Skånska ord

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 1 749
Tös och påg är definitivt motsvarigheter till varandra! De betyder flicka resp pojke. Inte tös = dotter som nån skrev. De är båda två gamla skånska ord (med olika ursprung) så det blir märkligt när någon som inte är skåning ska förklara att de inte är det.

Tös och påg är definitivt ord som fortfarande används här i Skåne. Samt tösabit. Ibland används även ordet pågablära men inte lika frekvent som tösabit.
Pågablära 😍 det och pågasnöre hör jag väldigt sällan nuförtiden utanför Skånegränsen.

De ston jag har haft hand om har ofta fått smeknamn som sötetös, eller tösetant när de kommit upp i ålder. Valacker har lustigt nog inte fått några liknande skånska benämningar

Pågablära 😍 det och pågasnöre hör jag väldigt sällan nuförtiden utanför Skånegränsen.

De ston jag har haft hand om har ofta fått smeknamn som sötetös, eller tösetant när de kommit upp i ålder. Valacker har lustigt nog inte fått några liknande skånska benämningar
Pågadrull och pågasnöre säger min mamma ofta. Och tösabit, då menar hon som i lilla gumman eller liten flicka. Tös som i flicka/tjej. :)

Skåningar: har ni hört ordet grebba användas nånting? En gång i tiden dejtade jag en smålänning som började kalla mig "sin grebba" eftersom jag kom från Skåne och "där sa man så". Uuuuuhhh nej var snäll och sluta med det, tyckte jag.

Jodå, visst hör man pågablära fortfarande men kanske inte från den yngre generationen.

Skåningar: har ni hört ordet grebba användas nånting? En gång i tiden dejtade jag en smålänning som började kalla mig "sin grebba" eftersom jag kom från Skåne och "där sa man så". Uuuuuhhh nej var snäll och sluta med det, tyckte jag.
Ja, men det känns riktigt urgammalt, har inte hört någon yngre än nu över 80 år säga det faktiskt. Min svärmor sa det en gång i tiden och hon var gammal redan på den tiden.

Jag tror det används mer upp mot Blekinge.

Snöre har jag tidigare bara hört i popsnöre. Intresssant om den ändelsen är äldre!

(mellansverige)

Japp, min farfar använde det om tjusiga tjejer (han va lite av en häradsbetäckare i sin ungdom🫣)

Är ordet "tösabit" gammaldags eller Ystaddialekt eller både och?
Min sambo från Kristianstad har aldrig hört uttrycket men han är från norra Skåne och hans mamma också.
Min mamma (från Ystad) kunde använda det men kanske mest på skoj.
Ingen aning om det är gammalt, men släkt från Helsingborgsområdet använder väl än tror jag. Eller om det är från Vänersborg.

Helt naturligt uttryck för mig.

Jag bor i Skåne, så här används de ihop, pågar och töser :)

Funderade också på motsvarigheten i övriga landet och det är nog som du skriver pojk eller i vissa delar pöjk, förr även sven men man får nog åtminstone gå tillbaka till början av förra seklet eller så, har själv aldrig hört någon använda det i den betydelsen bara läst i gamla böcker.
Töjser och sorkar Gotland
Så tös är nog väldigt allmänt låter det som.

• Gilla
Reactions: Sel
Källingar! Om kattungar. När min dotters kompis mamma (...) sa att de fått källingar, trodde jag de köpt killingar! Getter alltså..... Det är väl skånskt?!? Inget jag nånsin hört i Västerbotten!

Jag trodde på fullt allvar att min nya kollega från Stockholm inte var riktigt riktig när hon frågade var vi pirrade :jawdrop: Hon sa inte det. Hon frågade var pirran var. Typ "var e pirran" som i mina västgötska öron blev en fråga om var vi pirrade :cautious:🙃😱
Så det betyder samma hos dig?
Jag som inte fysiskt rodnar rodnar liksom inombords varje gång jag hör det, och tänker "skärp er, så kan ni inte säga!" och får sedan påminna mig, "jo, säckakärra var det, ja" :D

Källingar! Om kattungar. När min dotters kompis mamma (...) sa att de fått källingar, trodde jag de köpt killingar! Getter alltså..... Det är väl skånskt?!? Inget jag nånsin hört i Västerbotten!
Ja källingar är skånskt!

Didrik Gammelby på FB följer jag, han pratar skånska och lägger ibland ut videos om skånska ord, det är lite kul att påminnas om sin dialekt! Många ord har jag glömt, mamma använder ju många som jag inte längre hör eftersom vi inte pratar och jag inte bor i Skåne.

Jodå. I nordöstra Skåne användes det flitigt förr.

Liknande trådar

• Nämen!
  • Föräldraöverförd oro
  • Plötsliga pengar, stanna eller flytta tillbaka till familjen?
  • Problem med sambons ex..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Vilket djur
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?