Skåneleden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar inte avge några nyårslöften, men just 2020 vill det sig så att jag har lite bättre förutsättningar att försöka kombinera en del av de saker som ändå intresserar mig, och göra dem till i alla fall en "nyårsambition". Jag gillar att vara ute och röra på mig i naturen, jag gillar att fotografera djur och natur och jag älskar mitt Skåne.

Dessutom har mina lördagar och söndagar, som annars ofta varit intecknade av jobb inte bara på hemmaplan, en mycket större chans att faktiskt fungera som normala helger dvs med två lediga dagar per vecka. Och slutligen har jag numera pendlingskort för kollektivtrafik i hela Skåne, inte bara över sommaren! Men av Skåneledens 125 mil har jag bara gått mycket mycket få, i oorganiserad form och extremt sporadiskt, nästan bara hemmavid.

Allt detta mynnar ut i ambitionen att under året åka runt till några nya platser, planera för att kunna göra hela etapper, fotografera nya vyer och samtidigt få frisk luft och motion. Det enda som denna utmärkta sysselsättning kostar är tid, men med lite planering tror jag det kan lyckas att trycka in femtio mil. Det svåra blir att hinna med något extra i april - oktober pga högsäsong i trädgården och andra utejobb, men går det inte, så får det vara bra nog med det som går!

Redan idag avverkades den första etappen på Skåneled 5 Öresund (etapp 20). Som av en händelse också den längsta deletappen på hela 26 km, Foteviken till Falsterbo strandbad. Och eftersom november till januari erbjuder en sällsynt chans att gå ut också på Måkläppen och kolla efter sälar, så blev det några bonuskilometrar ovanpå.

Allt som allt - med stallet och ett par byten med tåg/buss - har dagen genererat 50 042 steg. :eek: Det är nog nytt personbästa, kändes lite slitigt efter Måkläppen men ändå ok. Etappen var väldigt fin med varierat och ganska lättvandrat underlag. Utan Måkläppen och med lite längre ljusa dagar, så hade det suttit fint med ett stopp i Skanör för en kall öl och rökt fisk. Men nu blev det mer jämn marsch - och Måkläppen, så värt det! Allra längst ut på sydspetsen, så låg sälarna och visade upp sig på en egen liten ö, alldeles lagom långt bort. De vuxna som dästa julbordsgäster som lite ångrar att de tog den där sista sillbiten, och ungdomarna ute i vattnet och mer aktiva.

DSC_0919.jpg
 

"Uff, all denna julmaten. Borde nog inte tagit så många sorters sill. Men det är ju så gott! Tur att det är långt till beachsäsongen. Eller nej vänta... det här ÄR ju beachsäsongen! Äh, fuck it. Rund är också en form."

DSC_0914.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp