om man inte skickar in det och samtidigt intygar att hästen är avlivad på något sätt, tex kvitto eller intyg fr veterinär eller slakteri.
Annars kan ju vem som helst, när som helst påstå att min häst är död?
 
Har tagit bort tre hästar med pass. Ett från stc, kallblodstravare. Mailade och frågade. Fick till svar att de ändrade hästen till avlivad. Passet kunde jag behålla eller kasera.
De andra två. Papper som jag skikade in till avelsförbunden. Passen behålla eller kasera. Svensk ridponny och varmblod, ej travare.

Så maila avelsförbundet och fråga. Ridponny stod redan på pappret, hur det skulle göras.
 
Han som avlivade min häst skrev i passet och stämplade. Så det är makulerat och då fick jag behålla det för asvh.
 
Har tagit bort tre hästar med pass. Ett från stc, kallblodstravare. Mailade och frågade. Fick till svar att de ändrade hästen till avlivad. Passet kunde jag behålla eller kasera.
De andra två. Papper som jag skikade in till avelsförbunden. Passen behålla eller kasera. Svensk ridponny och varmblod, ej travare.

Så maila avelsförbundet och fråga. Ridponny stod redan på pappret, hur det skulle göras.

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att man får behålla passet hur som helst?

Till mig sa dem "klipp sönder det lite"..men om jag inte gör det och ger bort mitt pass i syfte att svartslakta eller använda mitt rena pass på en häst som inte är ämnad att gå i livsmedelsproduktion?
Detta sker ju..och är det på detta sättet, ja då är jag inte förvånad.
Så svårt är det inte att hitta en liknande, inte chipmärkt, brun travhäst.
Inte för att jag skulle göra detta..men det känns ganska lätt med i fel händer och fel syfte

Tycker sekretess och användning går emot varandra lite i den värdehandling som man annars anser är så viktig..ska alltid finnas på plats osv.

Nä, jag tycker att det skulle vara ett måste att skicka in det tillsammans med ett intyg om att hästen faktiskt är död, fr den som avlivat hästen. Passet kan omöjligt vara viktigt enbart när hästen är vid liv. Själva tanken är väl väldigt mycket att kunna visa upp vaccinationer etc så att om det är olämpligt ska den ej gå till livsmedel..och så vitt jag vet, sker detta när hästen är död.

Och jbv säger ju en sak medans aveslorganisationerna kan säga annat? Lustigt
 
Senast ändrad:
Min häst blev avlivad av djurambulansen och är stämplat på första sidan, så det går oavsett inte att använda igen.
 
Min häst blev avlivad av djurambulansen och är stämplat på första sidan, så det går oavsett inte att använda igen.

Ja men då är det ju intygat, men jag tycker det är märkligt att man ska kunna behålla pass utan att något sådant görs alls, eller att man skickar in det med intygan.

Att få behålla ett helt rent pass mao tycker jag låter riskabelt, i det fallet att det kommer i orätta händer
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
858
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 166
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp