Skatt på Swish-inbetalningar?

Sevenofnine

Trådstartare
Jag har ett enskilt företag där jag, naturligtvis, betalar moms, skatt etc på alla mina inkomster. Jag har en revisor som ser allt och jag fuskar inte.

På sidan om säljer jag mindre grejer, som jag skickar via zipfiles för en väldigt låg summa (nej, INTE sex-relaterat...!) och då jag inte har företags-Swish kommer dessa småsummor in på mitt vanliga konto, dvs inte företagskontot. Måste jag ta upp även dessa till Skatteverket? Det rör sig aldrig om stora summor och sammanlagt några tusenlappar som mest på ett år. Vid vilken gräns blir Skatrteverket inblandat, eller är den banken som måste rapportera? Hur mycket kan/får man "tjäna" på såna småsummor innan de blir skattepliktiga?
 
Jag skriver kvitton/kontantfaktura till min revisor för alla mina intäkter på min enskilda firma. Även de som kommer in på kontot via Swish. Där anger jag också moms som deklareras, så ja, sen är det dessutom intäktsskatt på det som jag tjänar...
 
Jag har ett enskilt företag där jag, naturligtvis, betalar moms, skatt etc på alla mina inkomster. Jag har en revisor som ser allt och jag fuskar inte.

På sidan om säljer jag mindre grejer, som jag skickar via zipfiles för en väldigt låg summa (nej, INTE sex-relaterat...!) och då jag inte har företags-Swish kommer dessa småsummor in på mitt vanliga konto, dvs inte företagskontot. Måste jag ta upp även dessa till Skatteverket? Det rör sig aldrig om stora summor och sammanlagt några tusenlappar som mest på ett år. Vid vilken gräns blir Skatrteverket inblandat, eller är den banken som måste rapportera? Hur mycket kan/får man "tjäna" på såna småsummor innan de blir skattepliktiga?

Tänker att det beror kanske lite på om dessa summor är relaterade till din enskilda firma och den verksamhet du har där?
Men skulle gissa att svaret är ja. Varför inte skaffa ett företags-swish? Är ju superlätt och smidigt :)
 
Gör du det i ditt företags namn/inom företagets verksamhetsfält ska det in på företagets konto, vad jag vet. Att deklarera inkomst av hobbyverksamhet inom samma fält som en har yrkesverksamhet funkar inte vad jag förstår. Är det olika är det annars en möjlighet, men vinst är likväl skattepliktigt.

Jag har en yttepytteliten enskild firma. Växlar bara vilket konto swishen är kopplad till när jag får betalningar i företaget. Smidig lösning för mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej. Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt...
Svar
8
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp