Skällande hund i trädgård

Nej, jag kommer inte att försöka tillrättavis/fostra några hundar på egen hand. Det är ägarens uppgift. Jag är mest förundrad hur man kan låta bli att reagera på beteendet och inse att det kan vara en olägenhet. Eller om det handlar om att man är för bekväm för att försöka göra något åt.
 
Jag hade absolut pratat med ägarna. Utöver att det är störande att bo nära skällande hundar så skäller ju inte hundarna för att de är lugna och tillfreds med tillvaron utan de skäller ju oftast p.g.a. stress. Några enstaka skall då och då får man acceptera men hundar som skäller ihållande ska man inte behöva acceptera. Då får ägaren komma på en annan lösning.
 
Nej, jag kommer inte att försöka tillrättavis/fostra några hundar på egen hand. Det är ägarens uppgift. Jag är mest förundrad hur man kan låta bli att reagera på beteendet och inse att det kan vara en olägenhet. Eller om det handlar om att man är för bekväm för att försöka göra något åt.

Men vad tänker du är alternativet till att du pratar med ägaren?
 
Bra förslag, om jag säger åt hundarna när ägaren är ute och hör så går ju budskapet fram utan att jag behöver ta det direkt med ägaren.

Hade någon försökt uppfostra min hund genom att försöka få honom att vara tyst när dom passerar och jag är ute hade nog jag skällt mer än hunden.

Det är lika nonchalant att göra så när ägaren är ute som att strunta i att hundarna skäller.
 
Hade någon försökt uppfostra min hund genom att försöka få honom att vara tyst när dom passerar och jag är ute hade nog jag skällt mer än hunden.

Det är lika nonchalant att göra så när ägaren är ute som att strunta i att hundarna skäller.

Jag säger TYST till corgiehundarna jag redovisat i tidigare inlägg, när ägarna kommer med dem i koppel och de skäller som tokiga bara de ser en människa eller någon häst man kommer med. De brukar dämpa sig .

Ägarna vet om att ingen uppskattar skällandet även om de själva aldrig fostrat sina hundar/tycker skällandet är störande för egen del.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 830
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag blir så trött på att han skäller för minsta lilla. Och på att jag inte vet riktig hur jag ska jobba bort det. Om han skäller för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 444
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 615
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
3 699
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp