Skam på torra land...

landsbygdsbo

Trådstartare
En busslast flyktingar vägrar kliva ur bussen. Deras förläggning duger inte.
Det är för kallt ute och den ligger inte i en storstad.
Duger inte förläggningen, jag förutsätter att lokalerna är uppvärmda att det finns sanitära resurser enligt de regler som är uppställda, då duger inte Sverige heller så tack o adjö!

Min rekommendation, direktbuss till Arlanda istället!
 
Fast problemet är ju att man inte pratat med dem innan. Vart, varför, hur länge? Man kan inte bara trycka in folk i en buss och skeppa iväg dem som en last med får.

Med en vettig kommunikation innan avresa hade situationen aldrig uppstått.
 
Fast problemet är ju att man inte pratat med dem innan. Vart, varför, hur länge? Man kan inte bara trycka in folk i en buss och skeppa iväg dem som en last med får.

Med en vettig kommunikation innan avresa hade situationen aldrig uppstått.

Jag tvivlar starkt på att de varit helt clueless, totalt utan information vare sig före avresa eller under resans gång.. Däremot lär de väl inte ha haft nått större val, vilket förmodligen är vad de protesterar mot genom att vägra kliva av bussen.

Förståeligt är det kanske inte så skoj uppe i snöiga något mer öde norr i jämförelse med Malmö, men i den sitsen de är i så kan jag tycka att man får lägga kräsenheten åt sidan och vara tacksam för att man får tak över huvudet, kläder mat och allt annat man behöver och är man inte det så ptja..
 
Jag har lite svårt att förstå varför de skeppas runt så mkt mellan olika asylboenden, de är säkert redan trötta och osäkra efter flykt innan de kommer hit, så får de kanske stanna på ett boende i några månader, lär känna folk och börjar känna sig lite rotade då ska de plötsligen med nån dags varsel flytta. Vi har ett asylboende i vår by och det är en hel del som skulle kunna skötas bättre. Både från de som driver anläggningen och migeationsverket.
 
Fast problemet är ju att man inte pratat med dem innan. Vart, varför, hur länge? Man kan inte bara trycka in folk i en buss och skeppa iväg dem som en last med får.

Med en vettig kommunikation innan avresa hade situationen aldrig uppstått.

Vet vi mycket om bakgrunden?
 
Jag har lite svårt att förstå varför de skeppas runt så mkt mellan olika asylboenden, de är säkert redan trötta och osäkra efter flykt innan de kommer hit, så får de kanske stanna på ett boende i några månader, lär känna folk och börjar känna sig lite rotade då ska de plötsligen med nån dags varsel flytta. Vi har ett asylboende i vår by och det är en hel del som skulle kunna skötas bättre. Både från de som driver anläggningen och migeationsverket.
Det fanns inte plats i Malmö och dom hade bara varit där i 2 dagar innan flytten. Det kan knappast kallas för att skeppas runt.
Östersund är inte Malmö och där ligger väl hela saken.
 
Jag har lite svårt att förstå varför de skeppas runt så mkt mellan olika asylboenden, de är säkert redan trötta och osäkra efter flykt innan de kommer hit, så får de kanske stanna på ett boende i några månader, lär känna folk och börjar känna sig lite rotade då ska de plötsligen med nån dags varsel flytta. Vi har ett asylboende i vår by och det är en hel del som skulle kunna skötas bättre. Både från de som driver anläggningen och migeationsverket.

en given häst tittar man inte i munnen på.
Att de flyttas beror till del på ekonomiska orsaker, att fixa ett boende i en storstad kostar mångdubbelt mer än i en glesbygd.

Att det sedan inte är lika intressant att bo i skogen jämfört med att bo i Malmö med landsmän i närheten förstår jag, men då får de betala sitt boende själva !
 
Fast problemet är ju att man inte pratat med dem innan. Vart, varför, hur länge? Man kan inte bara trycka in folk i en buss och skeppa iväg dem som en last med får.

Med en vettig kommunikation innan avresa hade situationen aldrig uppstått.
Men varför inte kliva ur bussen och gå in och sätta sig och be att få prata om det här så de får information? Kommunikation måste ske åt två håll och inte bara genom ett. Det funkar inte att sitta kvar på bussen som ett gäng 2 åringar i värsta "Nej, jag vill inte"åldern när man är vuxen. Man måste prata, och det kan man inte göre genom att trotsa.

Eller så kan de bli sittande så hyser vi in hemlösa i deras rum istället, sådana människor som gärna skulle vilja tillbringa en natt i en varm säng, utan knussel.
 
Jag har lite svårt att förstå varför de skeppas runt så mkt mellan olika asylboenden, de är säkert redan trötta och osäkra efter flykt innan de kommer hit, så får de kanske stanna på ett boende i några månader, lär känna folk och börjar känna sig lite rotade då ska de plötsligen med nån dags varsel flytta. Vi har ett asylboende i vår by och det är en hel del som skulle kunna skötas bättre. Både från de som driver anläggningen och migeationsverket.

Kanske för att det är stor brist på asylboenden.
 
Jag bor i skogen! De asylsökande som vi har här har velat stanna istället för att förflyttas till ex Uppsala. När jag skrev mitt inlägg tänkte jag inte bara på den här gruppen utan asylsökande i allmänhet. Det finns många som varit på flera olika boenden under ett år.
 
Men platserna blir inte fler för att folket flyttas runt!
Nej men grupperna på varje boende kanske passar bättre ihop om man planerar lite vem som ska bo var. Kanske är det så att de har olika förutsättningar att bo på olika ställen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp