Skärma av mellan boxar

Problematisk

Trådstartare
Min häst kommer få en ny boxgranne, och eventuellt blir det en hon inte tycker om :( När de går i hagarna bredvid varandra springer den andra hästen och "gör utfall" mot min, som står och surar. När de gick på samma bete stötte min häst bort den andra. De trivs helt enkelt inte alls med varandra.

Om de nu blir boxgrannar, så måste jag på nåt sätt skärma av iallafall halva gallret mellan boxarna. Men vad är bäst att använda sig av då? Helst som inte kostar allt för mycket, och är lätt att rengöra.

Självklart är det bäst om de slipper bli boxgrannar, men det styr inte jag över så den diskussionen kan vi skippa.
 
Boxgardin?
Det är relativt billigt och borde vara lätt att rengöra.
Jag vet en i stallet jag hade min häst i satte upp en stor tjock spånskiva eller liknande mellan när de hade samma problem som dig, men jag tror en boxgardin är smidigare.
Det borde räcka att de inte ser varandra. 🤔
 
Finns det galler eller är det bara normal hög boxvägg?:)

Vi prövade massa olika varianter mellan 2 hästar(ston) även fast de inte såg varandra så slogs det friskt i väggen mellan dessa 2.

Som tur vad så fick det ena stoet byta box efter ett kort tag. Det gick helt enkelt inte.
 
Finns det galler eller är det bara normal hög boxvägg?:)

Vi prövade massa olika varianter mellan 2 hästar(ston) även fast de inte såg varandra så slogs det friskt i väggen mellan dessa 2.

Som tur vad så fick det ena stoet byta box efter ett kort tag. Det gick helt enkelt inte.

Det finns galler :)
 
En bit tyg med öljetter på rätt ställe. Om man är kass på att sy (man måste ju sy för att det inte ska repa sig kan man köpa vaxdukstyg och sätta öljetter i.

Annars spånskiva.

Hade själv för många herrans år sedan en mataggressiv häst vid kraftfodergivan och där var alla boxar på rad, så oavsett var hon stod så skulle det bli problem. Det var ju alltid någon häst på någon sida. Jag löste det med just presenning mellan över halva väggen mot krubban. Fungerade fint som snus.
 
Vi kör spånskiva vid delarna där krubborna sitter i sådana fall. Funkar toppen. Det är ju oftast i samband med fodring det blir tjafs och man vill kanske inte täcka för hela väggarna/gallren.
 
Boxgardin hade jag testat först och fäst i taket så det blir helstängt.
Och om det inte funkar bra så hade jag sätt upp spånskivor.
Min ena är sur vid mat så hade boxgardin men den var lika hög som gallret vilket gjorde att hästarna ”slogs” över gallret. Sen bytte jag box till en med helstängt med skivor.
 
Jag har satt upp insynsskydd, som är till för att ha på balkongräcket, på gallret mellan min häst och hennes granne. Kostar någon hundring på ikea, och det är lätt att sätta upp med buntband eftersom det redan är öljetter på.
 
Lite tråkigt svar men jag försökte en gång med boxgardin, presenning och spånskiva för att täcka gallret mellan två boxar men de två hästarna bråkade lika mycket ändå.

Allt blev dock frid och fröjd när de slapp stå bredvid varandra, de viftade inte ens på öronen när de passerade varandras boxar.
 
Presenning eller boxgardin är väl lättast, dock inte så bra om hästen har en tendens att bita i den, då är det nog bättre med någon spånskiva istället. Sen om det fungerar beror ju på varför hästarna har så svårt för varandra, ofta det tyvärr inte hjälper att bara skärma av.
 
Jag funderar också på boxgardin och har beställt en eftersom vår märr fått dårdimpen, det beror på att hon har föl och ingen ska va i närheten av fölet. Fölet står o nosar på boxgrannen o hon surar o slår. Hjälper inte att byta häst heller och vissa nätter är det för blött att ha dom ute. Funderar på om det finns något tillskottsfoder som kan dämpa känslorna lite?
 
Jag funderar också på boxgardin och har beställt en eftersom vår märr fått dårdimpen, det beror på att hon har föl och ingen ska va i närheten av fölet. Fölet står o nosar på boxgrannen o hon surar o slår. Hjälper inte att byta häst heller och vissa nätter är det för blött att ha dom ute. Funderar på om det finns något tillskottsfoder som kan dämpa känslorna lite?

Det verkar dumt att dämpa naturliga försvars”känslor”.Då är boxgardin den enda lösningen, skulle jag vilja säga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 519
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp