Skånska ord

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare fejko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 1 749
Skåningar: har ni hört ordet grebba användas nånting? En gång i tiden dejtade jag en smålänning som började kalla mig "sin grebba" eftersom jag kom från Skåne och "där sa man så". Uuuuuhhh nej var snäll och sluta med det, tyckte jag.

Åh ja, min farfar kallade alltid mig lilla grebban! Jag använder det också ibland mest för att det inte ska dö ut :D

Skåningar: har ni hört ordet grebba användas nånting? En gång i tiden dejtade jag en smålänning som började kalla mig "sin grebba" eftersom jag kom från Skåne och "där sa man så". Uuuuuhhh nej var snäll och sluta med det, tyckte jag.
Ja fast det är ett äldre uttryck typ 50-tal. Har för mig att det används i boken Farmorsresan från den tiden, det är där jag snappat upp det.

Pirra en RAK "säckakärra" , Säckakärra eller tunnkärra är ju böjd i "ryggen" så man håller säcken och tunnan på plats när man rullar iväg med de, men en pirra kör man hellre lådor eller iaf saker med hårda platta kanter. Att köra en tunna med pirra är ju näst intill omäjligt då den vill rulla av. Då använder man en säckakärra.

Det har jag hört -Halmstad. Men det var längesen nån sa det 🤔 Men många ord från skånska/danska används även i södra Halland.

Jag bor i Skåne, så här används de ihop, pågar och töser :)

Funderade också på motsvarigheten i övriga landet och det är nog som du skriver pojk eller i vissa delar pöjk, förr även sven men man får nog åtminstone gå tillbaka till början av förra seklet eller så, har själv aldrig hört någon använda det i den betydelsen bara läst i gamla böcker.

Även om påg och tös språkligt kan ses som ett par, håller jag också med @Sel . I vart fall historiskt tycks tös ha använts högre upp i åren. Ur SAOB (artikeln från 2010):

flicka l. (i sht förr) ung (giftasvuxen, men ogift) kvinna; särsk. dels ss. smeksam benämning l. smeksamt tilltalsord, dels om ngns dotter; i sht förr äv. dels om fästmö l. käresta o. d.,

Mitt intryck är, att påg används om pojkar eller möjligen i betydelsen son men inte om unga män.

Liknande trådar

• Nämen!
  • Föräldraöverförd oro
  • Plötsliga pengar, stanna eller flytta tillbaka till familjen?
  • Problem med sambons ex..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Vilket djur
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?