Mia_R

Trådstartare
Jag funderar på om jag egentligen inte borde ha en skåpbil? Jag kör ju så mycket foder och prylar hela tiden och med ett skåp får jag lättare plats med säckar, spånbalar och höpåsar, men orkar man ha en skåpbil som vardagsbil? Hur är väghållningen, jag kör många mil på smala och krokiga vägar + en del motorväg.

Det är bara jag och odjuren som åker och hundburen + ev kattburar och packning får ju lätt plats i ett isolerat skåp. Nackdelen är de få gånger jag skulle skjutsat mer än en person. 🤔
 
Du kan inte kolla på en minibuss? Min syster hade WW (8 pers) som var extreeeemt rymlig. Man kan ju bara fälla ned säten om man ska köra spån, hö mm. Den bilen tog dem lätt på landet, på autobahn och slitna gamla vägar i Ungern.
 
Min bror har en Fiat Doblo Maxi Cargo årsm. 2011 och den har väldigt bra väghållning och man sitter bra med mycket bra sikt. Dessutom bekväm att ta sig in och ur genom den höga dörren.

Han har den som vardagsbil och kommer köpa något liknande när han byter bil.
 
Senast ändrad av en moderator:
Du kan inte kolla på en minibuss? Min syster hade WW (8 pers) som var extreeeemt rymlig. Man kan ju bara fälla ned säten om man ska köra spån, hö mm. Den bilen tog dem lätt på landet, på autobahn och slitna gamla vägar i Ungern.
Nja, en minibuss känns inte ultimat. Jag kör med nedfällda säten som regler redan och vill slippa det då det ramlar mellan stolarna hela tiden. Ett skåp är ju helt avklätt, skulle vara att man kunde ta ut stolarna men då saknas det ju ett skydd mot föraren om man har tung last som kan röra sig om man kör minibuss.
 
Jag har en caddy som vardagsbil. Den är helt okej att köra men ljudnivån är inte rolig även om mellanväggen är i. Jag har satt ljuddämpningsmattor i skåpet och isolerat med armaflex men det låter mycket iaf.
 
Jag skulle vilja ha en skåpbil så jag kunde smälla in ett par madrasser i skåpet, åka på tur med hunden och ha en smidig sovplats hela tiden :) Men vettesjutton vilken lagom stor/lite skåpbil som både är rätt billig begagnad, samt inte drar så mycket bränsle?
 
Jag funderar på om jag egentligen inte borde ha en skåpbil? Jag kör ju så mycket foder och prylar hela tiden och med ett skåp får jag lättare plats med säckar, spånbalar och höpåsar, men orkar man ha en skåpbil som vardagsbil? Hur är väghållningen, jag kör många mil på smala och krokiga vägar + en del motorväg.

Det är bara jag och odjuren som åker och hundburen + ev kattburar och packning får ju lätt plats i ett isolerat skåp. Nackdelen är de få gånger jag skulle skjutsat mer än en person. 🤔
Det finns ju skåpbilar med plats för mer än två personer. Annars kanske en pickup med kåpa kan vara ett alternativ?

Vi har en Caddy -17 som firmabil och den är obekväm, omodern, snålt utrustad och trång i kupén. Fördelen är att den inte drar så mycket diesel
 
Jag skulle vilja ha en skåpbil så jag kunde smälla in ett par madrasser i skåpet, åka på tur med hunden och ha en smidig sovplats hela tiden :) Men vettesjutton vilken lagom stor/lite skåpbil som både är rätt billig begagnad, samt inte drar så mycket bränsle?

Jag har en vanlig caddy och gör precis det där. Jag och hundarna åker på äventyr och bor i bilen. Mina hundar är så pass små att deras burar är tillräckligt låga för att ha säng ovanpå och få lite golvyta kvar.
 
Vi har en äldre variant av Renault Kangoo (med klenaste motorn...)
Den är perfekt att lasta allehanda pryttlar i, allt från verktyg och redskap till "15 balar hårdpressat hö" när det råkar diffa nån dag mellan två hösilageleveranser...
Jag tycker väghållningen är helt okej.
 
Klart värt att ha skåpbil om man fraktar mycket saker. Innan jag skaffade min caddy så körde jag Citroen Berlingo årsmodell -14. I den gick det att sitta 3 fram och förarsätet var helt okej, bättre än caddyn. Jag blev förvånad över hur mycket snö det gick att ploga sig fram med den bilen utan att fastna! Fördelen med den bilen var att den var billig i drift och billig att äga. Nackdelen var att trots dragkrok så fick jag inte dra mer än typ 800 kg och att varje vinter gick ett relä sönder så jag var utan värme om jag inte bytte ut den.
Så jag bytte till min Caddy istället. Jag är nöjd med den men det är ingen bil som jag vill åka långt i då kroppen inte pallar det. I och med att den är fyrhjulsdriven, har större motor och har automatlåda så är den lite törstigare. Men det får plats med 15 små höbalar i skåpet. Det har jag provat!😁 Jag har även provat 15 spånskivor på nästan 2 m. Det gick efter lite trixande men det hade varit lättare med längre skåp.
Jag tror inte att en skåpbil någonsin kommer att bli lika tyst som en personbil. Det är trots allt en arbetsbil så funktionen har nog prioriterats före komforten.

Väghållningen på båda bilarna är helt okej. Men de kan bli lätta i baken om man åker med tomt skåp på vinterväglag. Sedan är fjädringen anpassad för att bilen ska lastas så den blir ganska stötig och hård om skåpet är tomt och vägen knölig.

Min sambo kör en izuzu d-max som är gudomlig att åka i och trevlig att köra. Visst, den är lite som en traktor att köra men väghållningen är underbar och den är tyst i kupén. Sätena är bekväma och det är inga problem att åka långt. I den bilen kan man skjutsa folk om man vill då den har baksäte. Men, ett stort men! Den är dyr i drift och dyr att äga. Kör man lugnt så drar den 0,8 dl/mil. Men det är nog inga problem för en blyfot att komma upp över litern per mil. Jag tror inte det finns så många pickups som är snälla mot plånboken tyvärr. Det ska vara Fiat strada i så fall.
 
Någon pickup kommer aldrig att köpa utan det var just skåpbil som var ett alternativ, men med tanke på att jag dagligen bilpendlar i Sthlmstrafiken så får jag nog prioritera komfort och krocksäkerhet. Helst skulle jag haft två bilar men det har jag inte råd med, en pendlarbil och en packåsna.
 
Vi hade en Caddy i familjen för många år sedan. himla smidig liten bil.
Vet inte om det finns nån modell med dubbelhytt?

Själv har jag en nissan navara king cab men det skulle bli jobbigt att lyfta upp säckar och balar om man gör det ofta.
 
Någon pickup kommer aldrig att köpa utan det var just skåpbil som var ett alternativ, men med tanke på att jag dagligen bilpendlar i Sthlmstrafiken så får jag nog prioritera komfort och krocksäkerhet. Helst skulle jag haft två bilar men det har jag inte råd med, en pendlarbil och en packåsna.

Inga av de skåpbilar som rullat i det här hushållet hade jag valt vid daglig pendling. Blä.
 
Jag funderar på om jag egentligen inte borde ha en skåpbil? Jag kör ju så mycket foder och prylar hela tiden och med ett skåp får jag lättare plats med säckar, spånbalar och höpåsar, men orkar man ha en skåpbil som vardagsbil? Hur är väghållningen, jag kör många mil på smala och krokiga vägar + en del motorväg.
Flera har nämnt Caddy och det är en väldigt praktisk liten bil imho, som finns i ett par varianter. Väghållningen är inget problem och komforten tycker jag är helt ok - förutom att stolarnas justering är begränsad.
En mer fullskalig skåpbil är förslagsvis en VW Transporter med halvskåp, då kan du ha en personbilsfräsch kupé med baksäte och bakom mellanväggen ett rejält stort oömt skåp för last.
Komfort och väghållning är bra imho, sikten är god och manövrerbarheten helt ok, jag skulle absolut kunna tänka mig att jobbpendla med en fräsch Transporter. Haken som jag ser det är väl främst att det blir litet dyrt med avseende på skatt och bränsle.

(Jag har en skåpbil som andrabil sedan många år, och har ofta framhållit i biltrådar att jag ser skåpbil som tveklöst överlägset pickup för hästliv. Men det är litet normbrytande, man "ska" ju ha en fet pickup... ;) )
 

Liknande trådar

Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp