Skatteåterbäring

Jag har för första gången deklarerat direkt när det är möjligt. Annars brukar jag alltid vara ute i sista sekunden. Men så hade jag inga ändringar eller tillägg att göra denna gång.

Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Den här glömde jag svara på. Jag kommer få tillbaka 18300 om min beräkning är rätt. Jag har ingen aning faktiskt. Jag har uppenbarligen betalat för mycket skatt, men jag vet inte vilken av mina arbetsgivare som är "skyldig" då jag har haft två st under 2025.

Inga direkta avdrag förutom reseersättning som gav mig 2000 till. Men jag klagar inte, hellre mycket tillbaka än att behöva betala.

Vill du ha det så så kan du be arbetsgivaren att dra mer skatt för dig. Det är ett smidigt sätt att "spara" pengar på utan att det syns. Men räntan är obefintlig, så det är ett minus såklart.

Den här glömde jag svara på. Jag kommer få tillbaka 18300 om min beräkning är rätt. Jag har ingen aning faktiskt. Jag har uppenbarligen betalat för mycket skatt, men jag vet inte vilken av mina arbetsgivare som är "skyldig" då jag har haft två st under 2025.

Inga direkta avdrag förutom reseersättning som gav mig 2000 till. Men jag klagar inte, hellre mycket tillbaka än att behöva betala.

Vill du ha det så så kan du be arbetsgivaren att dra mer skatt för dig. Det är ett smidigt sätt att "spara" pengar på utan att det syns. Men räntan är obefintlig, så det är ett minus såklart.
Byta jobb kan generera sådant, antingen genom att man får en större förändring av lönen, eller att man fick en extra stor löneutbetalning vid slutlönen.
Skatteinbetalning vid lönekörningar går ju efter fördefinierade tabeller. Har man X% i skatt, får en löneutbetalning på Y kr före skatt, ska det då dras Z kr i skatt. Men dessa tabeller bygger på att man har i stort sett oförändrad lön hela året.

Jag har fått helt felaktiga siffror i min deklaration pga att arbetsgivaren skickat in fel både gällande lön och avdragen skatt. Hur går man enklast tillväga? Jag har självklart påtalat det för arbetsgivaren som ska kolla upp hur det kunnat bli så fel. Men ska jag själv skriva in de rätta uppgifterna i deklarationen eller ska arbetsgivaren skicka in de korrekta?
Har aldrig varit med om det tidigare och telefonkön till Skatteverket är minst sagt omöjlig just nu. Någon som vet hur jag bör göra?

Jag har fått helt felaktiga siffror i min deklaration pga att arbetsgivaren skickat in fel både gällande lön och avdragen skatt. Hur går man enklast tillväga? Jag har självklart påtalat det för arbetsgivaren som ska kolla upp hur det kunnat bli så fel. Men ska jag själv skriva in de rätta uppgifterna i deklarationen eller ska arbetsgivaren skicka in de korrekta?
Har aldrig varit med om det tidigare och telefonkön till Skatteverket är minst sagt omöjlig just nu. Någon som vet hur jag bör göra?
Enligt skatteverkets webb ska arbetsgivaren i första hand skicka in en rättad uppgift. Om arbetsgivaren inte rättar uppgiften ska du fylla i det som är korrekt i deklarationen.

https://skatteverket.se/privat/etja...5efbb440b84ee.html?q=felaktig+kontrolluppgift

Jag har inte deklarerat ännu - har bestämt mig för att göra reseavdraget (sista året jag får göra det och det ser ut att ge ca 300-350:- extra tillbaka) så det är ju ingen panik eftersom det räknas som en ändring. Men ska ta tag i det senast på måndag, skönt att ha det gjort.

Nån mer här som fått meddelande från Skatteverket om att deklarationen inte registrerats?
För mig blev det nåt tekniskt fel, fick kvittens när jag deklarerat den 17e men den 31a kom ett mess från en på Skatteverket där det stod att min deklaration inte registrerats.
Blev såklart misstänksam och ringde deras kundtjänst men det visade sig stämma. Så fick deklarera en gång till.

Har i UK ar det mycket snallare.
Jag underbetalade skatt aret 24/25 da jag fick mer ranteinkomst an forvantat eftersom jag holl en stor mangd kontanter till insatsen pa min lagenhet som jag kopte i 24.
Jag ar skyldig skattemyndigheten runt 20k - och istallet for en klumpsumma sa kommer jag betala tillbaka det over det skattearet som borjar nu i april, genom en overbetalning fran lonen varje manad!

har alltsa fatt lana 20k gratis som jag nu betalar tillbaka over 12 manader, ett ar senare :D

Hur räknar man reseavdrag när man ibland uppfyller kraven och ibland inte beroende av skift?

Nu kör jag bil varje dag men känns fel att begära avdrag de dagar jag egentligen inte uppfyller kraven. Kan jag tex lägga på kostnaden för buss, månadskort, vilket jag ju skulle köpt om jag nu inte valt att ändå köra bil och sedan lägga till kostnaderna för bil de dagar jag uppfyller kraven för bilersättning?

Hur räknar man reseavdrag när man ibland uppfyller kraven och ibland inte beroende av skift?

Nu kör jag bil varje dag men känns fel att begära avdrag de dagar jag egentligen inte uppfyller kraven. Kan jag tex lägga på kostnaden för buss, månadskort, vilket jag ju skulle köpt om jag nu inte valt att ändå köra bil och sedan lägga till kostnaderna för bil de dagar jag uppfyller kraven för bilersättning?

Du får inte göra avdrag för en utgift som du inte haft (till exempel ett busskort som du inte köpt) - vid kontroll ska du kunna visa kvitton etc.

Du får göra avdrag för bilresor för de dagar som du uppfyller kraven för ersättningen. Har du inte rätt att göra avdraget så är det ett val att köra bilen dessa dagar ändå.

Som jag förstått Skatteverkets information.

Du kan bara göra avdrag för dagar du uppfyller kraven.

Du får inte göra avdrag för en utgift som du inte haft (till exempel ett busskort som du inte köpt) - vid kontroll ska du kunna visa kvitton etc.

Du får göra avdrag för bilresor för de dagar som du uppfyller kraven för ersättningen. Har du inte rätt att göra avdraget så är det ett val att köra bilen dessa dagar ändå.

Som jag förstått Skatteverkets information.
Mittendelen är jag medveten om och också skrivit. Vet de som drar av för alla dagar, därför "känns fel", vet att det är fel.

Ska gå in och se hur de formulerar sig om det andra. Tack.

Liknande trådar

• Bedrägeriförsök
  • OS 2026
  • Kolla upp skuld och föreläggande
  • Årets skattebesked

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur