Skav av gjorden!!!

gejsa

Trådstartare
Hjälp mig någon som vet hur jag ska gå tillväga.
Jag har en fjording som får så mycket skav av sadelgjorden.
Förr om åren har jag haft allround-sadlar då fick hon inte skav. Nu har jag haft en dressyrsadel då med dressyrgjord förstås. I vinter har hon haft skav och nu är det ett litet, litet sår av gjorden. Och i huden är det stora bullar så hon är riktigt irriterad. Finns det någon som har haft likadant? Vad ska jag göra? Måste jag byta sadel nu?
 
Sadelgjordstunnel av fårskinn är det enda som hjälper! Dessutom kanske du skulle prova någon annan sadelgjord, jag tycker att min hästs liknande problem blir värre av sadelgjordar med resår.
Mvh Anna
 
Fårskinnsgjord eller en neoprengjord bör kunna funka men låt det läka ihop HELT innan så rider mer, rid barbacka, longera eller låt hästen villa.
 
Så har 3 av mina fjordar blivit om jag använt gjordar med resår.

Låt det läka helt och införskaffa antingen gjord av läder eller syntet typ Sympatex.
 
Tack för svaren. Sympatexgjord har jag. Men det är ju resår på den. Lite svårt att låta det läka helt eftersom hon behöver bli riden minst 5 dagar i veckan. Någon sa i stallet att jag skulle lägga en skinnbit i gjorden där just märkena blir. Någon som har provat detta?
 
Passar sadeln så är det ju inte den som ska bytas. Byt sadelgjord, en bredare kanske? Och skippa resåren. Sedan på med fårskinn! Jag skulle dock ridit hästen barbacka i några veckor för att låta huden lugna ner sig igen. Fortsätter trycket/skavet så kan det inte läka, och då spelar det ingen roll om du byter sadelgjord.
 
se upp med att inte låta det läka ordentligt!

kan bli stora ärr inne i huden som blir som knölar så att hon ALLTID kommer få skav, om du inte opererar bort dom, men det är ingen garanti för att skaven inte kommer tillbaka.

låt det läka HELT.
rid barbacka om hon måste gå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 694
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp