Skallmarkering el. rullmarkering?

aneeette

Trådstartare
Funderar på att lära min hund nånting av det när vi kommer igång med Söket ordentligt. Har kört bara kört 3-4 sök hittills, så vi är ganska mycket nybörjare än så länge, så jag ställer inga större krav än att han ska hitta människan som gömt sig ;) Eftersom han inte är en hund som älskar folk så behöver vi nog en hel del träning innan det blir aktuellt - MEN han har överträffat mina förväntningar de gånger vi provat sök hittills, så man vet ju inte, det kan gå fort innan han börjat tycka det är riktigt roligt. Roligt är det redan; Matte blir jätteglad och man får köttbullar av figgen :bump:

Men till min fundering - hur lär man in skallmarkering? Att lära honom skälla är inte något problem, det är han bra på ;) Men hur får man hunden att skallmarkera?

Och eftersom han är så liten så kommer han ju bli helt slut av att skutta fram och tillbaka i skogen med rullmarkering. Fast konditionen går ju alltid träna upp, men den är rätt bra redan..

Så, ni som är lite mer insatta än mig får gärna berätta hur ni gjort för att lära in de två olika markeringarna. Hur har ni gått tillväga? :)
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Jag antar att du inte lägger på markeringarna riktigt än, utan befäster själva söket först? Jag skulle valt skall framför rulle, dels för att som du säger, det rör sig om extrasträcka hunden måste färdas med rullen (även om den kanske är mest extrem på räddningssöken) + att bedömningen på rullen är hårdare. Ett skallmarkering kan ju vara olika bra, medan en utsopttad rulle alltid är en utspottad rulle.
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Har hunden lätt för skall?

Om inte, så hade jag valt rulle. Nog för att bedömningen är hårdare, men det är lättare att lära in om hunden inte är en naturlig skallhund. Väljer man dessutom norskrulle så är risken att hunden spottar minimal.
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Gabbi: Ja herregud, har inte alls tänkt lägga in markering än på ett tag! Men jag vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag ska börja med att lägga in markering.

Vi har ju bara kört sök ett par gånger än och han håller på att lära sig att gå hela vägen fram till figgen nu, så än är det långt bort med markering. Vill som sagt känna mig väl förberedd när det är dags! :)

Han hittar figgen, tittar lite extra på personen och kommer sedan tillbaks till mig, och sedan går jag med honom som stöd fram till figgen. Eller ja, jag stannar en bit ifrån och han får går fram sista biten själv - väl framme får han sina favoritgodisar och lugna klappar över ryggen.

Eftersom han är ganska feg överlag så behövs ofta lite stöd från matte när han ska göra saker, men så fort han känner att han klarar sig själv så gör han det mesta utan mitt stöd. Så jag försöker hålla mig i bakgrunden så gott det går, men ändå "finnas till".

Han börjar söket bra, söker av området i närheten av mig och kommer tillbaks till mig med jämna mellanrum. Jag försöker då att bara låtsas om att jag inte vet vars personen är gömd och tittar inte på honom utan vill att han ska fortsätta med sitt. Oftast springer han vidare och försöker få vittring (säger man så?) och lufsar vidare tills han 1) känner sig säker på åt vilket håll han ska och hittar figgen, och kommer tillbaks till mig efter att han hittat personen, 2) kommer tillbaks till mig en gång till och samma procedur sker (jag hjälper honom så lite som möjligt).


Jadzia: Han har lätt till skall, han är ju av skäll-ras så det är inga större problem för honom.

Vad hade ni använt av er för markering med en hund som beter sig som jag beskrivit?
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

En hund som gärna vill komma tillbaka kan ju passa som rullmarkör, just för att den vill komma tillbaka. I räddningen föredrar man skallet framför rullen om det går, eftersom det ibland är svåra miljöer som hunden måste tillbaka genom, och sedan tillbaka en tredje gång. I vanligt sök är miljön enklare oftast, och då borde rulle funka bra.

Vågar hunden i nuläget inte ta belöning hos figgen? Är det duktiga figuranter som jobbar med hunden?
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Ok, tack! :)

Jo, han går fram och tar belöningen, men han är väldigt väldigt försiktig. Han kollar läget på avstånd först, t ex kollar genom buskarna eller ställer sig på en sten i närheten osv, sedan smyger han fram, vänder om och kommer till mig, sedan går han tillbaks till figgen som har lagt ut godiset bredvid sig och smyger fram och tar godiset, och först när han insett att figgen har ännu mer godis i händerna blir han glad och går fram hela vägen och blir klappad och får mer godis.

Men som sagt så har vi inte kört så många gånger, så jag tror att det går bättre när han får lite mer självförtroende i sammanhanget. Det brukar vara det som är hans största hinder vid nya saker - men när det släpper älskar han det mesta.
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Många hundar får ökat självförtroende i och med söket, och lär sig också att människor är himla mysiga. Viktigt att figgen sitter med hundens absoluta favoritbelöning. Supergott godis, baconost i tub eller något kanske, eller bästa leksaken.

Har ni kört att figgen matar och myser på öppen mark, går iväg några steg, stannar, hunden tas bort, figgen gömmer sig nära, och hunden släpps på där den senast stod och såg figgen, och så får den leta upp och fortsätta myset?
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Figgen sitter med köttbullar i största beredskap - Kid's absoluta favorit, han skulle gå genom eld för en köttbulle, han är fruktansvärt kräsen med allt som stoppas i munnen i matväg, så köttbullar är mitt enda godisval när det kommer till riktigt bra belöningar, annars funkar en liten kampleksak ganska bra också, men köttbullarna är bäst i världen enligt honom!

Vi har gjort så några gånger förut, minisök som vi kallar det. Men inte på "sökplatsen", men det måste vi nog prova nästa gång det bär iväg ut i skogen! Tack för tipset!
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Varför inte testa vad "hunden vill"?

Vissa lätt-skallade hundar passar som rulle-hundar andra inte och tvärt om.

Tips på hur man testar:
Ställ dej o hunden vid en öppen yta - gräsplan, glänta i skogen eller vad som helst.
Låt en för hunden okänd person säga "hej" till hunden och sedan springa ut mitt på ytan och kura ihop sej på sina knän och armbågar som en liten "boll".
Släpp hunden och se vad den gör?
Springer den fram till personen och "stannar där" eller springer den fram och börjar skälla, springer den fram till personen och sedan tillbaka till dej?

Det är - i min värld - alltid enklast att välja markering efter vad hunden spontant väljer att göra!

Hunden kanske inte är en "klockren" skall-markör i testen, men den kanske visar något - något/några skall.
Hunden kanske inte är en "klockren" rapporterings-hund/rulle-hund men den kanske visar att den helst springer ut till personen och sedan tillbaka till dej.

Om hunden inte visar "fallenhet" för någon särskild markering så kan du själv välja...

/Swat
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Men att en hund springer fram till en figurant och börjar skälla skulle jag snarare tolka som att hunden är osäker, än att den vill bli skallmarkör. Varför skulle en trygg hund som inte är tränad i att skallmarkera börja skälla på en figg helt spontant?
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Varför skulle hunden vara osäker på figgen???

En "Normal" hund som är öppen och tillgänglig som får träffa en figge som sedan springer ut på en öppen yta och kurar ihop sej till en boll, skulle den vara "hotfull" på något vis?

Mina fullständigt normala hundar - och många andra hundar som jag tränat/tränar med - har i de fall då vi "testat" dem givit hintar om vilken typ av markering de skulle välja om de enbart agerade utefter sin egen nyfikenhet!

Min ena slet till och med loss en bit av liggunderlaget som figgen låg på för att ta med tillbaka och visa upp! :grin:

Självklart är det få hundar som springer ut och sätter sej/ställer sej och gör en klockren markering!
MEN det är inte ovanligt att de efter att de har "kontrollerat" figgen lite och försökt tex. komma åt ansiktet (som figgen har dolt i armarna) försökt skalla för att få en reaktion/bjuda upp till "lek"!!
Eller så springer de ut nosar på figgen, försöker klämma sej in under en arm eller liknande för att sedan springa tillbaka till föraren och därefter direkt ut mot figgen igen...

Varför skulle inte en trygg, positiv hund kunna skälla på en figge??

Mina och många andras trygga, positiva, arbetsglada hundar försöker skälla igång både figgar, trasor, grannar osv. ÄVEN i situationer där de definitivt inte är rädda ELLER tränade att skall-markera!

/Swat
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Håller med dig där!

Till TS: Det är svårt detta med markeringsätt! Om man har en hund som ser skallet som självbelönade & älskar människor eller om man har en hund som älskar att springa & tala om för dig att h*n hittat något så är ju valet lätt!:) Men nu ser det ju inte alltid ut så! Skall är det ostruligaste sättet att markera tkr jag men där är det ju så på tävling att även skallet bedöms.. Lättare att göra en snygg markering om hunden är rullehund! "bara" påviset som bedöms sas..
Det du ska tänka på, så här i början är att ta hjälp av RIKTIGT erfarna & duktiga figuranter! Lämna markeringen därhän & få hunden trygg i skogen först.. Markeringsövningar kan du göra "bredvid" i ickesöksmiljö, tex på en helt vanlig lägda med folk din vovve känner och inte tvekar att springa fram till:laugh:
Har du en osäker hund så är rulle en enkel väg då dom inte behöver stanna hos figgen men hinder är ju till för att överstigas så välj vad DU tkr & jobba utifrån det till att börja med:)
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Tack för tipset! Men om jag ska tänka realistiskt så tror jag faktiskt inte att min hund skulle tycka att en helt okänd person är tillräckligt intressant att springa fram till om det inte ingår i en uppgift han blivit tilldelad.

Det kanske skulle fungera om personen ifråga leker med honom och hans favoritleksak och sedan slutar när det är som roligast och ta med sig leksaken och springa för glatta livet en bit och slänga sig på marken.. Då skulle han nog springa efter och vilja leka mer, men annars skulle han nog inte bry sig särskilt mycket. Han är som sagt inte den sortens hund som älskar folk, han tycker mest att det är lite äckligt - men det börjar gå bättre, nu har han börjat vara nyfiken på de flesta men det är ändå lite äckligt när de vill klappa honom. Förut så blev han rädd och ville springa iväg när det kom någon så det går åt rätt håll iallafall! :)

Men jag ska nog prova att göra det du skrev iallafall för att se vad han gör. Mest troligt smyger han fram och tjuvtittar lite och sen springer han tillbaks till mig. Ska bara hitta någon han inte känner som vill ställa upp på det. Han känner nog alla jag känner också ;)

Som han gjort hittills så har han när han hittat figgen; kikat lite på figgen på avstånd först, sedan smygit fram och nosat lite för att konstatera att det är en människa (typ :P) och sedan kommit tillbaks till mig. Så om man tittar på hur han agerar för tillfället så känns det ju som att rullmarkering kommer att passa honom bäst, men jag ska undersöka saken lite mer :)
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Jag har inte tänkt använda mig av någon som helst markering än på ett tag. Har tänkt få honom trygg i skogen först, som du säger. Jag vill bara lära mig så mycket som möjligt om inlärningssätt och för-/nackdelar med de olika markeringarna innan det är dags för att lägga in det i söket.

Han är som jag skrivit tidigare en mycket försiktig hund och han ursäktar sin existens lite för ofta så jag har inga som helst krav på honom förutom att han ska göra sitt bästa och försöka hitta figgen med mitt stöd. Men som tur är så är han väldigt lättlärd och bygger självförtroende ganska snabbt när han börjar förstå vad han ska göra för något.

Har haft samma figurant i alla sök hittills, och det är en person han inte känner så jättebra - de har träffats 1-3 gånger i veckan sen i februari, men hon har inte haft så mycket med honom att göra förutom några träningar och promenader osv. Så jag är mycket nöjd med att han faktiskt går (smyger) fram till henne där hon ligger gömd. Han blir mer säker för varje skick vi gör :)

Har du några allmäna tips och råd som jag kan tänka på? Vad jag kan göra för att hjälpa honom, vad jag INTE ska göra osv.
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Jag skulle valt skall framför rulle, dels för att som du säger, det rör sig om extrasträcka hunden måste färdas med rullen (även om den kanske är mest extrem på räddningssöken) + att bedömningen på rullen är hårdare. Ett skallmarkering kan ju vara olika bra, medan en utsopttad rulle alltid är en utspottad rulle.
Fast så har inte jag upplevt att det är, de flesta (som jag vet) som har kommit långt i brukssöket (elit) har valt rulle framför skall just med anledning av att rullmarkering är mycket lättare att få full pott på. En rullmarkering (som fungerar givetvis :-P) ger få avdrag medan det finns mycket som kan ge avdrag vid en skallmarkering. I elit sök ser man sällan skallhundar ö h t (åtminstone inte här nere kanske ska tilläggas ;-)).
I räddningen däremot är det smidigt att ha skall, men även här föredrar många rulle vid eftersök i skog (norrmännen har ofta skall i ruinen och rulle i skogen).
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Möjligt att min erfarenhet är för färgad av att jag bara kört räddningen och inte brukset.
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Av det du beskriver så skulle jag inte köra sök med hunden alls. Varför vill du göra det?

Om det är aktivering du är ute efter så passar spår betydligt bättre för en hund som behöver bättre självförtroende och som har avsersioner mot folk. Är det tävling du är ute efter så ska du även här rikta in dig på spår då hunden troligen aldrig kommer att bli en bra sökhund.

Man ska vara medveten om att varje gång man skickar den här typen av hund på ett sök så utsätter man den för press och något den tycker är äckligt. Till viss del kan man arbeta bort det, så länge man använder sig av samma fig. Byter man däremot fig så är man ofta tillbaka på ruta ett igen. Det är inte så schysst att hela tiden utsätta hunden för något den tycker är obehagligt även om tanken bakom är god. Visst blir hunden jätteglad när den överstiger hindret och tar sig fram till figgen, men det beror mest på lätnad hos hunden när den upptäcker att det inte var farligt. Lite fjäsk är det också så att figgen ska se att hunden verkligen är liten, snäll och ofarlig.
 
Sv: Skallmarkering el. rullmarkering?

Det kanske låter värre än vad det är när jag skriver - tycker det är så svårt att formulera mig i text. Jag har inte tänkt tävla utan jag vill ha en utmaning tillsammans med hunden, och hittills så har det fungerat bra. Svårighetsgraden anpassas självklart efter vad hunden klarar av, och av det jag sett när det gäller allt vi har gjort hittills, om man räknar bort söket och kollar på allt annat jag gjort med honom, så blir han mycket coolare och säkrare om han får klara av saker han tycker är äckligt. Jag pressar honom inte till att göra saker han uppenbarligen inte klarar av, det är inte rätt mot hunden.

Det är svårt att beskriva hur han beter sig. Det är mycket lättare (så klart) att förstå vad jag menar om man ser honom :)

Han blir, som jag tidigare skrivit, glad när han hittar figgen, och beter sig precis likadant som han gör i allmänhet när han träffar folk, varken räddare eller mer framåt än vanligt - han är försiktig av sig, men bara han kommit på vad som gäller så hoppar han runt och blir skitnöjd. :)

Jag vill som sagt prova för att se hur han "reagerar" på detta, och om han visar tecken på att inte vilja söka så kommer jag ju naturligtvis inte tvinga honom till det! Glad hund = glad matte och tvärt om :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 418
Senast: Milosari
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 632
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 674
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp