Skav av allt!

Hoppryttare

Trådstartare
Hej alla glada människor, har ett stort problem som uppkommer konstant. Har en 7 årig valack som är världens härligaste kille. Men det stora problemet är att han får skav av allt man sätter på benen, det kan vara skydd från hööks eller från Veredus det gör ingen skillnad, har kollat och de sitter som de ska, glider inte runt och passar honom. Men när man sedan tar av benskydden så har han hemska skavsår. Han går med boots både fram och bak. Har provat haft lindor på benen men det gör ingen skillnad.

Jag behöver hjälp, han kan inte gå utan då slår han upp sig hemskt illa, finns det någon som vet några bra skydd som inte ger skav till extremt känsliga hästar?


Just nu tvingas jag rida med boots och utan skydd på benen, vilket ger fula slag på benen.

:(

Är det bara jag som har det här problemet, han är fux med dessutom så han är ju redan känslig. Skulle vara tacksam för alla förslag på benskydd som det finns.

Och om någon undrar, boots kan jag rida med, så länge de inte snurrar för då ger de också ska.
 
Sv: Skav av allt!

Men om det ger skav så sitter det uppenbarligen inte bra, även om du tycker det!

Har du testat Veredus Baloubet med en insida i kalvskinn? Eller mjuka skydd i läder med fårskinn innuti? :)
 
Sv: Skav av allt!

Är skydden och benen helt rena från smuts osv?
Har du provat fårskinnsklädda skydd?
Har hört att renskinn ska va effektivt mot skav men kan nog bli svårt att till på benskydden:p
Pälsglans på benen kanske? De funkar ju på täckesskav. Annars vet jag inte vad man kan göra.
 
Sv: Skav av allt!

Tack för svaren. Ska försöka svara på frågorna :p. Jag spolar hans ben varje dag då hagen de går i är väldigt lerig, och ser till att benen är torra innan boots och benskydd sätts på.
Veredus Baloubet skulle kunna vara något, de skydden har jag på mitt sto just nu. Han är ju väldigt känslig för det mesta så har inte velat sätta på pälsglans på benen där ärren sitter. Han har fått fel lindade ben hos förra ägaren så hans framben är täckta av fula ärr.:(

Ska ta och köpa ett par Veredus och prova, men då får jag nog modifiera luddet så det täcker helt runt om benen. Annars kommer nog det gå upp igen ^^.

Jag funderade på om han var överkänslig emot något av de skydden är gjorda av men de är väl inte så stor chans? :meh:

Fortsätt gärna att ge mig tips på vad jag kan göra. återkommer med resultat inom några dagar ^^.
 
Sv: Skav av allt!

Hej Hej. Lindar inte hans ben pga att han fått fel lindade ben tidigare och har ärr bildningar av detta. Så håller mig ifrån lindor på hans ben. Vågar inte prova att linda själv då jag inte vill att saken ska återupprepas som hos förra ägaren ^^.
 
Sv: Skav av allt!

Jag hade en som lätt fick skav på vintern, på henne hjälpte fårskinnsfodrade skydd.
 
Sv: Skav av allt!

Testa skydd med fårskinn, men ej senskydd eftersom remmarna fram troligtvis kommer skava.
 
Sv: Skav av allt!

Hej hej provade lite sådär snabbt med att sätta på ett par veredusskydd jag redan hade och lade ett fårskinn runt benen. Red honom som vanligt och det var i cirka 1 timme. När jag kom in och tog av skydden så hade inga nya skav uppkommit. Så jag tror att problemet är löst.behöver testa mera först innan jag kan säga helt. Men det ser lovande ut hittills :D
 

Liknande trådar

Utrustning Nu vill jag höra era erfarenheter av benskydd. Jag är ute efter bra fram- och bakbensskydd. Min häst slår sig bak och är något känslig...
Svar
9
· Visningar
1 473
Senast: lady_vip
·
Utrustning Min häst får skav på baksidan av benet på frambenen, precis på/ovanför kotleden. Inte av kanten på skyddet utan lite ovanför. Lindar man...
Svar
0
· Visningar
1 228
Hästvård Ni som har hästar som har haft kotledsinflammation. Hur rider ni dessa? här finns tyvärr mycket grus och asfalt om man ska ta sig...
Svar
14
· Visningar
3 582
Senast: Freeride
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 679
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp