Bolån+reseavdrag här.Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bolån+reseavdrag här.Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
relativt höga bolåneräntor förra året + rot-avdrag.Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Den här glömde jag svara på. Jag kommer få tillbaka 18300 om min beräkning är rätt. Jag har ingen aning faktiskt. Jag har uppenbarligen betalat för mycket skatt, men jag vet inte vilken av mina arbetsgivare som är "skyldig" då jag har haft två st under 2025.Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Byta jobb kan generera sådant, antingen genom att man får en större förändring av lönen, eller att man fick en extra stor löneutbetalning vid slutlönen.Den här glömde jag svara på. Jag kommer få tillbaka 18300 om min beräkning är rätt. Jag har ingen aning faktiskt. Jag har uppenbarligen betalat för mycket skatt, men jag vet inte vilken av mina arbetsgivare som är "skyldig" då jag har haft två st under 2025.
Inga direkta avdrag förutom reseersättning som gav mig 2000 till. Men jag klagar inte, hellre mycket tillbaka än att behöva betala.
Vill du ha det så så kan du be arbetsgivaren att dra mer skatt för dig. Det är ett smidigt sätt att "spara" pengar på utan att det syns. Men räntan är obefintlig, så det är ett minus såklart.
Enligt skatteverkets webb ska arbetsgivaren i första hand skicka in en rättad uppgift. Om arbetsgivaren inte rättar uppgiften ska du fylla i det som är korrekt i deklarationen.Jag har fått helt felaktiga siffror i min deklaration pga att arbetsgivaren skickat in fel både gällande lön och avdragen skatt. Hur går man enklast tillväga? Jag har självklart påtalat det för arbetsgivaren som ska kolla upp hur det kunnat bli så fel. Men ska jag själv skriva in de rätta uppgifterna i deklarationen eller ska arbetsgivaren skicka in de korrekta?
Har aldrig varit med om det tidigare och telefonkön till Skatteverket är minst sagt omöjlig just nu. Någon som vet hur jag bör göra?
Jag får vänta tills augusti pga ändringar. Men jag får åtminstone pengar tillbakaTill veckan kommer pengarna.![]()
Hur räknar man reseavdrag när man ibland uppfyller kraven och ibland inte beroende av skift?
Nu kör jag bil varje dag men känns fel att begära avdrag de dagar jag egentligen inte uppfyller kraven. Kan jag tex lägga på kostnaden för buss, månadskort, vilket jag ju skulle köpt om jag nu inte valt att ändå köra bil och sedan lägga till kostnaderna för bil de dagar jag uppfyller kraven för bilersättning?
Du kan bara göra avdrag för dagar du uppfyller kraven.Hur räknar man reseavdrag när man ibland uppfyller kraven och ibland inte beroende av skift?
Nu kör jag bil varje dag men känns fel att begära avdrag de dagar jag egentligen inte uppfyller kraven. Kan jag tex lägga på kostnaden för buss, månadskort, vilket jag ju skulle köpt om jag nu inte valt att ändå köra bil och sedan lägga till kostnaderna för bil de dagar jag uppfyller kraven för bilersättning?
Det skrev jag ju också. Vet folk som struntar i det och drar av alla dagar, därav "känns fel", vet att det ÄR fel.Du kan bara göra avdrag för dagar du uppfyller kraven.
Mittendelen är jag medveten om och också skrivit. Vet de som drar av för alla dagar, därför "känns fel", vet att det är fel.Du får inte göra avdrag för en utgift som du inte haft (till exempel ett busskort som du inte köpt) - vid kontroll ska du kunna visa kvitton etc.
Du får göra avdrag för bilresor för de dagar som du uppfyller kraven för ersättningen. Har du inte rätt att göra avdraget så är det ett val att köra bilen dessa dagar ändå.
Som jag förstått Skatteverkets information.