Skåning som hamnat i kylan

peace

Trådstartare
Hmm ja,har ju flyttat från Skåne till Dalarna och grannfrun har nu fått mig att följa med ut på ridturer :).Och nu talar vi inte om 1 timmars turer,utan vi är ute 3-4 timmar och då övervägande skritt.Är jättekul,MEN jag har i inte fått med mig några ridkläder överhuvudtaget,mer än mina travkläder,och dom passar inte att rida i,och igår när det var -20 kan jag lugnt säga att det var lite kyligt ;)...Så lite tips om varma sköna kläder,behöver inte vara fina märkeskläder,men dom ska vara praktiska&varma,inget kul att frysa ju...??
 
Sv: Skåning som hamnat i kylan

Jag skulle tro att du hittar flera trådar på det om du kikar i "Utrustning"
 
Sv: Skåning som hamnat i kylan

I helgen då vi haft ca -5 grader, snöat massor och blåst har jag haft vinterlöpartigths i matt materiar, underställströja, tunnare stickad tröja, knäskidstrumpor, raggsockar, termobyxor, min goa Fristad-jacka, tubhasduk i fleece och en storlek för stora ridkängor utan stålhätta. Behöver dock nya termobyxor och blir det kallare har jag en fleecetröja på mig också.
 
Sv: Skåning som hamnat i kylan

Köldkunskap 101 ;) :):

Lager på lager är nyckeln!
1. Börja med ull närmast kroppen, ett underställ i merinoull eller arméns ullfrotté.
2. Sen en tjocktröja. Jag har en Helly Hansen "rött fluff", med tumhål i ärmarna, och den är grym.
3. Ridbyxor, eller inget alls. Hellre inget alls än ett par för tajta.
4. Täckkläder. Antingen täckjacka och termoridbyxor, eller min favorit: overall! Jag har 1 lättare overall för upp till -10 grader (199kr på Lakkapää) och en tjock skoteroverall som gör att jag svettas om jag ska mocka ligghall i -20 grader (299kr på Biltema). Köp minst en storlek för stor, så att den inte blir för tajt när du sitter i sadeln.
5. Fötterna. Är du varm om kroppen så underlättar det ju såklart, men isbitar till tår är inte kul och man kan faktiskt förfrysa dom. Se till så att du har ull (eller åtminstone någon typ av tjocksocka) som första lager på fötterna. Termosulor (sådana med folie) i skorna. Och skorna ska ha tjocka sulor som inte läcker kyla. Jag som är en fryslort klarar fötterna jättebra när jag är varmt klädd + har Heat Holders-strumpor + termosulor, trots att mina skor är ett par billiga ofodrade stålhättor från Jula.
6. Händerna. Det här är mitt stora, stora problem. Tillräckligt varma handskar utan att dom är för klumpiga? Här kan inte jag ge något bra tips för jag letar fortfarande. Kör just nu på Tegera läderhandskar med vanliga fingervantar under. Inte helt nöjd. Men är kroppen varm så spiller en hel del över på händerna.
 
Sv: Skåning som hamnat i kylan

Ang handskar så hittade jag ett par travhandskar härom året.
fleecefoder med vattentätt skydd. klockrena!

annars finns det skidvantar där det också är ett löstagbart fleecevante inuti en vattentätt handske. man måste ha nåt som suger upp svetten på samma sätt som en strumpa.
 

Liknande trådar

Äldre Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
11 573
Senast: Flixon
·
A
Hästhantering Flytta gärna om jag postat fel! Jag undrar hur ni andra hanterar kylan?? Jag vet att säkert så lider vi hästägare mer än vad djuren...
Svar
4
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp