Skatteåterbäring

Jag fattar inget. Mitt belopp för avdragen skatt är högre än beloppet för din slutgiltiga skatt. Men jag ska betala? De man ser på fb som har så får ju tillbaka? Fattar icket!
Jag har fått skattereduktion för rut/rot jag är sämst på vilket men iaf, hantverkare, på ca 23000. Men det ska väl inte påverka att jag blir skyldig, jag har ju jobbat heltid hela året så tänker att jag skattat tillräckligt för det avdraget iaf :rofl:

Jag anade att jag skulle få restskatt. Det blev mer än jag trodde. Över 6800 ska jag betala.

Undrar hur jag skulle klara det om mitt sparkonto varit helt tomt? Men restskatt fler gånger så är jag snart bankrutt.

Då har du balanserat dina skatteinbetalningar väl! Ibland blir man lite konfunderad när det jublas, det är liksom inte ett lotteri utan hårt regelstyrt och i de allra flesta fall väldigt predikterbart om man vill prediktera.
Jag har "bara" jobbat och har inte några avdrag att göra så då borde det vara +-0

Då har du balanserat dina skatteinbetalningar väl! Ibland blir man lite konfunderad när det jublas, det är liksom inte ett lotteri utan hårt regelstyrt och i de allra flesta fall väldigt predikterbart om man vill prediktera.
Själv har jag inte något emot att låna ut till komunen/staten ett tag då det förhoppningsvis går till bra grejer under tiden jag inte har pengarna.
Själv föredrar jag att få tillbaka än ha magsår över att det blivit fel åt andra hållet och inte veta om jag har råd eller när det ska betalas in.

Klockan 1.46 fick jag mejl att beskedet kommit. Med tanke på att jag jobbade fick jag vackert vänta med att logga in på Kivra tills jag slutat vid 7.
Får tillbaka, ungefär lika mycket som vanligt. Trodde att det skulle bli mindre eftersom jag 2025 landade på lite högre statlig skatt än tidigare. Kommer tillkomma lite med reseavdrag också.
Nåja, det blir bra oavsett.

Får se vad jag gör med pengarna. Kanske använda till dotterns eventuella flytt norrut i augusti?
Redan dags för gymnasiet?!?

16000 får jag tillbaka. Jösses, så mycket har jag aldrig fått tillbaka innan. Klagar dock inte. Passar bra som arbetslös att få tillbaka pengar.

Några kr till blir det pga restid, och så hade jag dubbelt boende ett tag också, vet inte hur mycket det blir pga det eller om man måste intyga. Det var bara en månad som jag inte hyrde ut lägenheten i andrahand, så det spelar inte så stor roll. Verkar det krångligt så kanske jag struntar i det bara.

Idag plingade Kivra. Hade nästan gett upp på att det skulle komma innan morgondagen. 😅
Ca 20' tillbaka. Blir bra att kunna betala nya sommardäcken med. Sen kanske jag ska titta på ny dator innan priserna på dom ökar som det varnas så för... Annars får det bli semesterkassa för sommarens äventyr.

Nej jag fattar faktiskt ingenting om jag ska vara helt ärlig. Tycker det känns som ett lotteri, ibland blir det restskatt och ibland återbäring trots jag inte gör något annorlunda från år till år. Det enda som har förändrats är räntan på huslånet under åren som har gått.

Men det säger egentligen inte så mycket mer än att jag är så sjukt okunnig och så fort banken pratar med mig eller något annat som jag borde fatta med räntor och amorteringar och skatter osv så blir jag helt tom i huvudet och fattar inget. Jag ser hur de talar till mig men jag förstår inte ett ord :o blir helt blockerad!

Nej jag fattar faktiskt ingenting om jag ska vara helt ärlig. Tycker det känns som ett lotteri, ibland blir det restskatt och ibland återbäring trots jag inte gör något annorlunda från år till år. Det enda som har förändrats är räntan på huslånet under åren som har gått.

Men det säger egentligen inte så mycket mer än att jag är så sjukt okunnig och så fort banken pratar med mig eller något annat som jag borde fatta med räntor och amorteringar och skatter osv så blir jag helt tom i huvudet och fattar inget. Jag ser hur de talar till mig men jag förstår inte ett ord :o blir helt blockerad!
Men då har ju nått ändrats, räntan !!!

För många t ex mig så blir skattepengarna ett trevligt tillskott och jag brukar investera det engångsbelopp som kommer.

Jag varken vill eller orkar lägga tid och energi på att prediktera så att det istället går jämnt upp, även om det på pappret innebär att jag sparar några kronor. Jag skulle inte heller investera pengarna på samma sätt om de kom månadsvis så att säga utan de skulle nog bara få gå med i den rullande ekonomin och jag är inte intresserad av att detaljstyra mitt liv i den graden som skulle behövas.

Därför blir jag glad när jag får tillbaka.

Liknande trådar

• Bedrägeriförsök
  • OS 2026
  • Kolla upp skuld och föreläggande
  • Årets skattebesked

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur