skånegås

Sv: skånegås

Jag är livrädd för såna!
I första stallet jag stod med min häst när jag var tonåring hade de 3 såna gäss som vakt-hundar typ. Fy för!

Hade de tagit sig ut ur hagen kunde man GLÖMMA att gå ut ur bilen. De jagade efter en och bet sig fast. När de fick dela hage med någon av hästarna och hästen rörde sig som de inte gillade så jagade de hästen och bet den i hasorna. Någon gång bet de tag i svansen och hästen for iväg och de släppte inte taget.

Ser jag en sån ens på en djurpark så vägrar jag gå i närheten, jag är livrädd för dem. Usch!
Har för mig att jag läst nånstans att gäss använts på fängelser som 'vakthundar' också.

men det finns säkert snälla gäss också. Nånstans.
 
Sv: skånegås

jag har då snälla skånegäss, de är mycket trevliga.. flyger det kan man inte säga men mina lyfter ca 1 meter och kanske 5 meter långt men inte mer... detta gör de en gång om dagen!...
de är väldigt lätt att få maskin kläckta gässlingar tama... men kan inte lämmna dem då står de bara i buren o piper och när man har de lösa springer de efter en!... sen som vuxna blir de lite mer reserverade och kanske "inte" handtama.. men kommer ju endå nära...
de kan bli ganska gammla 15-20 år än nog ganska vanligt..
de äter ju i första hand gräs sen även grönsaker, rotfrukter frukter och spannmål.. på sommaren klarar de sig på bara gräs..
sen vill det även ha en damm att bada i.. om inte måste de han en balja som de kan simma några tag i och som är djup nog för att få ner hela halsen då de använder halsen när de tvättar sej...
 
Sv: skånegås

Tråkigt att höra om sånna gäss angelwings :o

Va, kul :D
så om man bara har en stor balja, en gräsmatta och en gammal lekstuga som man bygger om till "gåshus" så borde det fungera?
hur går det att ha dom på vinter, kan dom vara ute då, eller måste dom vara inne?
om jag skulle släppa ner den i vattnet (mälaren) skulle den bara säga bye bye och sticka eller kommer dom tillbaka dit där dom vet att det finns mat? (är väl förmdoligen individuellt)

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: skånegås

jo det skulle funka.. de får vara ute året runt på dagarna men inne på nätterna..
släpp ej ut dem i de stora vattnet innan de vant sig vi dej och var de bor.. annars är risken att de sticker..
så börja med att träna dem att gå in varje kväll sen gör de det själva.. sen kan du släppa dem så de kan gå ner i "Mälaren". gässen vet var de hör hemma och är svåra att flytta från en plats på gården till en annan plats på samma gård.. då sticker de tillbaka till deras gammla ställe :D .. så det skulle nog funka..
om du skall börja med gässlingar så får dem ej bada innan de har fått sina fjädrar annars är riskan att de förfryser..
 
Sv: skånegås

skulle vara kul att ha en någolunda tam, vet du vart man kkan få tag på gässlingar?
kan man ha en, eller måste dom vara flera för att inte känna sig ensama?

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: skånegås

vart finns du??.. jag kommer att ha gässlingar i maj/april finns i södra halland vet även fler här omkring som har...
jo du måste ju såklart ha fler än en... sen om du vill ha en hona så måste man nästan köpa 4-5 stycken.... :D
 
Sv: skånegås

bor i stockholm :P

ajdå, där sprack det >.<
har inte plats för mer än en :(
känns ju inge kul att ha en olycklig gås :/
går det inte att ha annat sällskap än just gäss, typ kaniner? xD

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: skånegås

men kan du inte göra plats till en till??..för man ska ju ha minst en hane och en hona...
sen tror jag inte att de gå att ha gäss med kaniner....
 
Sv: skånegås

Av olika anledningar kan jag tyvärr inte ha mer än en :/

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: skånegås

då får du någ sattsa på andra djur :D ... kanske bara kanin istället...
 
Sv: skånegås

haha, jupp :P
får nog bli något i den stilen :D

Mvh Freddie:bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 087
Senast: kryddan
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 392
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Hijabis i stallet!
  • Pivo
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp