Skänka kläder?

Chili

Trådstartare
Kan man fortfarande skänka kläder till välgörenhet? Om jag lägger kläder i Myrornas insamlingslådor, går de endast till försäljning om de är dugliga eller skänker de även dessa kläder direkt till behövande?

Jag har mycket utsorterade kläder men jag tror inte de är särskilt säljbara, och det känns synd att slänga om de är hela men daterade!
 
Sv: Skänka kläder?

Erikshjälpen? Röda korset? Två butiker som borde ta emot i Karlstad (dock säljer de)
RIA-huset annars?
 
Sv: Skänka kläder?

Vad är RIA huset? Alltså de får ju gärna försöka sälja kläderna hehe, men det hade varit trevligt om de gick direkt till behövande. Men sånt funkar kanske inte nu för tiden. Synd!
 
Sv: Skänka kläder?

Stadsmissionen?

Annars är det väl så att om du skänker dina kläder till en organisation som sedan säljer dem (tex. Röda Korset) så kommer pengarna tillbaka till behövande (kanske inte i form av just pengar). Jag tycker fler borde skänka istället för att slänga! :)
 
Sv: Skänka kläder?

Läste nu på Myrorna och jag läste nog lite för fort förra gången! De gåvor de inte kan sälja här skänker de till organisationer i andra länder eller till hemlösa etc. När jag läste förut kändes det som om gåvor som de inte kan sälja bara går till spillo och tar upp onödigt tid för personalen, men det var ju fel. Då blir det att åka till återvinningsstationen! :)
 
Sv: Skänka kläder?

Jag skänker till Erikshjälpen! Här är det arbetstränande mm som jobbar (bra för dom), kläder mm säljs och de som inte är säljbara s a s skänks till behövande.
Myrorna mm tycker jag har för centrala butiker som måste äta upp massor av pengar i hyra...
 
Sv: Skänka kläder?

Nu vet jag inte vart du bor, men jag sökte på nätet och hittade ett ställe i (bl a) högdalen (Sthlm) där de tog emot kläder MED ÖPPNA ARMAR och de va till de behövande direkt, inte för försäljning.

Detta är tydligen lite ett problem för hemlösa mm att det finns folk som skänker kläder men de hamnar ju oftast där kläderna säljs och inte direkt ger de som behöver dom "nya kläder"... När jag googlade stod de att just såna saker som underkläder (tex) va en enorm bristvara... Trosor, kallingar och behåar.. Det är ju sånt som folk inte direkt skänker bort utan hellre slänger...

Eftersom jag ändå skulle rensa pappas garderob så kollade jag även mina underkläder och skicka med sånt jag inte använde/inte kan ha längre...
Vill de i sin tur inte ha de så kan de ju slänga det tänkte jag...

När jag kom med kassarna stod de som sagt med öppna armar och verkligen tacka mej... När jag sa att en del av herrkläderna va riktigt "tråkiga" och omoderna (hela och rena dock) och att en del strumpor kunde va aviga, sa de bara det gör inget ALLT är välkommet... Och det gick som sagt direkt till behövande...
 
Sv: Skänka kläder?

Lånar tråden lite, på tal om ämnet... Hur brukar det ses på trasiga kläder tro? Jag har en vinterjacka som har ett litet hål i ena ärmen, fodret är dock helt och jackan värmer gott på vintern. Försökte kontakta Ria i början på vintern då jag ville skänka den till någon behövande men fick inget svar ens. Är det helt uteslutet att kunna skänka bort en vinterjacka för minsta lilla hål? Jag fattar ju att den inte kan säljas men till någon kall stackare som går ute borde den väl kunna användas tycker jag, huvudsaken den är varm :confused:
 
Sv: Skänka kläder?

tja, hade jag varit i behov av en jacka så hade jag tagit den även om det är ett litet hål i den. Så nog tror jag någon som behöver den vill ha den. Testa en organisation som ger direkt till de behövande så kommer den nog till användning :)
Fråga myrorna ifall dom inte kan skicka den vidare?

Har som du märkt att även om man vill skänka så är det inte alla som tar emot. Dumt tycker jag, när man erbjuder sig. Därför går jag nästan bara till myrorna. Dom var emot allt och är lika glada varje gång man kommer dit.
 
Sv: Skänka kläder?

Fem plastkassar blev det som fick hamna hos myrorna :-) väldigt blandat men hoppas de har nån nytta av det hela!
 
Sv: Skänka kläder?

Tipsar om kvinnojourerna, de behöver alltid kläder då det tyvärr alltid kommer kvinnor dit. Nu är det ju för sent :p Men någon annan kanske vill skänka :)
 
Sv: Skänka kläder?

*KL*
Har oxå tänkt rensa min garderob lite och skänka bort det som inte är trasigt osv. :) Så har oxå börjat fundera lite på vart man ska skänka kläderna.

När jag var liten fanns det ju som container som stod på vissa ställen där man kunde lämna kläderna, och det var nån organisation som skickade kläderna till fattigare länder, men de kanske inte har kvar sånt längre, nån som vet :) ?
 
Sv: Skänka kläder?

Tror du tänker på UFF. Vet inte om de finns längre.

Kl
Annars kan man ju alltid ge bort en sån där varm jacka själv. Bara ta med den ut och ge den till någon som ser ut att behöva den. Det brukar vara uppskattat.
 
Sv: Skänka kläder?

Också funderat på att skänka kläder, men vet inte riktigt vart? Är det bara att gå och lämna dem? Tar det emot allt?

Har en hel del hela schyssta kläder, inte direkt omoderna, men jag har tröttnat på dem. Hade ju varit härligt om de kom till folk som vill ha eller behöver dem. Alt. att pengarna för dem hamnar hos behövande.

Hur är det med skor?
 
Sv: Skänka kläder?

Kl

Jag skänkte kläder till Missionskyrkan här om veckan. 1,5 sopsäck som skulle gå till Litauen :)
 
Sv: Skänka kläder?

Det var det jag gjorde, men inget svar ens :p Får se om man kan hitta nån annan organisation här i trakten.
Myrorna däremot bojkottar jag, där hamnar inget plagg alls då jag är totalt allergisk mot Frälsningsarmén. Men någon kvinnojour kanske vill ha som någon nämnde.

Hade jag bott i någon storstad så hade det ju annars bara varit att lägga den någonstans där hemlösa håller till. Men nu har vi inget direkt sånt tillhåll här i stan, hemlösa finns men gud nåde om de ens skulle sätta sig under en bro - då cementerar vi igen skiten för att driva bort de som om de vore ohyra! :(
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 750
Senast: Buzzter
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 109
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp