Skånemejerier vs Arla

Torktumlare

Trådstartare
Ang. mjölkkors rättigheter.

Jag som bor i skåne dricker oftast skånemejeriers mjölk. Men man kan välja på arla också. Någon som har någon aning om vilket mejeri som har bäst förutsättningar för djuren? Vet inte riktigt var Arla har sitt "Bolag" men antar att skånemejerier har det i skåne. Nära är bra om man tänker på klimatfrågan. Men om vi lägger allt annat åt sidan och bara tänker på hur djuren har det. Någon som vet vilket bolag som tar bäst hand om sina kor. Dp menar jag med utevistelse & dyl.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Norrmejerier, Milko och Skånemejerier har IP-certifiering, den innefattar Eu-bestämmelser, djurhållning/hantering, miljö, växtodling o.s.v. för leverantörerna. Arla har ett eget system som väl i stort sett är rätt lika, har inte någon djupare koll då jag själv bor i norrland och levererar till Norrmejeriet.

I ditt fall måste det ju vara det bästa att köpa Skånemejeriets produkter, då du både gynnar lokalproducerat samt kortare leveranssträckor.

Kicki :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Är utevistelse för korna en viktig fråga för dig, så är väl ekologisk mjölk ditt självklara val.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Är utevistelse för korna en viktig fråga för dig, så är väl ekologisk mjölk ditt självklara val.


Utevistelse sommartid gäller även för gårdar som inte bedriver ekologiskt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

arla är väl anslutet till KRAV.
Jag vet inte hur olika reglerna ser ut, men jag har för mig att KRAV har strängre.
Jag skulle köpa närproducerat och välja det ekologiska alternativet, om det fanns.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

arla är väl anslutet till KRAV.
Jag vet inte hur olika reglerna ser ut, men jag har för mig att KRAV har strängre.
Jag skulle köpa närproducerat och välja det ekologiska alternativet, om det fanns.

Både Skånemejerier, Norrmejerier, Milko och Arla är anslutna till KRAV. För KRAV så finns det ju regler för användning av t.e.x konstgödsel, besprutning samt att uppbundna djur inte är tillåtet. Men med dagens utveckling så är det färre och färre gårdar som har uppbundet och handlar man närprod.så bidrar man till att stärka krafterna i sin egen bygd, vilket genererar i bättre lönsamhet och iom. det investeringar i form av lösdriftsgående, robot och liknande.

Ser man här i norrland så faller många lantbrukare på tillgång till mark vid ett ekologiskt alternativ, då man behöver rejält mycket mer odlingsmark. Något som vi själva har fått erfara, vi fyller alla andra krav förutom marktillgången vid ekologisk drift.

Kicki :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

tack för alla svar. men har för mig att skånemejerier även har en ekologiskt "serie". trög som jag är, någon som kan sammanställa vilket som faktiskt är bättre (för djuren) om man jämför arla & skånemejerier ?
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Eftersom de båda har "regler" så går det ju på ett ut, Skåne följer ju IP och Arla har eget, vilket säkert inte är sämre, blir ju svårt att konkurera då. Men som du ser i mitt tidigare inlägg så finns det skäl att välja närproducerat, något som även direkt och på sikt gynnar djuren i din närhet!

Kicki :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Vi har ju även böndernas egna lilla mejeri, iaf här nere (samt i Tågarp där jag såg denna mjölken först :D). Mjölken säljs på dunk och är svingod, kanske inte så ekologisk men lätt att man gynnar bönderna i närheten.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Både Skånemejerier, Norrmejerier, Milko och Arla är anslutna till KRAV. För KRAV så finns det ju regler för användning av t.e.x konstgödsel, besprutning samt att uppbundna djur inte är tillåtet. Men med dagens utveckling så är det färre och färre gårdar som har uppbundet och handlar man närprod.så bidrar man till att stärka krafterna i sin egen bygd, vilket genererar i bättre lönsamhet och iom. det investeringar i form av lösdriftsgående, robot och liknande.

Ser man här i norrland så faller många lantbrukare på tillgång till mark vid ett ekologiskt alternativ, då man behöver rejält mycket mer odlingsmark. Något som vi själva har fått erfara, vi fyller alla andra krav förutom marktillgången vid ekologisk drift.

Kicki :laugh:

är milko det? Ja där ser man. Såg inget på paketen ::D
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Men all mjölk är väl inte KRAV-märkt bara för att mejerierna är anslutna till KRAV och därmed har sådana produkter också.
 
Senast ändrad:
Sv: Skånemejerier vs Arla

Arla har inga kor, och antagligen inte de andra större mejerierna heller, och är därmed marginellt inblandade i hur dom har det. Man kollar kvalitén på mjölken man hämtar och ser att kor och fr a juver är friska. Därutöver hänger allt på bönderna.

Vill du ha kunskap om hur korna lever och sköts ska du se dig om efter ett gårdsmejeri. Det är ont om dom än så länge men kanhända finns något i din trakt?

LIA
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Precis, man vet ju inte VILKEN gård man får mjölk ifrån när man köper från de vanliga mejerierna.

TS:
Alla kor har det olika, det finns Arlabönder vars kor har det alldeles utomförträffligt, liksom bönder som är anslutna till skåne, falköping, milko eller vad det nu är. Liksom det tyvärr finns bönder där korna inte har det bra som levererar till mejerierna. Jag skulle inte tro att det är någon skillnad i hur korna har det mellan mejeriernas leverantörer på det sättet, alla ska ju följa svensk djurskyddslag.

Däremot är det ju skillnader i eko/konventionell hållning, och det finns andra anledningar till att köpa närproducerat. Men frågan är om det är så stor skillnad ens på det nere i Skåne? Arla kanske är minst lika närproducerat? Dock är ju Arla störst, så vill man gynna de mindre företagen så bör man kanske välja Skånemejerier.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Åsens mjölk (tror det är dom du som pratade om plastdunkar menar) produceras ju i skåne, men var den sen förpackas vågar jag inte svara på...

Sen har ju Wapnögård (utanför Halmstad) oxå ett eget mejeri!
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Vi har ju även böndernas egna lilla mejeri, iaf här nere (samt i Tågarp där jag såg denna mjölken först :D). Mjölken säljs på dunk och är svingod, kanske inte så ekologisk men lätt att man gynnar bönderna i närheten.

Menar du med här nere alltså Skåne. Så tror jag du menar Åsens mjölk? OBS. Skånemejerier har dock köpt upp Åsens så de är skånemejerier fast de fick fortfarande ha kvar sitt namn. Någon som kan de?
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Arla är noga med renlighet och hygien..:D
Nu senast så sålde dom mjölk med diskmedel i..:eek:(stog i tidningen idag)
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Ja, Wapnö har ju egen gård och man kan läsa om deras djurhållning på deras hemsida. Vi köper allt från Wapnö här hemma, tycker de verkar ha schyssta tankar kring djuren. Till våren ska vi på deras betesutsläpp och titta på glada kor i gräset :)
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Arla har inga kor, och antagligen inte de andra större mejerierna heller, och är därmed marginellt inblandade i hur dom har det. Man kollar kvalitén på mjölken man hämtar och ser att kor och fr a juver är friska. Därutöver hänger allt på bönderna.

Började skriva ett svar men insåg att jag lika gärna kan skriva under LIA:s inlägg istället.

Mejeriet köper in mjölk.
Mjölken produceras av mjölkbonden.
Vilket mejeri som har bäst djurhållning går därför inte att svara på eftersom varje enskild mjölkproducent driver sitt lantbruk efter egna förutsättningar.

Man kan köpa KRAV-märkt mjölk från flera olika mejerier. Vad som skiljer KRAV-mjölk från annan mjölk kan man läsa sig till på KRAV:s hemsida. Man bör vara medveten om att KRAV egentligen inte säger så mycket om djurhållningen jämfört med "vanlig" mjölk - det finns gott om gårdar med väldigt bra djurhållning där man ändå inte producerar KRAV-märkt. Med andra ord, är man KRAV-producent uppfyller man vissa villkor, men det kan även en icke ansluten producent göra.

Är man engagerad skulle man ju kunna sätta sig och ringa runt till olika mejerier och ställa frågor om vilka krav de ställer på sina mjölkleverantörer. Om många efterfrågar mjölk från glada kor (:D) kommer mejerierna att ta fram sådana produkter, kanske genom någon egen kvalitetsmärkning.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

KRAV mjölken är levererad av en bonde som är KRAV godkännd. Personligen anser jag att KRAV kor har det lite bättre som får gå med kalven några dagar, mycket bättre för kossan och för kalven med!! Och myten om att kalven är svår att lära att dricka ur hink sen har jag aldrig upplevt!!!
Men alla kor i Sverige har det bra (undantag finns alltid).

Heja Sveriges djurskyddslagar!!:banana:
 

Liknande trådar

Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 166
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 244
Senast: Mkb
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 581
Senast: LIA
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 942
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp