Skåneleden 2020 del 2

Efter en rivstart i januari har det inte blivit så vidare värst organiserat med Skåneledandet. Men, en hemester i coronatider, pigga ben och ett sommarkort på Skånetrafiken är en lovande fortsättning.

Alltså: idag SL 5, etapp 1-2. Arild - Utvälinge, 20 km enligt hemsidan men det blev några kringelikrokar extra så landade på 22. Jag föreställer mig att det är (borde vara?) fler som får upp ögonen för dessa etapper just denna sommar, men det var verkligen ingen trängsel mer än möjligen helt nära Arild.

En lättvandrad sträcka med en vy mot Bjärehalvön som man måste stanna upp och titta på igen, och igen, och igen. Enda minuset var avsaknad av glasskiosker utmed leden. Men de kunde nog gått att hitta lite längre upp, om man orkar avvika något. Och börjar man i Utvälinge, hade det varit möjligt att avrunda med Arilds vingård.

Vy över vackra Arild:

DSC_0108.JPG
 

Jag och en kompis gick SL 1 Osby-Vittsjö och det var ingen trängsel där. Vi mötte ett par precis utanför Osby men i övrigt var vi själva, vilket var väldigt skönt när vi kom till en lägerplats ☺
 
Jag och en kompis gick SL 1 Osby-Vittsjö och det var ingen trängsel där. Vi mötte ett par precis utanför Osby men i övrigt var vi själva, vilket var väldigt skönt när vi kom till en lägerplats ☺

Kul! Den regionen hör till dem jag själv aldrig skulle kommit på att utforska om det inte varit för lämpliga etapper, men står definitivt på to-do-listan. Läste om Östafors - Glimåkra att det var "en vandring genom den skånska obygden" och att man inte ska förvånas om man inte möter en enda människa.

Men det är ju en del av charmen att det finns mer och mindre trafikerade etapper med så olika topografi och förutsättningar, näst på tur blir nog Kivik - Simrishamn och där skulle det vara väldigt förvånande om man inte möter en hel del människor. :)
 
Kul! Den regionen hör till dem jag själv aldrig skulle kommit på att utforska om det inte varit för lämpliga etapper, men står definitivt på to-do-listan. Läste om Östafors - Glimåkra att det var "en vandring genom den skånska obygden" och att man inte ska förvånas om man inte möter en enda människa.

Men det är ju en del av charmen att det finns mer och mindre trafikerade etapper med så olika topografi och förutsättningar, näst på tur blir nog Kivik - Simrishamn och där skulle det vara väldigt förvånande om man inte möter en hel del människor. :)

Vi gick på Skåneleden strax innan Stenshuvud till Lövestad förra året och det var verkligen vackert! Det var mer folk allmänt. Vi använde lägerplatsen vid Alunbruk och trots regnet var det några som tittade förbi där uppe men valde att gå vidare men hade de velat stanna så hade det funnits plats.
Fanns betydligt mycket mer utmed den leden att titta på till skillnad från den vi gick iår.
 
Ja, nu är även Kivik - Simrishamn avverkad! Led 4 etapp 5, 21 km på själva sträckan men med lite omvägar 28 km allt som allt och drygt 40 000 steg. :eek: Men det är ju själve faen att det ska krävas en pandemi för att ta sig tid att verkligen njuta av andra delar av detta fantastiska, högt älskade Skåneland. Hade det inte varit för coronaviruset, så hade denna vecka varit intecknad åt Falsterbo Horse Show och nästa åt en i och för sig säkert underbar slotts- och trädgårdsresa till England. Och det hade så klart allt varit mycket trevligt, men då hade det inte rymts något mer.

Men: nu när alla andra planerna har omkullkastats, så ges det liksom tid att verkligen ta in och ta del av olika delar i det egna vackra, fantastiska landskapet. Jag klagar annars gärna högt och ljudligt på Skånetrafiken när det kluddar, men sådana här dagar får jag medge att jag är väldigt nöjd. Bara att hoppa på på den lokala tågstationen och sedan kunna sitta och läsa, äta medhavd frukost och koppla av medan landskapet passerar förbi. Med ett sommarkort som jag ändå skulle ha betalat för jobbresorna, så i princip gratis resande med låg miljöpåverkan. Och - när det funkar - även väldigt bekvämt trots några byten.

För att sedan vandra förbi äppelodlingar och Österlens backiga landskap, genom nationalparken och njuta av utsikten/utsikterna från Stenshuvud. Ganska mycket folk i rörelse just där men annars ingen trängsel när färden fortsatte till Simrishamn.

Även en löjligt bra vädertiming, såg en rejäl regnbåge när jag åkte hemifrån i morse och en på andra sidan när jag var på väg hem i kväll. Och regnet kom till Tomelilla vid första bytet på vägen hem, men de enda regndroppar som träffat mig var på vägen mellan tåget och bilen på hemmaparkeringen, ca 25 meters väg.

Recensionen av denna etapp är "bra plus" - med Stenshuvud som absolut höjdpunkt - men lite minus för att en del av denna etapp går utmed smala och så här års ganska trafikerade vägar. Under andra omständigheter hade jag möjligen också gjort en avstickare till Mandelmanns gård utanför Rörum men nu när det är pandemistängt fick det räcka att se på deras vindkraftverk på håll.

Stenshuvud södra.JPG
 
Tack för den här tråden! Ska absolut ge mig ut och vandra när jag är tillbaka i Skåne i aug. Flyttade ner i feb och har inte ännu lyckats ta mig ut, men med den här inspirationen så...
 
Tack för den här tråden! Ska absolut ge mig ut och vandra när jag är tillbaka i Skåne i aug. Flyttade ner i feb och har inte ännu lyckats ta mig ut, men med den här inspirationen så...

Kul, gör det! Jag ser fram emot några fina höstdagar att ge mig ut och fotografera också. Det finns även flera vandringsgrupper i Skåne på Facebook som kan vara motiverande, några lägger upp mer organiserade en- eller flerdagsevenemang som man är välkommen att haka på om man vill gå i grupp. Och ibland är det mer spontana ”jag ska gå den och den sträckan i morgon om någon/några vill haka på”. Men de ger också lite idéer och inspiration till att inte bara dra runt på samma ställen hemmavid!
 
Många etapper avverkade på sistone i hyggligt vandringsväder: först ut Hålehall - Vejbystrand. En del bekanta vägsträckningar men faktiskt även någon ny. 11 lättvandrade km, delvis asfalt/trafikerad väg men vacker utsikt från Hålehall och härlig bokskog. Man passerar ytterligare en vingård under uppbyggnad men annars kan man ta sig upp en km från Vejbystrand till befintlig vingård, eller ta en matbit på restaurangen i Vejbystrands hamn.

Hallandsås vy.JPG
 
Nästa etapp: Hålehall - Örlid med en liten avstickare in i Hallands län. Mycket lättvandrat, mycket få andra vandrare utmed vägen och endast 9 km. Färre vyer med utsikt än Hålehall - Vejbystrand men lite historiskt intressant. Postrånevandringen brukar gå här varje år, till minne av att en postryttare rånades när han färdats från Norge utmed den gamla riksvägen. Han har även fått en sten rest till minne av denna, uppenbarligen stora, händelse.

Postrånestenen.JPG
 
Gamla riksvägen, 1600-1700-talets motorväg för trafik mellan Norge och Danmark och längs med västkusten. Utmed leden och denna riksväg passeras en mycket liten och o-spektakulär bäck som är nuvarande länsgräns, men som under några år före 1658 var riksgräns mot Danmark. Det sägs att drottning Kristina hoppade över den när hon abdikerat i sin glädje att få lämna Sverige.

Gamla riksvägen.JPG
 
Och sedan ännu en etapp i nordvästra hörnet: Båstad - Ängelbäcksstrand, 14 km. Också tämligen lättvandrad och ingen trängsel. Skönhetsvärdet är högt nära Båstad med ännu några vackra utsiktspunkter och på Grevie backar, men lite tradig asfaltsträcka mitt emellan. Men det kompenseras av de andra delarna! Här ljuvliga Grevie backar.

Grevie backar 2.JPG
 
Och så den klart tuffaste etappen: Arild - Mölle, 16 km av nästan bara uppåt och neråt över stock och sten. Men den belönar en rikligt med storslagna vyer. Här Håkull - i mitt tycke Skånes allra vackraste utsiktsplats där man i en och samma vy ser ut över Kullahalvöns båda kustsidor, och dessutom har Bjärehalvön och Hallands väderö på ena sidan. Och rakt fram ett vidsträckt odlingslandskap med byar och gårdar.

Det kräver lite att ta sig dit, men det är värt varenda gram mjölksyra.

Om de andra etapperna haft glest med andra vandrare, så gäller det dock inte på Kullaberg, allra minst under sommaren. Bra skor med rejäl sula och inte alltför trasiga knän och fotleder är att rekommendera för Skåneledsetappen, med eller utan omvägen om Håkull.

Håkull vy mot Möllesidan.JPG
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp