Skallasymmetri

Linn-Nora

Trådstartare
Min bebis har sen födseln valt att ligga med huvudet åt vänster. Hon kan titta åt höger men föredrar att titta till vänster. Lägger även huvudet åt det hållet när hon sover.

Vi har varit lite dåliga på att öva magläge. Hade faktiskt ingen aning om att det skulle göras i den omfattningen som krävs utan trodde att nån gång per dag räckte. BVC förtydligade inte heller utan nämnde i förbifarten att det är bra om hon får ligga på mage ibland.
Nu övar vi flera gånger om dagen, men vi kan ju säga som så att bebis inte älskar läget ;)

Nu har även huvudet blivit lite skevt och även om det bara är lite och enbart kosmetiskt så försöker vi nu göra vad vi kan för att forma om det.

Vi har även fått en remiss till sjukgymnast. Läkaren som undersökte senast kollade särskilt på nacken och sa att det var inget att oroa sig för. Huvudformen verkade inte heller oroa nämnvärt.

Oroa mig gör jag givetvis ;)

Är det någon vars barn haft samma? Hur gjorde ni? Vilken hjälp fick ni?
 
Min bebis blev lite platt i bakhuvudet. Hon fick sova i sidokudde på nätterna och mycket magtid/undvika belastning på bakhuvudet på dagtid. Rättade till sig på ett par veckor.

Tror att @Heulwen var hos sjukgymnast med sin bebis för liknande det du beskriver, om jag inte minns fel (finns viss risk för ihopblandning :o)
 
Min bebis hade liknande, tittade mest åt höger och fick skallasymmetri pga det. Hörde att det kan bero på att de legat snett i magen eller sträckt sig lite när de kommit ut.

Fick remiss till sjukgymnast och där lite övningar då hon även var svagare på ena sidan av nacken (därför hon kollade mest åt bara ett håll). För skallasymmetrin började vi använda en Mimosakudde som är en rund kudde med en grop i för skallen. Vi övade även ännu mer magläge, bebis har aldrig haft problem med det men behövdes så mycket som möjligt. Hon skulle även gärna sova på höger sida för att få till skallformen med rätt belastning.

Hennes ena öra satt också lite längre fram än det andra pga detta.

På bara 1 vecka märktes resultat, på 3 veckor var hon så gott som helt bra. Det går väldigt snabbt att rätta till sådant här det första halvåret. Vi ska på ett sista återbesök i augusti. Du behöver inte vara orolig. :)
 
Min bebis blev lite platt i bakhuvudet. Hon fick sova i sidokudde på nätterna och mycket magtid/undvika belastning på bakhuvudet på dagtid. Rättade till sig på ett par veckor.

Tror att @Heulwen var hos sjukgymnast med sin bebis för liknande det du beskriver, om jag inte minns fel (finns viss risk för ihopblandning :o)

Min bebis hade liknande, tittade mest åt höger och fick skallasymmetri pga det. Hörde att det kan bero på att de legat snett i magen eller sträckt sig lite när de kommit ut.

Fick remiss till sjukgymnast och där lite övningar då hon även var svagare på ena sidan av nacken (därför hon kollade mest åt bara ett håll). För skallasymmetrin började vi använda en Mimosakudde som är en rund kudde med en grop i för skallen. Vi övade även ännu mer magläge, bebis har aldrig haft problem med det men behövdes så mycket som möjligt. Hon skulle även gärna sova på höger sida för att få till skallformen med rätt belastning.

Hennes ena öra satt också lite längre fram än det andra pga detta.

På bara 1 vecka märktes resultat, på 3 veckor var hon så gott som helt bra. Det går väldigt snabbt att rätta till sådant här det första halvåret. Vi ska på ett sista återbesök i augusti. Du behöver inte vara orolig. :)

Tack för svar! 😊
Vi försöker få henne att sova så mycket som möjligt på andra sidan, dock utan kudde än så länge. Vi försöker vända henne manuellt när hon sover och håller koll. Får också sova på sidan när vi är vakna. Men än så länge ligger hon fortfarande med huvudet åt vänster på natten. Sover i vår säng i ett babynest.
Ska googla mimosakudde :) hoppas vi får komma till sjukgymnast så snart som möjligt!
Det tråkiga är att bebis inte tycker om att ligga på mage, alls. Några minuter är okej sen blir hon arg.
Nåt tips på hur man kan göra med bebis som inte gillar magläge?
 
Tack för svar! 😊
Vi försöker få henne att sova så mycket som möjligt på andra sidan, dock utan kudde än så länge. Vi försöker vända henne manuellt när hon sover och håller koll. Får också sova på sidan när vi är vakna. Men än så länge ligger hon fortfarande med huvudet åt vänster på natten. Sover i vår säng i ett babynest.
Ska googla mimosakudde :) hoppas vi får komma till sjukgymnast så snart som möjligt!
Det tråkiga är att bebis inte tycker om att ligga på mage, alls. Några minuter är okej sen blir hon arg.
Nåt tips på hur man kan göra med bebis som inte gillar magläge?

Jag har varit dålig på att lägga bebisarna på mage... men alltid burit dem mycket i sele och nästan alltid i upprätt position när jag burit dem ”löst”. Och min erfarenhet är att det är ett väldigt skonsamt sätt att stärka bål och nacke på dem, det är ingen stor belastning/jobbigt men det går att hålla på länge. På samma sätt hjälper man dem att få det lättare/roligare om de ligger i uppförsbacke, t ex på någons bröst (då finns det ett intressant ansikte att titta på också :)). Man kan också bära bebisen liggande på mage på ens egen underarm, också roligare än att ligga ensam och kämpa ;)
 
Tack för svar! 😊
Vi försöker få henne att sova så mycket som möjligt på andra sidan, dock utan kudde än så länge. Vi försöker vända henne manuellt när hon sover och håller koll. Får också sova på sidan när vi är vakna. Men än så länge ligger hon fortfarande med huvudet åt vänster på natten. Sover i vår säng i ett babynest.
Ska googla mimosakudde :) hoppas vi får komma till sjukgymnast så snart som möjligt!
Det tråkiga är att bebis inte tycker om att ligga på mage, alls. Några minuter är okej sen blir hon arg.
Nåt tips på hur man kan göra med bebis som inte gillar magläge?

Jag skulle gissa att hon tycker det är jobbigt att ligga på mage och därför blir arg, men om ni lägger henne många, men korta stunder, på mage varje dag så borde hon ju till slut bli mer uthållig och få bättre muskler?! Tänker att hon bara ska ligga nån eller någon minut så hon slipper bli arg, sen får man ju utöka förstås :)
 
Magläge på mamma eller pappas bröst/mage? Vi brukar göra så för att både ha kroppskontakt och öva magläge.

Tack för tips!
Magläge på mig funkar inte så bra, tyckte hon kilades fast i brösten :o men på pappa kan funka!

Jag har varit dålig på att lägga bebisarna på mage... men alltid burit dem mycket i sele och nästan alltid i upprätt position när jag burit dem ”löst”. Och min erfarenhet är att det är ett väldigt skonsamt sätt att stärka bål och nacke på dem, det är ingen stor belastning/jobbigt men det går att hålla på länge. På samma sätt hjälper man dem att få det lättare/roligare om de ligger i uppförsbacke, t ex på någons bröst (då finns det ett intressant ansikte att titta på också :)). Man kan också bära bebisen liggande på mage på ens egen underarm, också roligare än att ligga ensam och kämpa ;)

Åh, vill verkligen bära i sele, men det känns som att det är för varmt nu :( Eller nojar jag i onödan?
Bära upprätt ska vi börja göra!
Liggande på underarmen känns lite läskigt, hur håller man då?
Tack för tipsen :bow:

Jag skulle gissa att hon tycker det är jobbigt att ligga på mage och därför blir arg, men om ni lägger henne många, men korta stunder, på mage varje dag så borde hon ju till slut bli mer uthållig och få bättre muskler?! Tänker att hon bara ska ligga nån eller någon minut så hon slipper bli arg, sen får man ju utöka förstås :)

Tänker att det nog är så 😊 Får bli så!

Känner mig så dum som inte fattade hur mycket magläge som krävdes :(
 
Med storebror missade vi magläge i typ två månader. Delvis hade ingen sagt nått (första barnet) och vi hade väldigt kalla golv. Han var dessutom också asymmetrisk men idag är det ok

Lillebror 4 veckor somnar om man lägger honom på mage. Även han asymmetrisk men försöker vända huvudet, han svänger tillbaka själv dock
 
Tack för tips!
Magläge på mig funkar inte så bra, tyckte hon kilades fast i brösten :o men på pappa kan funka!



Åh, vill verkligen bära i sele, men det känns som att det är för varmt nu :( Eller nojar jag i onödan?
Bära upprätt ska vi börja göra!
Liggande på underarmen känns lite läskigt, hur håller man då?
Tack för tipsen :bow:



Tänker att det nog är så 😊 Får bli så!

Känner mig så dum som inte fattade hur mycket magläge som krävdes :(

Det är ju klibbigt för en själv att bära i sele när det är såhär varmt, men mina bebisar/barn har varit betydligt mindre bekymrade över det än mig :p. Då har jag sett till att vi har kläder emellan oss i alla fall, hud mot hud står jag bara inte ut med :p, och jag har hört andra som sätter en frottéhandduk emellan också. Sedan får man ju förstås som alltid hålla lite koll på bebisen :)

Hittade en bild på underarmsbärandet också:
AE226893-D8D8-4195-AC3D-C390E9D25630.jpeg


Känn dig inte dum :heart - jag tror att det är få som magtränar i den mån BVC rekommenderar, och då beror det mycket på vilka vanor man har när man hanterar bebisen i övrigt vilket i sin tur beror både på en själv men också vad bebisen gillar. Nu vet du att det blev för lite träning för din bebis del, och då tar du tag i det - väldigt o-dumt! :)
 
Vi la dottern på mage på en liten kudde eller vikt handduk så att hon kom upp en aning, och när hon blev lite större fick hon ligga på amningskudden, hon blev mycket nöjdare av att komma upp lite med överkroppen än att ligga platt på golvet. En liten spegel eller rolig leksak (beroende på ålder) framför underlättar också.

Vi var rätt slarviga med magläge men bar mycketi sjal och sele vilket hjälper barnet att stärka nacke och överkropp, precis som @pollex skrev.
 
Tack alla för svar och tips!

Artikeln var jättebra! Önskar jag läst den innan jag bebisen föddes! Men men, nu är det som det är.
Fick precis tid till sjukgymnasten, 15 augusti. Känns långt borta, men vi gör så att fram tills dess ska vi se till att nacken stärkts såpass mycket att hon redan är bättre :)
På natten är det svårt att styra vilket håll hon lägger huvudet, om vi inte ska vara vakna. Kanske ska köpa en sån där kudde? Eller en sidokudde? Eller så är det kanske dumt att greja med sånt innan vi kommit till sjukgymnasten?

Det känns i alla fall bra att läsa om barn som haft samma men som blivit bättre/bra :)
Skönt att hon ändå är så liten ännu. Tänker att det kanske är lättare att rätta till då :)
 
Vi la dottern på mage på en liten kudde eller vikt handduk så att hon kom upp en aning, och när hon blev lite större fick hon ligga på amningskudden, hon blev mycket nöjdare av att komma upp lite med överkroppen än att ligga platt på golvet. En liten spegel eller rolig leksak (beroende på ålder) framför underlättar också.

Vi var rätt slarviga med magläge men bar mycketi sjal och sele vilket hjälper barnet att stärka nacke och överkropp, precis som @pollex skrev.

Det är bra tips! Ska testa med handduk :)
 
Med risk för att höra till avdelningen för dumma frågor, ska spädbarn alltså vara på mage i princip från dag 1?
 
Med risk för att höra till avdelningen för dumma frågor, ska spädbarn alltså vara på mage i princip från dag 1?
Vi kan vara dumma tillsammans :) nybliven mamma, var inte alls insatt i det här!
På mitt bröst ligger han gärna och kikar men på golvet blir han också arg. Eller frustrerad antar jag. Vi måste öva mer!
 
Vi kan vara dumma tillsammans :) nybliven mamma, var inte alls insatt i det här!
På mitt bröst ligger han gärna och kikar men på golvet blir han också arg. Eller frustrerad antar jag. Vi måste öva mer!

Jag har ju inte hunnit få barn än så jag passar på att vara lite dum nu och gör en mental anteckning för framtiden!
Spontant tänker jag att det är sånt här man gärna vill ha info om från barnmorskan och bvc, men det är å andra sidan mycket nytt att ta in som förstagångsförälder.
 
Ett litet tips för er som har bebisar som inte vill ligga på mage, har ni en amningskudde eller liknande, lägg bebisen över den. Jag gör så och lägger mig sen på golvet framför så får han liksom hänga och kika på mig. Blir lättare för honom att vila utan att få ansiktet mulat :up:.

Har lite samma problem med att han alltid vill ligga åt ett håll, 6 veckor gammal ca. Och idag upptäckte jag att där finns en viss skallassymetri. Får ta tag i det ordentligt nu, men höll på att baxna när jag såg priset på mimosakudden.... :crazy: Är den värd det, nån som vet?
 
Med risk för att höra till avdelningen för dumma frågor, ska spädbarn alltså vara på mage i princip från dag 1?
Vi kan vara dumma tillsammans :) nybliven mamma, var inte alls insatt i det här!
På mitt bröst ligger han gärna och kikar men på golvet blir han också arg. Eller frustrerad antar jag. Vi måste öva mer!

Känner mig som sagt jättedum också :( Hon gillar inte att bli buren upprätt heller längre stunder och hon dunkar liksom huvudet i min bröstkorg så jag blir rädd att hon ska göra illa sig.
Stöttar såklart upp huvudet men det vinglar ju lite ändå. Kan det skada henne?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 879
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 458
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 072
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 936
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp