Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fick tillbaka mellan 20-30 tkr förra året. Det berodde på resor till och från arbete, ränteavdrag plus att jag sålde bostad med förlust.Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Om man har bolån får man tillbaka pga ränteavdraget.Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Då har man väldigt stora bolån?Om man har bolån får man tillbaka pga ränteavdraget.
Beror väl på vad man menar med stora?Då har man väldigt stora bolån?
Fram till förra året så hade jag en boränta på 1,32% och har de senaste åren (åtminstone de senaste 2 åren kanske mer) fått preliminärt restskatt med bolån på under två miljoner.Beror väl på vad man menar med stora?
Jag fick tillbaka runt 10.000kr även när jag bodde själv och hade ett förhållandevis litet bolån (liten tvåa 30 min med bil utanför Stockholm). Då kunde jag även göra avdrag för resor till jobbet.
Nu har vi betydligt större bolån men kan inte göra några avdrag för resa till jobbet. Blir oftast runt 20.000kr tillbaka per person.
Man får mellan 21-30% tillbaka på skatten för ränteavdraget så det blir ju en slant, särskilt nu när räntorna är högre än vad de varit tidigare.
Fick tillbaka lite över 30 000kr 2 år för ca 20 år sedan, avdrag för utbildning (en höst och en vår termin) och resor.Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Avdrag för utbildning? Nu är jag ju färdigutbildad för över 20 år sedan men hur fungerar det? Är det något alla gör/gjorde eller är det något speciellt?Fick tillbaka lite över 30 000kr 2 år för ca 20 år sedan, avdrag för utbildning (en höst och en vår termin) och resor.
Klipp från skatteverketAvdrag för utbildning? Nu är jag ju färdigutbildad för över 20 år sedan men hur fungerar det? Är det något alla gör/gjorde eller är det något speciellt?
Men ni som får tillbaka mycket, hur kommer det sig att det blir så hiskeligt stora summor? Jag bara undrar om någon skulle vilja svara.
Inte födelsemånad i alla fallHmm … de skickar kanske ut i en viss ordning? Efter födelsemånad, eller nåt annat.
Kan man jämka ränteavdraget?Fram till förra året så hade jag en boränta på 1,32% och har de senaste åren (åtminstone de senaste 2 åren kanske mer) fått preliminärt restskatt med bolån på under två miljoner.
Nästan hela 2025 så har jag haft en högre ränta men samma lån och får preliminärt tillbaka 4400kr.
Får jag ställa en till fråga? Är det ert sätt att få tillbaka en stor klumpsumma till tex resor eller varför gör ni inte en skattejämkning när det handlar om så stora summor? Mina kunskaper är väldigt basic (eller obefintliga) så jag undrar/funderar på riktigt med öppet sinne.
Jämka för bolån är nog det vanligaste tät följt av jämkning för resor.Kan man jämka ränteavdraget?
Vi använder det främst till sparande (investerar) men brukar också använda en del till resor om vi har en sådan inplanerad. För oss är det dock ingen summa vi räknar med att få när vi kalkylerar vår budget utan det blir bara en bonus för oss. Jag vet att många ser det som något dåligt att få pengar tillbaka men det gör inte jag. Det är nog också någon form av lathet som styr. Har inte orkat sätta mig in i jämkning osv.
Vi har haft räntor på över 3 och 4% senaste åren. Dock inte senaste halvåret. Så lär inte bli lika mycket tillbaka i år.
Jämka för resor? Menar du inte göra avdrag för resor?Jämka för bolån är nog det vanligaste tät följt av jämkning för resor.
Jänkar gör du så du betalar mindre i skatt varje månad så du kommer närmare 0 i deklarationen.Jämka för resor? Menar du inte göra avdrag för resor?
Ränteavdraget för bolånet kommer ju automatiskt, det är inget jag aktivt behöver göra.
Jag kanske missförstår begreppet jämkning, trodde det var något man gjorde i förväg innan årets deklaration.