Skånsk hingst till Granithsto

Solei69

Trådstartare
Hej

Nu är jag på jakt efter lite tips och hjälp.

Har ett halvblodssto på 17 år som jag nu vill ha en avkomma efter. Helst hingst i NV skåne och helst färsk semin eftersom hon i princip inte visar brunst alls även om ägg är moget.

Hon är ca 168 i mkh och fux, bläs, vita strumpor runt om. Långlinjerad något lågställd. Lik sin far. Klass 1 vid 3- och 4-års test. Tävlad i dressyr och hopp till LA/LA. Haft en avkomma som 4 åring e. Cortez, hingst 174 mkh, som visades som 3-åring med mkt bra poäng, men kastrerades på grund av ägarens ointresse (han såldes innan han var född).

Stammen på stoet är Granith-Krevad-Ceylon och hon har ett ljuvligt temperament för att vara "rödhårig". Hon är grov i leder men har ganska små hovar i förhållande till sin storlek. Aldrig haft några hälsoproblem öht.

Jag letar efter en hingst som kan ge en trevlig allroundavkomma men inte ger för liten avkomma då jag själv är 183 cm och vill gärna ha en häst runt 170 cm. Har tittat på ett par runt Skåne tex. Aerline H, Corlinsky G plus ett par till som verkar trevliga. Jag har inte hängt med i "hingstsvängen" sedan många år och känner att jag går mer på hur hingsten ser ut och rör sig i jämförelse med mitt sto än hur stammen ser ut. Är inte så sugen på rent fullblod men gärna i andra eller tredje ledet.

Detta blev långt men alla tips mottages tacksamt.
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Varför måste hingsten finnas i NV Skåne?

Aerline är ju fin även Cagancho.
 
Senast ändrad:
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Du kan få färsk transportsperma från hingstar i hela landet. Eller måste du inseminera henne på hingstens station p g a att hon haft svårt att ta sig?
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

I ditt område finns Nobel och Lambourghini + alla andra av Gränsbos hingstar.
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Kan titta på Heliotrops och Penarpsgardens hemsidor på deras hingstar.
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Om jag har att välja mellan olika hingstar är det den jag känner är rätt som jag väljer om de annars är jämbördiga. Därför vill jag gärna träffa hingsten "in person" så att säga eftersom känslan för hingsten kan avgöra för mig om jag väljer den eller ej.

När jag betäckte med Cortez träffade jag honom och ett par andra hingstar som var intressanta men jag fastnade för hans trevliga uppsyn och hur han var att hantera och detta är viktigt för mig då jag ofta har barn och ungdomar runtomkring hästarna och dessa, hästarna alltså, måste ha ett bra lynne och inte vara för skarpa och stissiga. Fölet blev otroligt sympatiskt och lätt att ha att göra med trots att han var hingst till han var nästan 4 år.:love:


Eftersom jag bor i NV Skåne så tänker jag mig dessutom att kortare transport=bättre fertilitet.:idea:
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Försök att åka runt på hingstvisningar och titta. Det vore ju synd om du missar en bra hingst som skulle passa ditt sto bara för att du inte haft möjlighet att se honom. Förstår verkligen att du vill se hingsten, jag skulle aldrig använda en hingst jag aldrig sett.

Mitt sto har tagit sig på första brunsten 15 och 17 år gammal med tranportsperma som åkt från Skåne till Uppland.
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Tack för tipset om Heliotrop och Gränsbos hingstar. Skall kolla lite nogrannare på dessa.

Har redan tittat på Cagancho på Penarpsgården eftersom det är i princip nästgårds, men han är lite lång i kroppen ( speciellt på bilden ) precis som mitt sto så jag skulle nog föredra en något mer kompakt hingst. Jag har tittat på Aerline och åker nog och tittar på honom samt Corlensky G eftersom han tydligen ger väldigt trevliga avkommor även rent psykiskt. Han är också lite kompaktare och mer "upprätt" vilket kompenserar för mitt stos benägenhet till att bli lite framtung. (Skall se om jag kan hitta en bild på henne där hon är någorlunda ren och inte betesfet.:crazy:)

Fler tips och åsikter mottages tacksamt!:D
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Tycker också du ska åka på hingstvsningar så du har fler allternativ att välja mellan. Eftersom du ska lägga ner pengar på en fin hingst så är det väl bättre att hitta den bästa hingsten som passar ditt sto än att bara titta på dem som finns i NV skåne. Finns ju fler hingstar och stationer i hela skåne+ Blekinge och sen har du ju Hästak som ligger i S småland. tar ju inte så lång tid att köra. Hoppas du hittar det du söker.
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

pic_show_id26104186.html


Halva hagen sitter utanpå hästen ...:crazy:

Nåja, ni får tro mig om jag säger att hon är fux och har en ganska lång hals.
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Jag gillar Aerline, har själv betäckt med honom -07 och fick en jättefin hingst -08.

Sen är jag väldigt svag för Rambo, har två ston efter honom med fina rörelser och trevliga hoppare, bra psyke, snygga, korrekta.

Sen om dessa hingstar passar ihop med ditt sto låter jag någon annan uttala sig om! :)
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Efter som stoet själv är 168 hög och grov så tror jag inte att JM eller Briar för den delen är passande hingstval. Bägge lämnar dokumenterat stort så det kan helt enkelt bli för stort för att bli en bra och hållbar avkomma med dessa herrrar.
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Min tanke precis. Behöver lite lättare, "kortare" och ädlare hingst för att kompensera för stoet. Hon har inga större exteriöra fel men jag vill inte bygga på genom att kombinera henne med en liknade hingst. Därför var jag ett tag inne på att betäcka med en fullblodshingst men eftersom hon med Krevad i stammen kan bli het redan som hon är skulle jag hellre se att det fanns fullblod i andra eller tredje led för att dämpa hettan lite. Sedan är jag väldigt förtjust i fuxar och skimmlar då mina två favorithästar haft just de färgerna så en skimmelhingst som Aerline lockar ju onekligen av mer än en orsak.

Fånigt jag vet, men vem är inte det så här i medelålderns början ???:p
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Ja men visst är det typiskt... Fin hingst flyttar långt bort.

Får väl bli en annan gång om det tar sig bra med färsk semin i år.
Veterinären säger att det är lättare att få stoet dräktigt med fryst om hon har haft ett föl nyligen än om det är längesedan sist.

Hennes förra föl f-96 kom till genom färsk semin, första försöket, första brunsten men nu har hon inte visat brunst och slår mot hingst vid försök med naturllig betäckning trots fina ägg, sprutad och bakt. odling som visade noll.
Vissa damer är bara lite egna...;)
 
Sv: Skånsk hingst till Granithsto

Då kan jag lämna ett litet tips på hingst. Mamman till denna var svart, stor och grov, pappan är Lambourghini.
Amazon029.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 153
Senast: moonstruck
·
Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 649
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 105
Senast: rostad
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp