Skapa trygghet... *LÅNGT*

linnsan

Trådstartare
Jag visste inte alls vad jag skulle döpa rubriken till.

Som flera redan säkert vet så har Cas spondylos och flög utan större varningar på en väns valp vid tre olika tillfällen. Nu är det så att jag hade gärna velat lösa situationen. För tillfället är det inte aktuellt att ta bort honom då han den senaste månaden inte haft ont (vad jag märkt) och inte är knepig mot mer än just denna hunden. Men det hade blivit både roligare och enklare om de kunde vara i samma rum utan att man behöver oroa sig.

Situationen ser ut ungefär såhär:

1:a gången han ruskade tag i den så traskade den fram till han och hans pinne ute. Han låg vid ett nerfallet träd och valpen klättrade över/vid trädet. Cas hade varnat fint vid flera tillfällen innan. Men inte just då när det skedde.

2:a gången gav jag Viggo (min andra hund) och Cas mat i köket bredvid varandra och min vän hade gett valpen mat precis bakom, varpå castro hoppar på honom, denna gången får valpen ett sår.

3:e gången sitter vi vid köksbordet. Jag har hundarna sittandes framför mig och ger de korv från handen för att försöka skapa positiva associationer med de tillsammans inne. Vilket gick fint. Jag lämnar dock korven på bordet. Valp går under bordet och efter en liten stund stirrar Cas på honom någon sekund och sen ruskar tag i honom igen.

I övrigt har de lekt, både inne och ute och Cas ylar av glädje när han kommer hit. Så han hatar honom absolut inte. Det läskiga tycker jag är att han inte varnar innan (eller ja, inte så mycket att man märker det). Vi går även promenader ihop och de bägge försöker leka med varandra.



Orsaker till varför jag tror att det blivit som det blivit:

1. Han träffade valpen när han hade väldigt ont. Jag tror därför han associerar smärtan med valpen väldigt starkt då han har dålig avreaktionsförmåga.

2. Han har varnat vid flertalet tillfällen tidigare utan att få någon direkt respons som jag tror skapar en otrygghet vilket gör att han överreagerar vid trängda tillfällen. Bla när de träffades morrade Cas på den och han ignorerade det, han gjorde då ett utfall som fick valpen att reagera lite.

3. Valpen är väldigt "trög" i sitt hundspråk, hela hunden är väldigt "sävlig". Cas är väldigt signalkänslig.

4. Färgen på valpen har jag funderat på. Valpen är en svart labbevalp. Kan det göra att han har svårare att se valpens uttryck? Jag vet inte, bara en knastanke jag har...

Min tanke är att vi ska gå promenader. Låta de leka om de vill och göra mysstunder där allt bara är trevligt. Jag tror att de helt enkelt behöver umgås så mycket som möjligt i positiva situationer. OM Cas reagerar negativt är tanken vattenkorrigering(om man hinner bryta innan det händer) och stor belöning för att han undviker och istället går ifrån. Belöningen är tänkt som gott godis, inte så stor så han börjar vakta det utan så liten så han äter upp det direkt i min hand. Hur tänker ni? Skulle det kunna funka?

Cas har för tillfället korg på sig på våra promenader och kommer ha det även inne (speciellt inne).
 
Senast ändrad:
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Största problemet tror jag blir att få ägaren till valpen att fatta att det inte ska lösas med våld (tycker CM är en hundgud) och har uttryckt vid flertalet tillfällen att CM metoder skulle vara skitbra. Jag försöker förklara olämpligheten att använda dom, speciellt på en hund som om den väl ser något som ett hot inte backar i första taget... Det blir med största sannolikhet värre, hur man ska förklara det är dock problemet.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Jag tror absolut inte på att du kan korrigera bort hur din hund känner för valpen... Du kanske kan bestraffa bort att han morrar/surar, men hans känsla kommer i bästa fall vara oförändrad. Att en vuxen hund som inte lever med valpen flyger på den tre gånger är minst två för mycket. Så jag hade inte haft dem ihop utan separerat dem med fysiskt hinder eller på ren lydnad (vilket kan vara svårt om det är en valp).
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Om jag förstått det rätt så är det en äldre hund och en valp?

Jag tycker inte att de situationer som din hund har sagt till valpen är speciellt konstiga. Undvik kombinationen närhet till mat och valp och din hund tillsammans.

Låt dom inte ha något att bråka om som tex leksak, mat och liknande. Fortsätt med promenader och annan kontakt (men som sagt undvik situationer med konkurrens om saker och ting).
 
Senast ändrad:
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Nej, tanken är alltså inte att korrigera bort hur han känner (det tror jag absolut inte funkar, utan snarare gör det värre) utan försöka få honom att förstå att det inte är valpen som är upphov till smärtan och därmed minska spänningen även kring andra spända situationer. Men det kanske är svårt när de bara ses ibland?
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Ja precis. Tills han är helt trygg är tanken att det inte får ligga någon mat, leksak eller annat framme som finns att vakta och sen försöka introducera det lugnt och försiktigt. Tex med galler emellan men minska avståndet med dom successivt.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Oftast brukar det där ordna sig med tiden. Men om dom inte bor ihop så är risken stor att din alltid kommer hålla valpen lite kort.

Jag hade faktiskt inte bekymrat mig så mycket om dom nu av någon anledning inte absolut måste äta på samma ställe eller leka med samma sak. Ibland är den enklaste lösningen att undvika vissa situationer. Speciellt när det din hund gör faktiskt är ganska normalt.

Vissa hundar är väldigt toleranta mot valpars beteende och andra hundar har inget tålamod alls.

Däremot får det ju inte hända i andra situationer än just under konkurrens om något. Då får man fundera några varv till på hur man skall lösa det.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Ja, just det obehagliga är ju att han inte riktigt varnar innan. Hade han gjort det hade jag inte alls sett det som ett problem på detta viset.

Han är annars väldigt tolerant, förutom om just resurser iofs, men mot valpar har han varit tolerant även där. Men just denna verkar han ha en väldigt låg toleransnivå mot. Speciellt om utrymmet är lite trängre. Ute när vi går har han varnat "fint" även efter han ruskat tag i valpen. Men jag själv tror ju att tid + positiva "mysstunder" kommer lösa det.

Hur förklarar man bäst för en som tycker CM är bäst att hans metoder inte alls kommer funka? Jag har redan sagt till människan att jag hatar hans metoder och uppfostran/träning av mina hundar står jag för och ingen annan. Frågan är hur bra h*n lyssnar om det blir gruff.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Jag hade inte släppt ihop hundarna överhuvudtaget. Det är en sak att äldre fostrar yngre, men den vuxna hund som flyger på en valp utan förvarning ska inte ha med valpar att göra.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Du tror inte alls det går att lösa?

Han har som sagt träffat valpar innan (och vuxna av olika sort) och aldrig betet sig såhär. Inte ens vid provokation.
Varnar gör han väl, men jag tror han bygger på när han varnat 10 ggr och tillslut tar i överdrivet i just de spända situationerna.

Men du tror inte alls de kan gå bra ihop i framtiden? Jag har själv ingen aning men vill gärna försöka eftersom att det hade varit lite roligare.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Nej, jag tror tyvärr inte att det går att lösa. Det jag ser i framtiden är att valpen blir större och en dag så tröttnar den då vuxna valpen och hundarna ryker ihop på riktigt. Jag har sett det förut. Varför din hund inte tål just den här valpen är svårt att säga, men ibland är det bara så.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Fast jag tycker inte det är normalt att ruska tag i en valp eller stirra ut den och sedan flyga på den. Att fostra ja, och det kan ibland låta som ett helt tröskverk, men inte det här.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Att ruska later mer som 'prey drive' och ar inte "normalt" att en vuxen hund gor med en valp.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Delvis KL*

"Normalt" anser jag inte heller att det är. OM han hade varit helt smärtfri. Dock är det ju inte helt ovanligt att hundar kan vara knepiga när smärta är inblandat.

Jakt är dock inte inblandad, det ser jag inte alls.

Tack för alla svar :)
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Nej, jag tror tyvärr inte att det går att lösa. Det jag ser i framtiden är att valpen blir större och en dag så tröttnar den då vuxna valpen och hundarna ryker ihop på riktigt. Jag har sett det förut. Varför din hund inte tål just den här valpen är svårt att säga, men ibland är det bara så.

Det är också min erfarenhet.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Fast jag tycker inte det är normalt att ruska tag i en valp eller stirra ut den och sedan flyga på den. Att fostra ja, och det kan ibland låta som ett helt tröskverk, men inte det här.

Jag tolkar det som Ts skriver att hennes hund har gått på valpen i tre situationer. Två stycken med mat inblandat och en med en leksak inblandat. Det är många gånger laddade situationer. Annars har det ju fungerat bra mellan hundarna. Men jag kan ju uppfattat det fel.

Sen med att hunden inte varnade innan. Ibland när det är tillfälliga situationer som är laddade (som tex när man matar båda hundarna samtidigt) så är hunden redan stel i sitt kroppsspråk. En vuxen hund hade antagligen kunnat läsa av det men en valp pratar ju inte riktigt "hundska" än. Det är ju inte så att valpen föds med att förstå hundspråk. Det lär den sig med tiden.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Och jag häpnar lite över vännen som låter sin valp få spö gång efter gång.
En valp ska inte behöva lära sig hundspråk på det sättet eller av en sådan hund.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Och jag häpnar lite över vännen som låter sin valp få spö gång efter gång.
En valp ska inte behöva lära sig hundspråk på det sättet eller av en sådan hund.

Det fattar inte jag heller. Nu har jag ju inte sett situationen, men hade jag upplevt att valpen blev rädd på fel sätt, att det bara inte blev en åthuting, då hade den vuxna hunden inte fått komma i närheten av min valp efter första gången.
En vuxen hund skrämmer ju skiten av en valp även med munkorg. Jag skulle inte ha dem i samma rum.
Har den vuxna hunden dessutom så ont att den ger sig på en valp, även "om det är bra just nu" så känns det lite tidsfråga innan det skiter sig igen.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

När det hände vid pinnen så tillät jag inte min att ha pinnar i närheten av lillen. Han hade då varnat valpen vid flera tillfällen tidigare. Allt gick sedan bra. Maten hann inte jag se att de fick så nära och vännen är inte riktigt "hundvan", första hund, och har som sagt CM som hundgud så jag tror inte h*n tänkte på att hundar kan reagera så starkt vid resurser... Vid sista tillfället var det jag som var korkad. Jag tänkte inte att hunden skulle vakta vid maten på bordet som de nyss fått från trots att det var i hans huvudhöjd. Han har aldrig tidigare vaktat saker han inte fått, men antar att spänningen vuxit efterhand.

Jag tror att det är pga smärtan, döv valp och en hund som har dåliga avreaktioner. Visst kan valpar vara lite tröga i språket, men detta är faktiskt något jag aldrig sett innan... Det tillsammans med en hund som är väldigt signalkänslig och van vid hundar som också är det har väl gjort kombon dålig antar jag.

Valpen är inte rädd för honom utan försöker själv springa bort till grinden och leka (och Cas med). De har alltså inte varit i samma rum sen efter, det är ju just det tråden handlar om, att jag gärna hade velat lösa situationen så de kan vara tillsammans.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 118
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 942
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp