Bukefalos 28 år!

Skåningar - hur står ni ut?

ufot

Trådstartare
Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.

En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.

Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.

Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.
 
Dialekten är inte enhetlig utan skiljer sig mycket, jag talar Lundadialekt och har aldrig haft minsta problem när jag åker norrut. Klimatet är bästa tänkbara och landskapet brukar liknas vid ett arkadiskt. Det vi saknar i jämförelse är vildmarken, fjällen och de stora rovdjuren - äventyret.
 
Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.

En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.

Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.

Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.
Tjaa, som uppvuxen i norra Halland kan jag bara hålla med om vädret MEN man vänjer sig. Idag tex går jag ut på morgon resp sen efm, eftersom det är 29 grader i skuggan o en massa insekter här uppe i skogen. Man får vända på dygnet lite om man inte bor vid kusten. Skånska dialekter är roliga, många olika sorter o många härliga gamla ord som fortfarande används. Man får lära sig efterhand. Varje plats har sin charm, härliga morgnar, massor av vinbär just nu, vårbesök av tranor och älg, vildsvin, rådjur o rovfåglar i närområdet
 
En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.


Spelar det nån roll? Ni norrlänningar pratar ju ändå aldrig med varann. Ett ja på tisdagen följt av ett jo på onsdagen kallar jag inte ett samtal.




;)
 
Jag är nedflyttad norrlänning jag med, så här kommer mina överlevnadstips:

  • Samla på dig hatet mot vintern (som inte är nån riktig vinter alls, utan bara mörk och blöt tortyr :yuck:), och plocka fram det ur lagret dagar som idag: varje gång du kommer till "JAG STÅR INTE UT!!!" så påminner du dig om hur du faktiskt längtade efter den här värmen när det var sådär bedrövligt blötkallt... Det gör dig inte exakt svalare, men det minskar lite på vredesvärmen, vilket kan vara avgörande för att överleva dagen.
  • Informera dig om värmeslag, lär dig tecknen och kom ihåg dem. Jag har fått värmeslag på två platser i mitt liv: Australien och Skåne... No joke, ta det på allvar (framförallt dagar när det inte blåser ens - även om de är sällsynta här!).
  • Skånskan... Jag har bott här bra många år nu och kan hänga med i de "finare" skånska dialekterna (som tex Lund som nämns ovan), men har helt enkelt gett upp om de grövre. Jag erkänner glatt att jag inte begriper ett ord - jag är ju en sån där exotisk norrlänning så folk får ha överseende med mig :angel: - och om skåningen är intresserad av att lyckas kommunicera går det ofta att få ner skånskan liiiiiiitegrann i alla fall. Det tycks också finnas (minst) en egen dialekt för varenda liten by, så att lära sig "skånska" kommer man nog inte långt med... Jag hade en granne i tre år som nästan dagligen pratade med mig över häcken, och trots att jag tydligt förklarade att jag inte begrep nånting och sen bara stod och log som en idiot mot honom så pladdrade han glatt vidare. Ingen aning om vad han sa. (Nu har det flyttat in en trevlig familj där som tack och lov är invandrare och därför pratar helt begriplig svenska, även om de såklart bryter lite på skånska också.)
  • Vintern... Jag vet inte, ärligt talat. Fly om du kan! Annars är det bara att bita ihop. (Du kan ju prova att spara såna här jättevarma sommardagar och plocka fram mitt i vintern för att påminna dig om hur skönt det är att det inte är varmt i alla fall, men det har aldrig funkat för mig. Vintern är för hemsk.)
Inte världens bästa överlevnadstips tyvärr, men jag har hängt med än så länge i alla fall! :up:
(Dessutom är jag pollenallergiker så jag får inte ens ut nåt av våren...)
Och kom ihåg: du tycker det är varmt nu, men vänta till 1-2 tiden inatt när du ska försöka sova. är det varmt... ;)
 
Åh, denna tråden passar mig!

Jag är nerflyttad dalkulla (eller ja, norrlänning då enligt skåningarna) och har blivit kvar i Skåne i fem år.. konstigt nog^^.

Men, iallafall, jag bor i norra Skåne (Hässleholm) och där pratar de tack och lov inte lika grötigt som jag har förstått att de gör längre söderut.

Jag fick lära mig rätt snabbt att på vintern är det ingen idé att titta på termometern i Skåne... man tittar, åh bara två minusgrader jamen dåså... sen går man ut och fryser ihjäl! För de blåser... som det alltid gör.. så det känns som minus 50 grader istället för två...

Somrarna gillar jag dock! Och vårarna ja, rapsfälten = :heart:heart så vackra.

Men, jag har kommit på att det är i Dalarna mitt hjärta bor... men, jag hade nog inte insett det såhär väl om jag inte bott borta ett tag... borta bra, men hemma bäst... (sitter just nu hem-hemma, sista dagen, far ner till Skåne imorgon.... blandade känslor.. men i höst blir det flytt iaf)


//r
 
@ufot
Vintern i Skåne är underbar, att kunna köra hoj på julafton är toppen! :D Jag hatar snö, snö är ok veckorna över jul och nyår!
Sen tycker jag inte att det är så kallt, mysigt att bylsa på sig tjocka kläder nån månad!
Sommaren är ju sommar! Det ska vara varmt och skönt på sommaren!

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.
Förlåt, men vi pratar fortfarande samma språk..! ^^
Konstigt det där med dialekter.. Vi skåningar förstår Sveriges alla dialekter men kommer man över Hallandsåsen så har folk problem med att förstå.. Skåningar är väl lite bättre antar jag ;)

Skåne är platt, men inte så platt som resten av Sverige verkar tro :) Och vi har träd, till och med skog, vilket verkar förvåna vissa.. :p

Och jag menar, passar det inte så flytta.. ;)

Mvh
WS6 som pluggade 2år i Norrland och insåg att där ska hon INTE bo igen! :D
(För vem fan vill ha snö 6mån/år?! O_o )
 
Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.

En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.

Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.

Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.

För 37 år sedan flyttade jag från norra förorterna i Stockholm till Lund. Vintrarna var värst, kallt, fuktigt och blåsigt. När snön äntligen kom så låg den inte stilla utan blåste bara omkring och bildade ibland höga drivor. Jämfört med mina hemtrakter så saknade jag naturen och språket inte helt lätt.

Men jag har vant mig så småningom. De senaste 20 åren har jag bott i mellanskåne. Här är vintrarna mkt bättre än nere på slätten. Jag förstår skånskan, har ibland lite svårt för att mina barn pratar skånska men inget att göra åt.
 
Kollade på väderkartan och var är det varmast idag, jo i Norrland :) Mora 26 grader, Storuman 29 och Luleå 26 grader jämfört med behagliga 24 grader i Skåne (med svalkande ostan vid kusten).
 
Fördelar med det riktiga Norrland (Kiruna):
- Är det vinter så är det vinter (nov-april). Snön ligger.10-20 grader kallt är perfekt. Blåser sällan. Perfekt underlag ute.
- Det snöar på vintern.
- Hästarna behöver inga skor vintertid. Snö är inte halt vintertid och hovarna slits inte.
- Vårvintern (mars-april) är underbar. Det finns inget som går upp mot den.
- Sommaren är väl kanske inte det bästa (midsommar-sep) men det är åtminstone inte över 30 grader.
- Under ena halvan av året blir det aldrig mörkt.
-Naturen är fantastik.
- Underbara ridvägar. Vi har ett helt berg att rida på + mycket mer.

Fördelar med Skåne:
- Det går hyfsat att hålla igång hästen utan ridhus de flesta veckor på året.
- Det är termomentermässigt aldrig för kallt att rida (uppe i Kiruna har jag köldgräns på -20).
- Det är längre betesperiod.
- Hästarna kan gå på lösdrift.

Nackdelar med Norrland:
- Det är alltid nån vecka per år det är -30 ute i byn. Då går det inte att rida.
- Vissa höstar vill snön inte komma - mörkt och trist.
- Solen är under horisonen ca 1 månad.
- Maj månad är hemsk. Det snöar och barmark om vartannat och gräset lyser med sin frånvaro.
- Kort betesperiod (ca 2 mån) - går åt mer mat.
- Hästarna måste stå i trista vinterhagen längre (okt-jun).

Nackdelar med Skåne:
- Vintrarna, om man nu kan kalla dem för det, är HEMSKA. Det bara regnar och blåser och inga kläder i denna värld kan hålla mig varm.
- Sommaren är för varm.
- Finns inga backar, åtminstone inte var jag har hästen.
- Dåliga ridvägar.

Ufot som längtar till Norrland. Åker faktiskt ditnästa vecka. Kan lova att det är snö i fjällvärlden...

Jag har faktiskt hittat ett sätt kyla av mig på. Satte flaskor med vatten i frysen och har dem nu i sängen. Svalt och skönt.
 
Stämmer i och för sig. MEN snön lyser upp rejält. Jag tycker personligen att vintrarna är MÖRKARE i Skåne, det är ju ingen snö. Dessutom är det kallare i Skåne oavsett vad sörlänningarna tror. 10-15 grader kallt vintertid är underbart väder och mycket varmare än +5 regn och blåst i Skåne.
 
Norrland? Som infödd skåning räknar jag allt norr om gamla riksgränsen som Norrland. Småländska höglandet är väl en utlöpare av fjällvärlden, eller?

Och en sak: Skåne är inte platt. Visst, det finns slättbygder. Men annars har vi gott om åsar och kullar. Och skog.

Fast vintrarna kan inte en aldrig så inpiskad skåning tycka om. Råkallt, mörkt, blåsigt, snöblask och lite frysgrader så vägverket måste vräka ut tonvis med salt.
 
@yennork: Ok, bara så vi vet vad vi pratar om, det här är FJÄLL i NORRLAND:



Dvs i Jämtland :p

Hur det än är så bor jag i Dalarna, Svealand (som i "Svearna äga rätt att välja konung").

Har aldrig varit i Skåne på vintern men med tanke på beskrivningarna hoppar jag nog gärna över det. Sommaren i Skåne kan vara alltför varm men det ska jag inte säga nu med tanke på att vi här i Dalarna håller på att flyta bort av svett.
 
Av alla osannolika ställen en äkta norrlänning kan hamna på flyttade jag hipp som happ till Skåne. Det finns en hel del jag inte förstår mig på i detta sydliga landskap. Till exempel är vädret. Hur står ni ut? Vintern, om man nu kan kalla det för vinter, är svinkall. Det regnar och blåser hela tiden och hur mycket kläder jag än sätter på mig fryser jag. Sommaren är alldeles för varm. Hur klarar ni er utan att få värmeslag? Jag svettas konstant, dricker vatten som en kamel och orkar knappt lyfta ett finger.

En annan sak är skånskan. Den låter ju som kinesiska i 180. Hur i hela halva världen kan ni förstå varandra? När förra arbetsgivaren skulle beskriva hur jag skulle göra stod jag som ett levande frågetecken och var tvungen att genant säga: Kan du ta det igen, lite saktare? Det ännu mera genanta var när jag inte förstod det ens andra gången utan en tolk var tvungen att kallas in som pratade någorlunda begripligt.

Ibland, eller om sanningen ska fram, ganska ofta, frågar jag mig hur det kom sig att jag egentligen flyttade hit och hur det kommer sig att jag stannar kvar i alla fall ett par åt till. Den enda anledningen jag kan komma på är väl våren. Den skånska våren är fantastisk. Dock slår den inte norra Norrlands vårvinter med gnistrande snö, klartblå himmel och en sol som värmer underbart.

Nej, det är bara att erkänna det. Jag har hemlängtan. Det konstigaste i denna hemlängtan är att det jag främst saknar från min barndom är klimatet och språket.

Så, kära skåningar: HUR STÅR NI UT.
Jag har ständigt hemlängtan (till Västerbotten) och jag har bott i Skåne i 11 år nu. Jag bor i nordöstra Skåne så här pratas ingen jättebred skånska alls så jag förstår det mesta ;) Det är inte platt heller, utan rejält kuperat med skog överallt och jag bor mitt mellan två stora himmelska sjöar som jag älskar och jag kan välja vilken jag vill bada i beroende på hur vinden blåser (Ivösjön och Levrasjön).

Jag är lycklig över att jag kan ha Blåregn i min trädgård! Och ända sedan jag var barn har jag drömt om stora knotiga ekar.....

Men jag saknar vintrarna, snön, kylan, kunna åka skidor i mars-sol på gnistrande skare....... Norrskenet, de ändlösa skogarna...... Jag saknar den sortens skog, som bara finns i Norrland. Storspoven om våren! Rödvingetrast och Taltrast under ljusa sommarnätter. Lingon! Hjortron!! De snedtimrade, gråa ladorna på lägdorna.....

Jag önskar jag slapp fästingarna.

Men jag älskar Skåne också. Det trodde jag aldrig jag skulle säga!
 
Jag är en skåning som flyttade till en pytte by utanför Norrtälje (Norrland alltså...) och upplevde klaustrofobi för första gången! Inga öppna vidder, skogen kröp närmre och man visste aldrig vad man hade bakom ryggen. 6 mån klarade jag sen flyttade jag hem till Skåne igen! Bara känslan av att få ta bilen och köra iväg för att se horisonten!!! Nä, ut på slätten, känna vinden i håret och ha fri sikt så långt ögat når, då mår iallafall jag som bäst!
 
Nackdelar med Norrland:
- Det är alltid nån vecka per år det är -30 ute i byn. Då går det inte att rida.
- Vissa höstar vill snön inte komma - mörkt och trist.
- Solen är under horisonen ca 1 månad.
- Maj månad är hemsk. Det snöar och barmark om vartannat och gräset lyser med sin frånvaro.
- Kort betesperiod (ca 2 mån) - går åt mer mat.
- Hästarna måste stå i trista vinterhagen längre (okt-jun).

.

Du glömde att när det väl blir ljust och varmt kan man inte gå utomhus utan att bli uppäten :nailbiting:

Nädå jag älskar Norrland, iaf "min" del. Men jag skulle inte kunna tänka mig att bo där nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp