Skatteåterbäring

Såg imorse att den hade ramlat in inatt nångång. Har inte tittat ännu. Pengarna kommer inte fortare för att jag tittar klockan 5 på morgonen eller nån annan dag.

18’ tillbaka. Brukar få mycket, antar att det beror på ränteavdrag på bolån mest plus föräldraledighet, känns som att FK drar extra mycket skatt jämnt :p

Hoppas min man får ungefär samma!
Första året jag skulle få skattebesked var jag hos morfar och mormor och de gick igenom sina. Då sa jag att det vore wow att få typ 5000. Kom hem (de bodde ju med bara en smal skog och åker mellan om man inte tar grusvägen) och öppnade mitt och jag skulle få tillbaka 9 500, var såååå glad. Året efter fick jag tillbaka 20.000. Sen har dte inte varit dem summorna och egentligen är det väl bra om det är så nära noll som möjligt men är ju trevligt att få tillbaka ändå tycker jag....

Mitt kom inatt. Jag får tillbaka alldeles för mycket så nu är det dags att be Alecta att dra mindre skatt varje månad.
Jag bad dom dra mer för ett antal år sedan när jag alltid fick restskatt. Tror jag har gjort det med FK också.

Får man fortfarande det där avdraget/bidraget för att man bor i glesbygd? Försökte googla men vet inte vad det heter och jag får bara upp om apotek som får statligt stöd och den lägre bilskatten.
Ja det finns kvar, jag får det i alla fall. "Skattereduktion för boende i vissa områden" säger min deklaration och så har den dragit av runt 1700 kr. Undrar om det är skillnad beroende på vilket "visst" område det gäller?

Jag vet inte om summan har nämnts, men du får ha max 50 000 kr/år i rotavdrag. Men det visste du förmodligen redan.

Jag har med flit inte nämnt summan pga vill inte lämna ut så mycket av min privata ekonomi här. Jag visste om maxsumman och det är under 50 000 totalt så det är inte där det felar.

Nu när jag fått sova och tittar på det igen med mindre mosig hjärna så...
Det ser ut som att skatteavdraget från ROT slagit ut nästan hela skatten jag annars brukar betala. Jag har även skattereduktion för ett par andra saker. Min totala skatt blir alltså extremt låg så jag misstänker att det är därför restskatten blivit så stor. Låter det rimligt?

Jag har med flit inte nämnt summan pga vill inte lämna ut så mycket av min privata ekonomi här. Jag visste om maxsumman och det är under 50 000 totalt så det är inte där det felar.

Nu när jag fått sova och tittar på det igen med mindre mosig hjärna så...
Det ser ut som att skatteavdraget från ROT slagit ut nästan hela skatten jag annars brukar betala. Jag har även skattereduktion för ett par andra saker. Min totala skatt blir alltså extremt låg så jag misstänker att det är därför restskatten blivit så stor. Låter det rimligt?
Ja, som Acto förklarade här så måste det du betalar i skatt överstiga det du använder till rot/rut, annars finns ju liksom inga pengar till det.
När det gäller rot och rut så måste det man totala betalar i skatt under inkomstslaget tjänst (dvs lön) överstiga det belopp man totalt får i rut och rot bidrag.

Obs! Om ni har sambo/make som också äger fastigheten ni har sökt rot/rut för så kan man i viss mån fördela rot/rut mellan er - dvs den del av rot/rut bidraget ni inte hade täckning för kan föras över till er sambo/make förutsatt att hen har täckning för det. Jag hjälpte mina föräldrar göra det i höstas när jag räknade ut att min mamma inte skulle betala tillräckligt med skatt för den rot de tänkte använda då hon redan hade använt rut. Vi omfördelade då så att större del av bidraget låg på min pappa då han fortfarande hade kvar rot att ta. Jag läste då att man kan omfördela under året men även vid deklarationen. Så kolla om ni kan göra det (om ni har partner som också äger boendet).

Edit, se här under omfördelning:
https://www.skatteverket.se/privat/...ideklarationen.4.15532c7b1442f256baeae3e.html

Visa bifogad fil 182022

Liknande trådar

• Bedrägeriförsök
  • OS 2026
  • Kolla upp skuld och föreläggande
  • Årets skattebesked

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur