Skärmtid 2.0

pollex

Trådstartare
Vi har rätt väl fungerande skärmtidsregler tycker jag, även om de förstås är föremål för förhandling ibland, men nu funderar jag på hur vi ska göra framöver. I dagsläget är skärm/iPad-tiden att likställa med speltid, men det finns ju - framför allt för barnet som läser och skriver väl - även annat att göra vid en skärm, som att söka information, inspiration, programmera, skriva och rita. Det har vi ingen jättebra lösning för - just nu ges det okej (eller inte okej) till det efter förfrågan men nu undrar jag, hur gör ni för att skilja på olika skärmaktiviteter och vad har ni för regler runt?
 
Sen har ju även skärmarna en social funktion så småningom också. Då kanske de har egna telefoner också i och för sig, svårare att begränsa kanske?
 
Sen har ju även skärmarna en social funktion så småningom också. Då kanske de har egna telefoner också i och för sig, svårare att begränsa kanske?

Ja, till tioårsdagen har vi lovat egen mobil och då kommer det att bli ännu svårare inser jag (även om vi redan förklarat att egen mobil inte kommer att innebära fri skärmtid), just av det sociala skälet. De (den äldsta) samordnar dock redan idag spelandet med sina kompisar och så chattar de genom spelen, jag är rätt imponerad faktiskt!
 
Vi har rätt väl fungerande skärmtidsregler tycker jag, även om de förstås är föremål för förhandling ibland, men nu funderar jag på hur vi ska göra framöver. I dagsläget är skärm/iPad-tiden att likställa med speltid, men det finns ju - framför allt för barnet som läser och skriver väl - även annat att göra vid en skärm, som att söka information, inspiration, programmera, skriva och rita. Det har vi ingen jättebra lösning för - just nu ges det okej (eller inte okej) till det efter förfrågan men nu undrar jag, hur gör ni för att skilja på olika skärmaktiviteter och vad har ni för regler runt?

Hos oss har 9 och 11-åringen rätt till 4 h skärmtid per dag och då räknas allt spelande, tv-tittande, instagramkikande osv in. Dock inte att skicka eller svara på meddelanden eller snapchat. Jag tycker att 4 h är MYCKET och skulle gärna se att det drogs ner men lämnar det till mannen att tillsammans med barnen bestämma. Det senare du nämner, dvs söka information, inspiration, programmera, skriva och rita ägnar dom sig inte åt. Om dom börjar med det kanske vi får tänka om, samt om dom använder skärmarna till något "vettigt" som t.ex. skolarbete.
 
Nu är vår son bara 1,5 år men känns ändå väldigt skönt att ”bara” ha våra gamla mobiler samt tv och dator som knappt fungerar, så vi slipper tänka på detta med skärmtid!
 
Hos oss har 9 och 11-åringen rätt till 4 h skärmtid per dag och då räknas allt spelande, tv-tittande, instagramkikande osv in. Dock inte att skicka eller svara på meddelanden eller snapchat. Jag tycker att 4 h är MYCKET och skulle gärna se att det drogs ner men lämnar det till mannen att tillsammans med barnen bestämma. Det senare du nämner, dvs söka information, inspiration, programmera, skriva och rita ägnar dom sig inte åt. Om dom börjar med det kanske vi får tänka om, samt om dom använder skärmarna till något "vettigt" som t.ex. skolarbete.

Jag håller med om att det låter mycket, men förstår att du låter mannen råda över det! Jag tror lite grann att mina ser de här andra aktiviteterna som en möjlighet att öka sin skärmtidsranson och därför initierar det. Egentligen känns både skriva och rita rätt okomplicerat (det borde vara okej), men programmera är lite klurigare (de kör Scratch och helt plötsligt ska de ”bara” testa någon annans projekt :p) liksom informationsinhämtning (helt plötsligt har de hamnat någon helt annanstans än de tänkte från början) och inspiration (det handlar ofta om att hitta t ex pixel art-mönster, men plötsligt hamnar de även där någon annanstans - eller på Youtube...)
 
Nu är vår son bara 1,5 år men känns ändå väldigt skönt att ”bara” ha våra gamla mobiler samt tv och dator som knappt fungerar, så vi slipper tänka på detta med skärmtid!

Är gamla telefoner = knapptelefoner? Det låter ju som att ni lever som ni lär i alla fall! :) Sedan kommer ju dock skärmtid från andra håll också, redan på förskolan används ju ipads en del och i skolan/på fritids används det mycket upplever jag - i det förstnämnda för lärandet såklart men i det andra hinner de definitivt spela, testa nöjesappar vi inte har hemma osv.
 
Är gamla telefoner = knapptelefoner? Det låter ju som att ni lever som ni lär i alla fall! :) Sedan kommer ju dock skärmtid från andra håll också, redan på förskolan används ju ipads en del och i skolan/på fritids används det mycket upplever jag - i det förstnämnda för lärandet såklart men i det andra hinner de definitivt spela, testa nöjesappar vi inte har hemma osv.

Njae vi har smartphones men de har några år på nacken och inga barnspel eller liknande på telefonerna. Vi kollar lite på tv men inte jättemycket!
Digitaliseringen ingår ju i nya läroplanen men sonens blivande pedagoger är inte jättemycket för att använda paddorna, så de använder dom bara så mycket som dom ”måste” enligt läroplan, vilket jag ändå upplever ganska så positivt. Jag önskar att min son får aktiva intressen och inte fastnar framför skärmar flera timmar per dag!
 
Njae vi har smartphones men de har några år på nacken och inga barnspel eller liknande på telefonerna. Vi kollar lite på tv men inte jättemycket!
Digitaliseringen ingår ju i nya läroplanen men sonens blivande pedagoger är inte jättemycket för att använda paddorna, så de använder dom bara så mycket som dom ”måste” enligt läroplan, vilket jag ändå upplever ganska så positivt. Jag önskar att min son får aktiva intressen och inte fastnar framför skärmar flera timmar per dag!

Ja, jag ser också poängen med begränsad skärmtid (vilket vi har) men konstaterar också att inte all skärmtid är skapad lika - därav frågeställningen i tråden om hur det är vettigt att resonera när det gäller ”annat” vid skärm än spel/film.
 
Vi har 2 timmar skärmtid om dagen och då inkluderar det allt från TV-tittande till mobilspelande (sonen är 12). Informationssök och programmering ägnar han sig åt ibland och det ber han om mer tid för, vilket han oftast får. För oss fungerar det väldigt bra att ha dialog med sonen om/när han vill sitta mer. Ibland kör de LAN här hemma och ibland spelar han hela dagar hemma hos kompisar, då kör vi ofta en skärmfri dag efteråt.

När vi diskuterar kring skärmtid med sonen är det ofta fokus på stillasittande och han kan själv föreslå att han sticker ut och cyklar en mil om han får sätta sig och spela en extra timme efteråt. Sonen är riktigt duktig på flera av sina spel och tack vare spelandet har han också tränat upp en helt fantastisk engelska, så vi är noga med att inte "skamma" spelandet, utan betona att det blir ett problem först när det konkurrerar ut annat, ffa fysisk aktivitet. På så sätt har han blivit duktig på att förhandla, argumentera för sin sak och själv kunna framhålla fördelar med sitt spelande och programmerade tex.
 
Tänker att det beror lite på varför man vill begränsa skärmtiden. Är det för att man vill att barnen även ska ha fyskiska och/eller ickedigitala aktiviteter då spelar det ju inte så stor roll om barnen stirrar på fåniga youtubeklipp på folk som leker med tåg eller om de löser trippelintegraler på skärmen. Allt motverkar ju syftet med begränsningen.

Om problemet istället är att barnen fastnar i nonsensspel eller klipp kan det ju vara en lösning att skilja på vilka aktiviteter som begränsas.

Men har inte tillräckligt stora barn så är inte riktigt där i verkligheten än :)
 
Nu är vår son bara 1,5 år men känns ändå väldigt skönt att ”bara” ha våra gamla mobiler samt tv och dator som knappt fungerar, så vi slipper tänka på detta med skärmtid!


Fast frågan gäller ju barn om är så pass stora att de vill söka information och programmera på skärmarna. När barnen är så stora är ju frågeställningen lite annorlunda än att man kan hålla en 1,5-åring borta från skärmar genom att inte använda själv :)
 
Vi har 2 timmar skärmtid om dagen och då inkluderar det allt från TV-tittande till mobilspelande (sonen är 12). Informationssök och programmering ägnar han sig åt ibland och det ber han om mer tid för, vilket han oftast får. För oss fungerar det väldigt bra att ha dialog med sonen om/när han vill sitta mer. Ibland kör de LAN här hemma och ibland spelar han hela dagar hemma hos kompisar, då kör vi ofta en skärmfri dag efteråt.

När vi diskuterar kring skärmtid med sonen är det ofta fokus på stillasittande och han kan själv föreslå att han sticker ut och cyklar en mil om han får sätta sig och spela en extra timme efteråt. Sonen är riktigt duktig på flera av sina spel och tack vare spelandet har han också tränat upp en helt fantastisk engelska, så vi är noga med att inte "skamma" spelandet, utan betona att det blir ett problem först när det konkurrerar ut annat, ffa fysisk aktivitet. På så sätt har han blivit duktig på att förhandla, argumentera för sin sak och själv kunna framhålla fördelar med sitt spelande och programmerade tex.
Tänker att det beror lite på varför man vill begränsa skärmtiden. Är det för att man vill att barnen även ska ha fyskiska och/eller ickedigitala aktiviteter då spelar det ju inte så stor roll om barnen stirrar på fåniga youtubeklipp på folk som leker med tåg eller om de löser trippelintegraler på skärmen. Allt motverkar ju syftet med begränsningen.

Om problemet istället är att barnen fastnar i nonsensspel eller klipp kan det ju vara en lösning att skilja på vilka aktiviteter som begränsas.

Men har inte tillräckligt stora barn så är inte riktigt där i verkligheten än :)

Tack för jättebra input! I vårt fall är det inte framför allt stillasittande som är i fokus (då borde vi förbjuda läsning i nuvarande utsträckning istället ;)) utan risken för att lättbelönande aktiviteter (som spel) tar över och 1) tränger ut möjligheten att ha lite tråkigt, landa i det, och så komma på någon annan aktivitet (som för all del kan vara något annat än stillasittande :)) och 2) gör att man håller på lite (eller mycket) längre än man tänkt.

Det kändes väldigt bra och tydligt för mig att skriva ner det såhär, men det är också sådant vi pratat om med barnen och när jag tänker efter så ser jag på deras (i realiteten den äldstas, den yngre är inte riktigt där än) argumentation i speltidsfrågor att de uppfattat det som ett motargument. Nu när terminen börjar igen har vi till exempel utlovat en (vardag) i veckan där de ska få prova att använda ipad:arna fritt, under (deras) löfte att de inte ska ”spela hela tiden”. Jag är lite skeptisk till hur det ska gå (sedan tidigare har de på egen begäran olika speltidssystem på vardagar och helger - på vardagarna har de möjlighet att spela mellan bestämda klockslag (så vill vi vuxna egentligen helst ha det) men på helgerna har de samma mängd tid att styra över själva och den tiden försvinner ofta i ett huj på morgonen redan :p), men man måste ju få prova och öva!
 
Vi har rätt väl fungerande skärmtidsregler tycker jag, även om de förstås är föremål för förhandling ibland, men nu funderar jag på hur vi ska göra framöver. I dagsläget är skärm/iPad-tiden att likställa med speltid, men det finns ju - framför allt för barnet som läser och skriver väl - även annat att göra vid en skärm, som att söka information, inspiration, programmera, skriva och rita. Det har vi ingen jättebra lösning för - just nu ges det okej (eller inte okej) till det efter förfrågan men nu undrar jag, hur gör ni för att skilja på olika skärmaktiviteter och vad har ni för regler runt?
Jag förstår nog inte frågan helt. Men det är kanske lättare att svara om du berättar om hans skärmtid är 3 timmar i veckan eller tre timmar om dagen. Är det tre timmar om dagen så får han väl bara välja att rita istället för att spela? Är det tre timmar i veckan verkar det ju lite magert och han kan få två timmar ritatid tillagt?

Jag tror inte vi har "skärmtid" utan säger till om han ser film för mycket och säger att han då kan övergå till dataspel och om han spelat dataspel för mycket säger vi att han får sluta med det och göra vadsomhelst. Han har spelat för mycket om han inte själv hittar på annat utan rusar fram till paddan/datorn/playstation i samma ögonblick han kommer hem, fantasin för annat som att rita frivilligt och så har tagit slut. Annars ritar han ibland och cyklar ibland och läser ibland och spelar ibland. TV-sommarmorgon är ju då också så att säga "titta på film". Om det har gått så långt så säger vi på väg från skolan att idag ska vi hitta på ngt annat än...

Läxor går ju definitivt inte under ngt slags "skärmtid" det håller inte att blanda ihop fritidsaktiviteter och läxa i en röra utan läxor på paddan går utöver.
 
Vi har 2 timmar skärmtid om dagen och då inkluderar det allt från TV-tittande till mobilspelande (sonen är 12). Informationssök och programmering ägnar han sig åt ibland och det ber han om mer tid för, vilket han oftast får. För oss fungerar det väldigt bra att ha dialog med sonen om/när han vill sitta mer. Ibland kör de LAN här hemma och ibland spelar han hela dagar hemma hos kompisar, då kör vi ofta en skärmfri dag efteråt.

När vi diskuterar kring skärmtid med sonen är det ofta fokus på stillasittande och han kan själv föreslå att han sticker ut och cyklar en mil om han får sätta sig och spela en extra timme efteråt. Sonen är riktigt duktig på flera av sina spel och tack vare spelandet har han också tränat upp en helt fantastisk engelska, så vi är noga med att inte "skamma" spelandet, utan betona att det blir ett problem först när det konkurrerar ut annat, ffa fysisk aktivitet. På så sätt har han blivit duktig på att förhandla, argumentera för sin sak och själv kunna framhålla fördelar med sitt spelande och programmerade tex.
Den ska jag spara för framtiden, att en tids rörelse kan göra att man klarar att sitta längre vid datorn utan skada :).

(Vi är också i grunden positiva till spel, lite mer negativa till film, men inte så att det stör direkt, söndagsmornar....)
 
Jag förstår nog inte frågan helt. Men det är kanske lättare att svara om du berättar om hans skärmtid är 3 timmar i veckan eller tre timmar om dagen. Är det tre timmar om dagen så får han väl bara välja att rita istället för att spela? Är det tre timmar i veckan verkar det ju lite magert och han kan få två timmar ritatid tillagt?

Jag tror inte vi har "skärmtid" utan säger till om han ser film för mycket och säger att han då kan övergå till dataspel och om han spelat dataspel för mycket säger vi att han får sluta med det och göra vadsomhelst. Han har spelat för mycket om han inte själv hittar på annat utan rusar fram till paddan/datorn/playstation i samma ögonblick han kommer hem, fantasin för annat som att rita frivilligt och så har tagit slut. Annars ritar han ibland och cyklar ibland och läser ibland och spelar ibland. TV-sommarmorgon är ju då också så att säga "titta på film". Om det har gått så långt så säger vi på väg från skolan att idag ska vi hitta på ngt annat än...

Läxor går ju definitivt inte under ngt slags "skärmtid" det håller inte att blanda ihop fritidsaktiviteter och läxa i en röra utan läxor på paddan går utöver.

Hemma har de 40-60 minuter på vardagarna och 40 var på helgerna, så att lösa det genom att omdisponera tiden förstår jag att inte är en lösning - det är/var en rimlig tid när det bara handlade om spel/film men tiden tar slut snabbt när man börjar vilja/kunna göra andra saker. Frågan är väl mer hur fri denna ”andra” tid ska vara, men jag börjar nog landa i att nuvarande modell nog ändå fungerar rätt bra - dvs att de frågar och får okej från gång till gång. Håller helt med om passusen om läxor!

Intressant att läsa om hur ni gjort också!
 
Vi har inga direkta skärmtider. Är vi ensamma? Tycker jag att de suttit för länge får de avsluta oftast sköter dem det rätt ok och det sitter en 4-5 ungar och spelar tillsammmans i vårt vardagsrum.
 
Jag är faster till en 2 åring och en 4 åring och skärmtiden där är kanske 30 min max tvn är inte lika intressant då jag tar mig tid att leka och busa med dom när jag träffar dom .
Om inget annat så är de faster kom när jag inte har mig tid till dom

Vad jag har uppfattat på båda familjerna så är de inte mkt skärmtid annars när dom är hemma utan tvn står och går hela tiden
 
Vi har inga direkta skärmtider. Är vi ensamma? Tycker jag att de suttit för länge får de avsluta oftast sköter dem det rätt ok och det sitter en 4-5 ungar och spelar tillsammmans i vårt vardagsrum.

Det är nog väldigt olika! Bland dem som sonen umgås mest med verkar det vara det vanligaste, men varianten att inte ha det verkar också förekomma.
 

Liknande trådar

Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
3 950
Senast: tara
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
40 872
Senast: Klara
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 042
Senast: neywaz
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 162
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp