Skattsedel

MissFideli

Trådstartare
Jag fick idag reda på att jobbet måste ha en skattesedel som visar hur mycket skatt som ska dras efter att jag flyttade till ny kommun. Tyvärr trodde jag det gick automatiskt eftersom jag adressändrat hos jobbet samt folkbokfört mig i Vallentuna, men tydligen inte.
Enligt min chef ska jag skriva ut nån skattsedel på skatteverkets hemsida, men jag hittar inte. Den enda jag hittar är den som jobbet går efter idag, vilket betyder Täby. Inte Vallentuna.
Jag är helt säker på att jag inte behövt lämna in till tidigare arbetsgivare, så nytt för mig.
Hur gör jag för att det inte ska bli så "stor"restskatt? Vallentuna har högre skatt än Täby. Skattetabell 31 vs 30.

Flyttade i början av april i år och folkbokförde mig i nya kommunen i mitten av april.
 
Det du söker är skattetabellen. Här kan du logga in och få upp vilken som du "tillhör", och även skriva ut den infon för att lämna till arbetsgivaren (så har iaf jag behövt göra för att ag ska dra enligt tabellen).

Skatteverket

Edit: Sorry, nu fattar jag. Om jag var du skulle jag ringa eller maila SKV och fråga, det låter jättekonstigt att det inte ändrats tycker jag.

Du kan be arbetsgivaren att dra extra skatt, om du vill "kompensera". Eller betala in extra själv till ditt skattekonto.
 
Det du söker är skattetabellen. Här kan du logga in och få upp vilken som du "tillhör", och även skriva ut den infon för att lämna till arbetsgivaren (så har iaf jag behövt göra för att ag ska dra enligt tabellen).

Skatteverket

Edit: Sorry, nu fattar jag. Om jag var du skulle jag ringa eller maila SKV och fråga, det låter jättekonstigt att det inte ändrats tycker jag.

Du kan be arbetsgivaren att dra extra skatt, om du vill "kompensera". Eller betala in extra själv till ditt skattekonto.

Skriver du ut hela skattetabellen då?
Antar att min gamla arbetsgivare var mer om sig och kring sig med sånt här eftersom det verkar löst sig ändå. Eller så har jag inte märkt för att jag lyckats flytta till kommuner med samma/lägre skatt.
 
Min lön skiftar från månad till månad. De lär knappast sitta och titta på denna då.
Fattar ingenting 🙈
Screenshot_20201001-201736_Drive.jpg
 
Jag fick idag reda på att jobbet måste ha en skattesedel som visar hur mycket skatt som ska dras efter att jag flyttade till ny kommun. Tyvärr trodde jag det gick automatiskt eftersom jag adressändrat hos jobbet samt folkbokfört mig i Vallentuna, men tydligen inte.
Enligt min chef ska jag skriva ut nån skattsedel på skatteverkets hemsida, men jag hittar inte. Den enda jag hittar är den som jobbet går efter idag, vilket betyder Täby. Inte Vallentuna.
Jag är helt säker på att jag inte behövt lämna in till tidigare arbetsgivare, så nytt för mig.
Hur gör jag för att det inte ska bli så "stor"restskatt? Vallentuna har högre skatt än Täby. Skattetabell 31 vs 30.

Flyttade i början av april i år och folkbokförde mig i nya kommunen i mitten av april.

Du ligger kvar på samma skattetabell som i du tidigare kommun detta året och får ny skattetabell först efter nyår. Har din folkbokföring ändrats så är skattsedeln korrekt.

Är du orolig för restskatt kan du alltid be din arbetsgivare dra extra skatt.
 
Du kan inte ändra det. Du får uppdaterad skattetabell nästa år.

Men hur blir det med den felaktiga skatten i år? Blir man då påtvingad restskatt om man inte betalar in mer? Och om nu skattetabellen uppdateras automatiskt, varför måste arbetsgivaren ha in info utöver att jag adressändrat mig i jobbets datasystem?
 
Skriver du ut hela skattetabellen då?
Antar att min gamla arbetsgivare var mer om sig och kring sig med sånt här eftersom det verkar löst sig ändå. Eller så har jag inte märkt för att jag lyckats flytta till kommuner med samma/lägre skatt.
Jag har beställt på skatteverkets hemsida. Då får man bara hem ett papper det står skattetabell 33 på (eller vad man nu har)
 
Men hur blir det med den felaktiga skatten i år? Blir man då påtvingad restskatt om man inte betalar in mer? Och om nu skattetabellen uppdateras automatiskt, varför måste arbetsgivaren ha in info utöver att jag adressändrat mig i jobbets datasystem?
Skatten beror inte bara på var du bor utan även medlemskap i kyrkan etc.
Den baseras på var du är folkbokförd en viss månad.
 
Skriver du ut hela skattetabellen då?
Antar att min gamla arbetsgivare var mer om sig och kring sig med sånt här eftersom det verkar löst sig ändå. Eller så har jag inte märkt för att jag lyckats flytta till kommuner med samma/lägre skatt.

Nej. Bara en sida där det står vilken skattetabell som är rätt för mig. Samma papper som @Jenka beställt hem.
 
Ja säkert, men det har ju inte jobbet koll på.

Jag gick ur svenska kyrkan innan jag började hos denna arbetsgivare.

Men med andra ord så hade man ändå inte ändrat nått från jobbets sida? Om jag inte begärt att de drar högre skatt alltså?
Och om man inte begär att de drar högre skatt, så åker man automatiskt på restskatt om man flyttar till en kommun med högre skatt?
 
Du ska betala den gamla kommunens kommunalskatt hela året, så det bör inte bli restskatt av den anledningen.
Precis så. Det insåg vi efter att vi skrivit oss i vår nya kommun 10 november. Den gamla kommunen hade jättemycket högre skatt, och vi hade dubbla fastigheter sedan augusti, så vi hade definitivt kunnat skriva oss på nya adressen före 1 november. Men vi hade helt enkelt inte koll.
 
Jag gick ur svenska kyrkan innan jag började hos denna arbetsgivare.

Men med andra ord så hade man ändå inte ändrat nått från jobbets sida? Om jag inte begärt att de drar högre skatt alltså?
Och om man inte begär att de drar högre skatt, så åker man automatiskt på restskatt om man flyttar till en kommun med högre skatt?

Eftersom du flyttat innan 1/11 så betalar du skatt för 2020 som om du hade bott kvar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Måste ge jobbet en a-skattsedel efter kommunbytet förra året. Det står ju att det är där man är folkbokförd 1/11 året innan som gäller...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 804
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 798
Senast: ridtravare
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 073
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp