Bukefalos 28 år!

Skarp i psyket!

linzan

Trådstartare
Mitt vbl sto är väldigt skarp och sur jämt och ständigt, hon hugger i luften mot en och råkar nån gå förbi boxen utan att se sig för så hugger hon med en gång, frågan är nu, NÄR ska jag dra till henne?
Kan jag smälla till henne när hon lägger öronen tillbaka när man står bredvid eller ska jag göra det när hon hugger i luften?
Hon har fått övertaget totalt och detta börjar bli riktigt jobbigt! OBS: hon har inte ont nånstans!
 
Hotar hon dig bara så hota tillbaka, försök se riktigt stor ut, ta ett steg mot henne och ryt till på skarpen!

Hugger hon dig så gör samma sak men klappa eventuellt till henne på halsen eller något, inte huvudet för det blir många hästar bara huvudskygga av. Det gäller att klappa till med en gång hon biter dig och bli ARG, visa ordentligt med kroppsspråket att du inte tolererar sådant beteende!

Hoppas att det blir bättre snart! :)
 
Om hon står inne i sin box tycker jag att du ska stänga boxluckan om det går. Så ska hon få absolut fri tillgång på hö. Det ska alltid finnas att äta. Står hon på gången, får dom som gå förbi se upp eller att du ser till henne när folk ska gå förbi. Du måste kunna förutse när hon kommer att hugga, och gå fram och ta tag i grimman. Att slå en sur märr för hon lägger öronen bakåt, kommer aldrig att få dom att stå frammåt, eller att hon slutar hugga.
Om du eller någon annan fått in en fullträff någon gång då hon huggit och inte slutat upp med det, utan det dessutom blivit värre , ja då tror tyvärr inte jag att hon någonsin kommer att bli bättre om inte Ni i stallet ändrar attityd till henne och anpassar Er till henne. Typ stänger boxluckan, står hon på gången får du hålla ett extra öga och dom andra ochså när man ska förbi.
Går hon till angrepp i boxen vid matfodring och i hagen?
hälsningar gulan fd.gulla
 
tror att hon bara är osäker och kanske nervös av sig?
låt henne komma dig riktigt nära inpå och öppna dig för henne. tror att det e det som inte kommit ordenligt än. och nu är det fäll period också och då e dom extra känsliga
 
visa henne dina känslor och visa tydligt kropps språk. våga lita på henne o pyssla om henne en massa :D det anser jag som att komma hästen ett steg närmre.eller vad tycker du?
 
ja hurså?? det kanske låter dumt men jag har haft ett väldigt misshandlat och vanvårdat sto som var rädd för allt och högg och var jätte osäker. jag gjorde detta o lite till och nu går hon genom eld för mig :D
 
Mina känslor? Vilka känslor pratar vi om? De för henne eller?

En häst som trådskaparen beskriver brukar inte ha så mycket till övers för massa pyssel... och inte fan skulle jag lita på en sån häst? Vad skulle det hjälpa?
 
det hörs ju hur omogen du är. flåt men du kanske inte är det men så som du formulera dig.
vad skall du göra då? rappa upp henne i boxen?? är det en bättre sak då eller?? berätta hur du skulle göra. man skall klara av problemet inte skapa ett till
 
Vi har en hemma som påminner om trådskaparens.
Hmmm, kanske lite jävligare.
För om man går in där och öppnar sig så får man tuttarna avbitna :eek: ;)

AM
 
skrattar åt det sist nämnda :D
vet min kompis häst tog tag i min kompis tutte och ruska om .snacka om att hon skrek *flinar*inte kul men det var en så rolig syn,på ett sätt :)


jag har själv en hingstig valack som jag måste ta ner på jorden men det gäller inga pisk rapp eller att skrämma han utan att ha små knep :D och han är fruktansvärt skarp!!
 
Hon ska inte få "grina" mot dej eller andra. Stå med öronen bakåt kan vara ok, men minsta lilla "hot" ska "åtgärdas". Hon plockar gratispoäng så det visslar om det om du låter henne stå hota utan att göra nått åt det.

Jenny
 
Men det är ju just det jag menar.
När hon hugger så ska hon få sig en dyngsmäll hon sällan glömmer. Vart den sedan träffar är ointressant.
Att stå och fjäska för en sådan märr retar upp henne ännu mer.
Jag fick mig ett riktigt hugg i ryggen av märra i somras.
Och det fick hon betalt för.
Nu står hon och hotar, men biter inte mig i alla fall.
AM
 
Nej,jag skulle absolut inte rappa upp henne i boxen.. Det skulle knappast hjälpa.. utan risken att man skulle få fly är överhängande..
Jag har en precis likadan (och lite värre antagligen) hemma och jag kan lova dig att hon varken vill höra mig berätta hemlisar eller att jag pysslar i onödan med henne...

Jag låter henne helt enkelt vara, hon vet vart min gräns går och det är sällan hon överstiger den (nu har hon iofs fått storhetsvansinne men det hör inte hit). Vi kommer bra överrens och det funkar bra... men det gäller att kompromissa..

Hon försöker oxå hugga folk som traskar förbi, lösningen på just detta var att ställa henne i en box, så har så få förbi passerande som möjligt! Hon har heller ingen boxgranne, för då står hon bara och slår i väggen..

Och nej, hon är inte ett dugg misshandlad eller osäker! Hon är tvärtom, en fruktansvärt säker och vass madamme, som man inte trycker ner..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 202
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 096
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 084
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp