Skatteåterbäring

Finns fortfarande inte i Kivra för mig. Förhoppningsvis imorgon. Väntar mig gå mer eller mindre +/- 0 eftersom jag inte jämkar på bolånet.

Då har man väldigt stora bolån?
Beror väl på vad man menar med stora?
Jag fick tillbaka runt 10.000kr även när jag bodde själv och hade ett förhållandevis litet bolån (liten tvåa 30 min med bil utanför Stockholm). Då kunde jag även göra avdrag för resor till jobbet.

Nu har vi betydligt större bolån men kan inte göra några avdrag för resa till jobbet. Blir oftast runt 20.000kr tillbaka per person.

Man får mellan 21-30% tillbaka på skatten för ränteavdraget så det blir ju en slant, särskilt nu när räntorna är högre än vad de varit tidigare.

Beror väl på vad man menar med stora?
Jag fick tillbaka runt 10.000kr även när jag bodde själv och hade ett förhållandevis litet bolån (liten tvåa 30 min med bil utanför Stockholm). Då kunde jag även göra avdrag för resor till jobbet.

Nu har vi betydligt större bolån men kan inte göra några avdrag för resa till jobbet. Blir oftast runt 20.000kr tillbaka per person.

Man får mellan 21-30% tillbaka på skatten för ränteavdraget så det blir ju en slant, särskilt nu när räntorna är högre än vad de varit tidigare.
Fram till förra året så hade jag en boränta på 1,32% och har de senaste åren (åtminstone de senaste 2 åren kanske mer) fått preliminärt restskatt med bolån på under två miljoner.
Nästan hela 2025 så har jag haft en högre ränta men samma lån och får preliminärt tillbaka 4400kr.

Får jag ställa en till fråga? Är det ert sätt att få tillbaka en stor klumpsumma till tex resor eller varför gör ni inte en skattejämkning när det handlar om så stora summor? Mina kunskaper är väldigt basic (eller obefintliga) så jag undrar/funderar på riktigt med öppet sinne.

Förra året behövde jag betala tillbaka 2000kr och i år ska jag tydligen få tillbaka 4000kr. Jätte mystiskt.

Fast jag har inte deklarerat företagets inkomst än så lär ju behöva skatta mer ändå. Men de räknar jag med så ingen chock direkt.

Spännande ändå hur de kan diffa sådär. Jag har bytt adress sent 2024 men är inom samma län?? Jag har inte bytt jobb, inte gått ner eller upp i tid under 2025 🤔

Avdrag för utbildning? Nu är jag ju färdigutbildad för över 20 år sedan men hur fungerar det? Är det något alla gör/gjorde eller är det något speciellt?
Klipp från skatteverket

"Du som har enskild näringsverksamhet kan under vissa förutsättningar få avdrag för utgifter du har i samband med att du går en utbildning eller åker på studie- eller konferensresa.

Utbildningskostnader
Du kan få avdrag för dina utgifter om utbildningen

har ett samband med den verksamhet som du redan bedriver och
den medför att din verksamhet har nytta av dina nya kunskaper.
Du får inte avdrag för en utbildning som utökar din verksamhet eller som är en förutsättning för att kunna starta en verksamhet.

Att verksamheten ska ha nytta av de kunskaper du får genom utbildningen innebär inte att verksamheten måste ha påbörjats innan du går utbildningen. När du startar en enskild näringsverksamhet kan du, under vissa förutsättningar, få avdrag för sådana utbildningskostnader som du haft under startåret och året dessförinnan."

Fram till förra året så hade jag en boränta på 1,32% och har de senaste åren (åtminstone de senaste 2 åren kanske mer) fått preliminärt restskatt med bolån på under två miljoner.
Nästan hela 2025 så har jag haft en högre ränta men samma lån och får preliminärt tillbaka 4400kr.

Får jag ställa en till fråga? Är det ert sätt att få tillbaka en stor klumpsumma till tex resor eller varför gör ni inte en skattejämkning när det handlar om så stora summor? Mina kunskaper är väldigt basic (eller obefintliga) så jag undrar/funderar på riktigt med öppet sinne.
Kan man jämka ränteavdraget?
Vi använder det främst till sparande (investerar) men brukar också använda en del till resor om vi har en sådan inplanerad. För oss är det dock ingen summa vi räknar med att få när vi kalkylerar vår budget utan det blir bara en bonus för oss. Jag vet att många ser det som något dåligt att få pengar tillbaka men det gör inte jag. Det är nog också någon form av lathet som styr. Har inte orkat sätta mig in i jämkning osv.
Vi har haft räntor på över 3 och 4% senaste åren. Dock inte senaste halvåret. Så lär inte bli lika mycket tillbaka i år.

Kan man jämka ränteavdraget?
Vi använder det främst till sparande (investerar) men brukar också använda en del till resor om vi har en sådan inplanerad. För oss är det dock ingen summa vi räknar med att få när vi kalkylerar vår budget utan det blir bara en bonus för oss. Jag vet att många ser det som något dåligt att få pengar tillbaka men det gör inte jag. Det är nog också någon form av lathet som styr. Har inte orkat sätta mig in i jämkning osv.
Vi har haft räntor på över 3 och 4% senaste åren. Dock inte senaste halvåret. Så lär inte bli lika mycket tillbaka i år.
Jämka för bolån är nog det vanligaste tät följt av jämkning för resor.

Jämka för bolån är nog det vanligaste tät följt av jämkning för resor.
Jämka för resor? Menar du inte göra avdrag för resor?
Ränteavdraget för bolånet kommer ju automatiskt, det är inget jag aktivt behöver göra och väl inget jag kan avstå heller?

Jag kanske missförstår begreppet jämkning, trodde det var något man gjorde i förväg innan årets deklaration.

Jämka för resor? Menar du inte göra avdrag för resor?
Ränteavdraget för bolånet kommer ju automatiskt, det är inget jag aktivt behöver göra.
Jag kanske missförstår begreppet jämkning, trodde det var något man gjorde i förväg innan årets deklaration.
Jänkar gör du så du betalar mindre i skatt varje månad så du kommer närmare 0 i deklarationen.
Få du tillbaka 20 000 pga bolåneräntor så kan du ansöka om att betala 1600 kr mindre i skatt varje månad istället.

Liknande trådar

• Bedrägeriförsök
  • OS 2026
  • Kolla upp skuld och föreläggande
  • Årets skattebesked

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden VI