Skåneleden 2022

Dags igen för ett billigt och hälsosamt semesternöje! Extra billigt pga försöker lösa resorna med kollektivtrafik som funkade superbra idag. Torekov - Hovs hallar - Båstad, 24 km blandad terräng i perfekt vandringsväder. 19 grader och mestadels havsbris eller skugga från skogspartier.

Långa fina sträckor utmed havet men också nyupptäckta skogsområden och naturreservat. Och en avstickare in om Norrvikens trädgårdar på sluttampen för att njuta av god mat i vacker miljö och vila fötterna lite.

751E2BD6-B01B-44F6-8846-8A50579A2145.jpeg
 

Och den här filuren gick lugnt och betade med sina kompisar, tills ”Åh!! En kamera! 😍” och så slutade han genast beta gräs, galoppskuttade upp till toppen på den högsta kullen och ställde sig blickstilla och helt uppsträckt tills han kände sig säker på att ha fastnat på bild med sin stiligt nyfriserade kropp. (Kompis i bakgrunden mer tveksam)

45BDB21F-D525-47D4-BB4B-3781C5662CEC.jpeg
 
Ser riktigt trevligt ut! (Speciellt desserten :d)
Jag skaffade säsongskort när de öppnade i våras, mycket med tanke på att jag måste ta mig dit och äta oftare. Lite onödigt med entréavgift varje gång om man ibland har maten (och desserterna!) som huvudmål. Men nu med årets andra besök är säsongskortet redan intjänat. 😄 Menyn sa att desserten skulle vara vitchokladglass med syren, mördeg och vaniljkokt citron, misstänker att den också var minnesvärd men antagligen har de bytt nyligen. Älskar att de har råvaror i säsong och mycket från parkens egna odlingar. 😍
 
De är (var!) den mest delikata och perfekta flädersorbet som någonsin ätits. I alla fall av mig (och jag har ändå ätit en del :D ). :heart De gräddliknande inslagen på sidorna var någon färskostcreme, också mycket väl matchat till helheten. De nailar verkligen detta annars lite floskelartade med att "sätta smakerna".
Aha, jag trodde det på sidorna var nån glass. Stirrade orimligt länge på det i mitten, såg så himla släta ut! Åh jag vill också ha flädersorbet :d
 
Och idag en härlig höstpromenad utmed Skåneled 3 ”Ås till ås”. Utgick från starten i Åstorp och gick en och en halv etapp ungefär, med avslut i Klippan. Ljuvliga höstfärger och möten med många hundägare och möte med närkontakt med en lycklig golden retriever. Och en och annan ryttare ute på tur.


95D221E5-5157-4AFE-9D56-8B81C7E3EEC7.jpeg
 
Vill också passa på att tipsa Skåneboende om den förträffliga sidan ”Vandra med koll” som i ett nafs planerar hela resan med kollektivtrafik från ens hemmastation. Den kan även slumpa en sträcka om man anger hur långt man vill åka + hur långt man vill gå och när på dagen man vill börja. Mycket bra grej!

Den är omhändertagande som en mamma och räknar ut om man tänkt gå så långt eller sent att det hinner bli mörkt, då berättar den att man bör övernatta eller ta med sig en pannlampa. Så gulligt! Antagligen påminner den att man ska ta med sig mössa för att inte frysa om öronen om man vill vandra en kylig dag.

0C175C61-9607-497C-A069-07D8EC370A8B.jpeg
 
Apropå leder så försökte jag gå i Sinarpsdalen men jag hittade inte markeringarna… har du gått där?

Lite pinsamt men jag har faktiskt inte gjort det fastän jag passerar där med bil ibland, däremot har jag hört från någon mer att det var dåligt markerat eller att leden bara slutade eller hur det nu var. Så det avskräckte lite från att testa, annars är där ju jättefint och jag räknade med att gamla banvallen skulle bli ett trevligt promenadstråk, så jag hoppas ännu på att det fixas till.

Kan däremot i området rekommendera Skåneledssträckningen Båstad - Ängelbäcksstrand, det borde också vara bekanta marker för mig men man upptäcker alltid något nytt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp