Skav av gjorden!

I

Idka

Vilken gjord kan rekomenderas för att hästen inte ska få skav av den?
 
Hejsan!
Det där beror på om sadeln ligger rätt på hästen m.m
Vi hade förut en, hur ska jag förklara, en gjord som liksom har ett "gummiliknande" överdrag, den hade vi på våran Arab. & hon fick hemska brännsår. Det visade sig att det nog var så att sadeln inte satt bra.
Nu har jag en likadan gjord på min Ponny, & den skaver ingenting. Det är ofta så att sadeln glider, vilket resulterar i skavet.

Annars kan det vara så att din häst bara är välldigt känslig eller så.

vad har du för Gjord nu , som den får skav av ? :confused:
 
Tror nog min sadel är för stor ändå, min häst har så kort rygg. Gjorden glider fram och nyper i skinnet, inte trevligt.

Nu har jag låtit westernsadeln hängit kvar i stallet och tagit islandssadeln istället, en nödlösning tills vidare som dock passar väldigt bra!
 
Jättebra gjort!
Då är det bara att sätta igång med letandet efter ny då ! Men det fixar sig nog ska du se.
Det är toppen att alltid ha nödlösningar i stallet !
Går ju hur bra som hellst att rida i dem sadlarna iaf :cool:

:bow:
 
Ja, förutom att jag ser rätt dum ut när jag kommer i westernträns, islandssadel och rider engelskt!
Folk lär ju undra vad jag sysslar med... hm, får hålla mig till ensliga skogsstigar!
 
hehe ;)
Rider du engelskt till grunden eller är det western ?
För jag menar, du behöver ju inte rida engelskt bara för att du sitter i islandsadel.
 
"Gjorden glider fram och nyper i skinnet..."
Vad menar du? Normalt så är det sadel som flyttar sig.
Menar du att gjorden glider fram närmare frambenen?
/Mvh lex
 
Jag är engelsk under omskolning...

Just den dagen var jag ute på volten för att känna på lite hur han gick i form.
 
Hm, hur ska jag förklara...

Huden mellan frambenen och gjorden blev alldeles veckig.

Nu har jag ny gjord och inga problem!
 
Bra att det inte är några problem med den nya gjorden. annars hade jag trott att du sadlade för långt bak.
/mvh Lex
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
951
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp